Peugeot 306 Cabriolet 2.0 16V (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Cabriolet 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 73.594 km |
KM-stand laatst | 97.879 km |
Wat een genot
- 97.879 km
Dit is onze eerste cabriolet. Ik heb het altijd een mooie auto gevonden en mijn vrouw wilde al lang een cabriolet. Deze auto hebben we via een handelaar aangeschaft en we hebben er nog geen spijt van gehad. De auto wordt inmiddels niet veel meer gebruikt aangezien mijn vrouw rugpatiënt is. De lage instap en het feit dat er moet worden geschakeld (haar huidige auto is de X3 waarvan ook een review op de site staat) maakt dat de cabrio alleen voor mooi weer ritjes wordt gebruikt.
De auto is erg pittig, ligt als een kart op de weg en spoort aan tot een lekker potje sturen. Torderen van de koets heb ik nog niet opgemerkt en kraken blijft uit. Het gewicht heeft weinig invloed op het weggedrag: de auto stuurt prima en ligt lekker in de bocht, zonder hard of stug te zijn.
We hebben al wel het e.e.a. aan de auto moeten laten doen: een nieuwe accu, een nieuwe uitlaat, nieuwe remblokken en een nieuwe achterruit. Allemaal zaken die naar mijn mening tot normaal onderhoud horen.
Vorige week heeft de elektrisch kap het begeven: de hydraulische olie spoot om de oren maar ook dit valt voor mij onder normale slijtage. Het is niet dat ik zo vergevingsgezind ben maar je moet wel reëel blijven: het is al best een oud beestje! Desondanks vind ik de lijnvoering van de auto nog steeds mooi. Dit komt wellicht ook door de uitvering: zwart metallic, zwart leer, zwarte kap: helemaal goed vlgs mij. De achterruitreparatiuer (een 306 cabrio-specialist) was erg onder de indruk van de staat van de auto: goed in de lak, geen doffe kunststof en geen roest. Ook de kap is in prima conditie gezien haar leeftijd. Ik heb deze wel onlangs schoongemaakt en opnieuw geïmpregneerd met McGuire's en dat was echt een enorme verbetereing: diepzwart en perfect waterdicht.
Op de snelweg is het geen stille auto: hij draait 4000 tpm bij 120 km/h wat hem in combinatie met de stoffen kap rumoerig maakt. Het is natuurlijk ook verouderde tecniek: de huidige cabrio's (ook met stoffen kap) zijn natuurlijk een stuk stiller. Het feit dat hij bij 120km/h 4000tpm draait, maakt hem wel vinnig: hij is altijd bij de les als er op deze snelheid moet worden geaccellereerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren