Peugeot 306 Cabriolet 2.0 16V (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Cabriolet 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 157.000 km |
inmiddels 8 maanden in bezit
- 157.000 km
Wat koop je na 12 jaar lease-auto rijden als eigen voertuig? Vanwege een nieuwe baan met NS abonnement moest ik op zoek naar een auto voor de boodschappen, vriendenbezoeken en de vakanties. Met een budget van max 3000,- ben ik begonnen met zoeken. Wat is een leuke auto, wat vind ik mooi om te zien, wat is praktisch, wat is niet verpest door jonge rijders...
Plus de praktische tip van mijn buurman om iets met ABS te nemen, omdat ik dit tenslotte jaren gewend ben. Vanuit m'n jeugd weet ik dat mijn ouders fan van Peugeot waren, zo hebben ze meerdere 306-en gehad. Dus daarnaar op zoek. En ineens stond er een cabrio tussen, en nog 1, en zelfs meerdere.
Dus... Voor hetzelfde geld heb je een cabrio?! Finetunen van de zoektocht (na 1997 ivm nieuwe grill) leverde een longlist van 10 auto's op. Daar weer kritisch naar gekeken (wil ik echt een gele?, waarom kiest iemand voor oerlelijke velgen op zo'n auto?) uiteindelijk 4 auto's die overbleven. Een dagje half Nederland door en aan het einde van de middag mocht ik mijzelf de trotse eigenaar noemen van een bordeauxrode versie. De 2 lt, geen leer, originele velgen, 145000 op de teller, nieuwe APK, radio en ook nog een windscherm.
Banden waren qua profieldikte goed, maar wel wat oud. 4 nieuwe banden eronder, beter voor de gemoedstoestand.
En nu maar rijden, even naar Limburg, even naar Groningen, met een stel vrienden naar Gent. Zonnebrand in het dashboardkastje en gaan. De buurman met de ABS tip heeft hem ook al een weekend meegenomen naar Limburg.
Ook nog een weekendje Zeeland om bij Windkracht306 een nieuwe achterruit te laten plaatsen, want na 15 jaar in- en uitvouwen was het plastic behoorlijk wit.
Af en toe een kleinigheidje, zo is het 3e remlicht vervangen, fluctueert het toerental af en toe en weigert de tank helemaal vol te geraken als de auto niet exact recht staat, maar nog niets om hem weg te gooien.
De auto is technisch zelfs gecontroleerd en goed bevonden voor een MyPeugeot card. De garage was eerlijk genoeg om aan te geven dat ze niet standaard, en ook niet na controle, aan iedere Peugeot van 15 jaar zo'n kaart geven.
De vakantie in Frankrijk was geweldig. Vanaf de heenreis vanuit Zuid-Holland tot aankomst op de eerste locatie in Normandië hebben we open gereden. Ook de 2 weken erna is de kap maar 1 dag dichtgebleven, en dat in september. Bewonderende blikken en complimenten te over, je merkt dat men nog steeds trots is op een echt Frans product (mat wat Italiaans design).
Auto deed het prima, voldoende power, makkelijk inhalen maar ook heerlijk rustig toeren in z'n 5. Acceptabel gebruik van ongeveer 1 op 13.
Leukste was wel met de kap open en de chansons uit de speakers tussen de druivenplukkers in de Champagnestreek toeren.
Al met al een prettige keuze, groot genoeg om met 4 personen op stap te gaan. Daarbij hebben de achterpassagiers gewoon ruimte om hun onderbenen kwijt te kunnen. (iets wat bij bijvoorbeeld de megane cabrio nog steeds niet kan).
Krachtig genoeg om vlot mee te kunnen met het verkeer, stil genoeg om over dijkjes en landweggetjes te sluipen, ruimtelijk genoeg om mee op vakantie te kunnen en veilig genoeg om dwars door Parijs te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.