Peugeot 306 Cabriolet (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Cabriolet |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 74.000 km |
KM-stand laatst | 82.500 km |
Mooie Francaise!
- 82.500 km
Altijd al eens een cabrio willen hebben. In 2006 was het zover. Ik was zat van mijn Jaguar S uit 1999 en stelde een ruil van deze auto voor tegen een Peugeot 306 Cabrio 1.8 16v van 1998, van 1e eigenaar met 74 dkm. De Seat garage had daar wel oren naar.
Nu betrof de Peugeot 306 Cabrio een Palm Beach uitvoering, dus eentje met een combinatie van blauw metallic kleur met safraan geel leder interieur, en lichtmetalen wielen en een elektrisch dak. En zo hoort een 306 dus te zijn. Nets meer en minder. De 1.8 16v is trouwens een prima motor voor de auto. De 112 pks kunnen de 1.200 kgs goed aan en de motor is daarbij soepel genoeg.
Vooral open een mooie auto om te zien en fraaier dan al die cabrio's die hun kap boven op de koffer laten rusten. Mooi gedaan van Pininfarina!
Het rijden: ik vergelijk cabrio rijden wel eens met rijden op de fiets. Je hebt direct contact met de wereld en natuur om je heen. Nu moet ik daarbij zeggen dat ik, zodra het droog was en boven de 10 graden, altijd open reed. Geweldig!
Met de kap dicht nog steeds rumoerig, maar wel waterdicht. Al kon de sluiting boven het linkerportier wat beter.
Verder rijdt de 306 Cabrio vrij scherp, het is een compacte auto, bochten nemen is erg leuk (helt weinig). Wel wat aandrijfkrachten voelbaar bij sterk doortrekken in bochten.
Interieur: ruim genoeg voor 4 volwassenen, al benutte ik met mijn 1.86 wel de maximale lengteverstelling van de voorstoel. Zittingen voor zijn wat aan de korte kant, zijdelingse steun is daarentegen weer prima.
Kofferbak: veel ruimer dan bij een Golf Cabrio. Ik heb speciaal voor onze vakantie naar Zwitserland een koffer gekocht die onder het dak kon liggen en een grote sporttas daarvoor (in het hogere deel van de kofferruimte). Kijk, dan benut je de ruimte optimaal en slingert er niets in het interieur rond.
Verbruik: gemiddeld zo rond 1:13 (tijdens de vakantie lag dit op 1:15, lange afstand, warm weer).
Kosten: na 1 jaar gekeurd en nieuwe disributie, ca. 300 euro. Distributie preventief vervangen omdat deze, na winterstalling, herrie begon te maken.
Na 2e jaar verkocht/ingeruild.
Kortom: een fraaie cabrio, overzichtelijke kosten (ook waardevast trouwens) en een goed alternatief voor de Duitse concurrentie (m.n. waar het gaat om de ruimte)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren