Peugeot 306 Cabriolet 1.8 16V (2002)

autoreview

Peugeot 306 Cabriolet
Peugeot 306 CabrioletPeugeot 306 CabrioletPeugeot 306 CabrioletPeugeot 306 CabrioletPeugeot 306 Cabriolet

Signalement

Uitvoering306 Cabriolet 1.8 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na lang zoeken heb ik via internet een Donkergroene 306 cabrio gevonden! Een 1.8 16v in een Palm Beach uitvoering. De 306 hebben wij altijd een prachtige auto gevonden en we hebben er ook al een paar gehad in het verleden.

De eerste kochten we nieuw in 2001 een ijsblauwe 306 cabrio 1.6 met een blauwe stoffen kap. Deze kap ging al binnen enkele weken witte strepen vertonen door het openen. Toendertijd is dit onder garantie vervangen door een zwarte kap.

Kinderen werden geboren en de 306 niet meer zo heel handig! Zeker open rijden met een baby achterin was bijna altijd onmogelijk. Auto verkocht en een 306 2.0 16v Gentry gekocht (zie review elders).

Enkele jaren later weer een 306 cabrio gekocht na 1 jaar in een 206 Quicksilver te hebben gereden als 2e auto. Deze auto beviel niet helemaal en toch weer gezwicht voor een 306 cabrio die bij de dealer stond. Wederom een ijsblauwe en wederom een 1.6 met blauwe kap!

Helaas werd ik na 2 maanden van achter aangereden op de ring A10 West en de cabrio was total los!

Via de dealer binnen 2 weken een ander gevonden een 306 1.6 automaat, dit keer een donkerrode met zwarte kap. Prachtige auto met bijzonder weinig kilometers toendertijd. Was nog steeds een tweede auto en na 1.5 jaar ging ik zakelijk wel weer heel veel rijden en werd de cabrio te oncomfortabel.

Nu weer 5 jaar later konden we het ons veroorloven om een cabrio te kopen voor "erbij", puur een auto voor het mooie weer en verder in de garage!

Na lang wikken en wegen wat voor cabrio we wilden hebben zijn we uiteindelijk toch weer op een 306 cabrio uitgekomen! Maar dit keer wel met een zwaardere motor 1.8 16v, met volledig lederen interieur (cognac), airco, mooie onbeschadigde 16" lichtmetalen wielen etc etc.

Begin 2003 is deze auto uit productie genomen en vanaf 2002 was de Palm Beach uitvoering zo ongeveer de enige die er nog te koop was.

Deze auto rijdt echt fantastisch! Wat een soepele motor en een heerlijke vering (als tweede auto een Mini Cooper) voor een haast weldadige ervaring om een verkeersdrempel te nemen!

De kinderen zijn inmiddels 9 en 10 en zij kunnen heerlijk achterin zitten (meer ruimte dan in de Mini) Ook voor hen is het goed toeven als er niet harder gereden wordt dan zo'n 80/90 kilometer per uur. Daarboven is de wind wel hinderlijk aanwezig als je op de achterbank zit.

Voorin is het allemaal prima te doen, met hoge snelheid is een windscherm erg lekker als de buitentemperatuur nog niet zo hoog is, maar anders is het echte genieten natuurlijk met kap naar beneden en ook alle ramen open! Dan pas voel je je volledig 1 met de elementen, zon en wind razen door je haren en je voelt je heerlijk ontspannen als je met een muziekje aan rustig toerend over de Nederlandse wegen toert.

We hebben de auto nu circa 6 maanden en maken er alleen gebruik van als het weer goed is. Zowel voor woon-werk kilometers alswel voor fun kilometers nemen we 'm graag mee.

Motorisch prima, soepel, stil en krachtig. Ook met de kap dicht valt het windgeruis alles mee, maar je hoort soms wel de nodige rammeltjes als je over klinkerweggetjes rijd. Je merkt dan wel dat de carosserie niet zo stijd is als de moderne 307 cabrio met stalen dak.

Cabrio's moeten in onze ogen een stoffen kap hebben en geen "vouwdak", het is ongetwijfeld veel praktischer om een stalen dak te hebben, maar een cabrio is voor ons alleen cabrio als er een mooie linnen kap op zit.

Het electrische systeem van de kap werkt ook prima, de kap moest wel even afgesteld worden, want bij open en sluiten liep de kap vast op de afdekklep. Dit is verholpen en sindsdien geen last meer.

Na een noodstop begonnen de remmen te piepen, dus 4 nieuwe remblokken eronder en alles is weer rustig.

Verder nog geen problemen gehad, en we hopen er nog vele zorgeloze kilometers mee te kunnen rijden!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.