Peugeot 306 Break XT 1.8 16V (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 306 Break XT 1.8 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
still going strong
- 150.000 km
Toen in het najaar 2010 mijn geliefde 2 liter 150pk heerlijke xantia break financieel total loss verklaard werd door mij moest er snel een andere auto komen.
Tijdens het vele zoeken op MP en Gaspedaal (altijd leuk!) liep ik op MP tegen deze auto aan. Eerste eigenaar, luxe uitloopmodel (XT), phase III en weinig km's (NAP) en net nieuwe d-riem en waterpomp. Courante en fijne kleur ook. Ben de voiture op wezen zoeken bij een Bovag-garage in Hilversum en de auto was werkelijk keurig. Toen 10 jaar oud, maar de lak en interieur was helemaal top en origineel nog. De deuren klonken wel wat blikkerig t.o.v. de zware Xantia-deuren, maar ja het was ook een klasse lager. Voor een enigszins scherpe prijs afgetikt en rijden maar. Overigens: mijn vriendin heeft een grote leaseauto en dat is de primaire auto. Ik rijd zelf zakelijk verkeer en wat kortere ritten. Af en toe ritje van 150km en sporadisch lange rit naar buitenland. Per jaar kleine 10K.
Fast forward mei 2014. Ik rijd er nu 3,5 jaar in en vond het wel tijd voor een review.
Uitrusting
Ik meen dat rond 2000 er een actie was waarbij de breaks even duur waren als de hatchbacks. Bijna alle breaks die je ziet zijn van '99-'01 als je er op let. Ik heb de XT uitvoering die het meest luxe was. Opties zijn onder meer een airco, stuurbediening van de radio, een regensensor en zo wat meer. Zaken waar je anno 2014 niet van opkijkt, maar als je nagaat dat de 306 uit begin jaren 90 stamt toch nog wel prettig. Op zich ook een overweging: Zet een 306 en een Focus uit 2000 naast elkaar en dan zie je een generatie verschil. De 306 in de herfst en de focus in de lente van de carriere naast elkaar en je ziet het. Gelukkig is mijn 306 in een tijdloze kleur, keurig in de lak (toen nog wel) en moderne transparante koplampunits waardoor je niet direct het idee hebt dat er een jaren 80/90 auto rond rijdt. Muziek wordt verzorgd door de originele Clarion PU 2294A radio/cd-speler. Prima geluid, niet bijzonder verder. Speakers achterin zitten in de achterklep en onder het niveau van het bagagedek wat niet handig is. Vaak laat ik het uiteinde van het bagagedek naar beneden hangen voor beter geluid. Stoelen zitten Frans en dat vind ik prima: lekker comfy. Ik stap elke keer weer uitgerust uit met mijn 1.88m. Achterbank heeft iets minder ruimte maar drie kinderstoelen passen met wat proppen zelfs naast elkaar. Enige dat getweaked is aan de auto zijn de gele lampjes (dim en stadslicht). Ziet er wel cool uit en door de tijdloze kleur komt het niet fout over (soms zie je nagelnieuwe fransoos met moderne kleur en dan vind ik het minder staan).
Prestaties
Met 1040 kilo en een 1.8 motor kom je nog een heel eind! Ik kom uit een 2 liter turbo, maar het lage gewicht van de peu vergoed een hoop. In combinatie met de redelijk lage zit voel je je in een kart. Het rijdt allemaal vlot door. Wegligging van de 306 (en zusje de Citroen ZX) zijn geroemd. Ik geloof dat meerdere testen in die tijd ze lieten winnen van de concurrenten als het op wegligging aankwam. Ik vind het prima. De '09 Ford Focus Titanium 2.0 Mk2.5 die hier ook een paar jaar in huis was heeft een waanzinnigere wegligging maar de 306 komt lekker mee. Je leest de weg ook goed (al die moderne ongevoelige stuurbekrachtingen heb ik niets mee).
Onderhoud
De Fransen leren het wel of ik heb mazzel. Was de Xantia al een onderhoudsvrij gebeuren; deze 306 is het helemaal. Het afgelopen jaar heeft de 306 mij (excl peut en verzekering) maar liefst 19 euro gekost (APK). In de afgelopen jaren zijn er wel een aantal punten aangepakt, maar die vallen voor mij onder 'logisch': Nieuwe banden, remleidingen v+a (dat mag na 12 jaar), nieuwe drukgroep (idem, eerste keer na 12 jaar dan doe je het goed) en een kapotte kachelmotor (dure grap want dashboard uitbouwen. Dit vond ik minder leuk, maar of dat typish frans is...). Voorderest: geen olie-verbruik, geen rare grappen, gewoon rijden. Ook bij de eerste eigenaar is er niets raars geweest. Chapeau!
Onderhoud deed ik eerst bij een lokale Bovag-dealer. Ik vond de kachelmotorreparatie behoorlijk prijzig en na het vervangen van de drukgroep het schakelen ronduit slecht (ik vermoed te dikke olie, maar ben geen kenner). Teruggegaan en werd ontkend en gevoel gegeven of ik gewoon niet kon schakelen/rijden. Toen ik kort daarna bij de Peugeot-dealer (Nefkens Zeist) een sleutel liet bijmaken met alle egards ontvangen. Als test een beurtje laten doen. Zelfde ervaring. Sindsdien al weer langere tijd met volle tevredenheid bij de dealer. Wie had dat verwacht. Scherpe prijzen, goede service.
De klapper...
Ik ben anderhalf jaar geleden tegen een SUV aangereden. Omdat die krengen zo hoog zijn was het geen bumper-bumper contact maar schoof ik onder zijn achterkant. Motorkap drukte naar beneden en koplampunits, grille, logo, motorkap, 'bril' en radiator hebben allemaal schade opgelopen. Een week voor de APK... Snel een setje koplampen gescoord (helaas matte phase II units) en de wagen kwam door de APK. Ik rijd nu al weer langere tijd rond met een minder mooie neus en overweeg mijn verlies te nemen en de auto als schadebak te verkopen. Ik heb geen zin om er veel tijd in te steken en uitbesteden drijft de prijs weer op. Maar ja,... goedkoper kun je haast niet rijden. Keuzes keuzes. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen 'band' met deze auto heb als ik met de xantia had. Het is een fijne auto, maar zou hem niet missen en ben stiekem vaak aan het loeren wat een volgende auto zou zijn. Niet tegen de peu zeggen, hoor!
Voor wie goedkoop wil rijden en niet in een Starlet o.i.d. wil eindigen zijn 306-jes echt een aanrader! Ruimte is ok, met goede uitvoering nog pittig en comfortabel ook en zeer onderhoudsvrij. Zuinig, goedkoop in de MBR en verzekering; eigenlijk ideaal!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.