Peugeot 306 Break XT 1.4 (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 306 Break XT 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 252.000 km |
KM-stand laatst | 252.000 km |
de eerst kilometers
- 252.000 km
Ik kocht me deze 306 XN voor een habbekrats: €100,- met een rotte uitlaat en een kapotte waterslang.
Gelijktijdig heb ik voor het zelfde bedrag een 2001 XT uitvoering gekocht met dermate veel achterstallig onderhoud dat deze alleen voor onerdelen heeft gefunctioneerd. Zo'n beetje alle interieur delen zijn omgezet; stoelen dashboard, hemelbekleding en vloerbedekking. Aan de buitenkant de skirts, bumpers en dakrails. En verder de voor en achterdeuren ivm de elektrische bediening.
Het enige wat ik niet heb meegenomen was de airco daar die defect was.
Omdat ik de 306 break al kende was het geen echt nieuwe ervaring alleen de 1.4 motor is wel erg krap voor deze wagen. Gelukig was de motor erg soepel dus was er toch goed mee te rijden. De XT stoelen zijn echt een slag beter dan de XN of XR uitvoeringen. Ondanks dat de zittingen wat kort zijn is het op deze stoelen goed uit te houden ook op lange ritten (+ 400 km) De hoogte verstelling van stoel en stuur zijn op dergelijke afstanden welkome gadgets. Ook de kantelbare hoofdsteunen werden hier gewaardeerd.
Spullen meenemen is altijd goed te doen geweest. De 306 is nog een echte station, heel wat anders dan de Alfa 156 die meer een lifestyle station is met een erg kleine achterklep. Toch een grotere auto maar er kan veel minder in en grotere objecten passen vaak ook nog niet tussen de achteropening in.
De achterbank kan in delen om ⅓ - ⅔ en geeft een vlakke laadvloer. De achterbank heeft middenin een heupgordel maar drie volwassenen daar neerzetten is eigenlijk geen doen; daar is de auto toch wat te klein voor. Ook is het middelste zitgedeelte niet gevormd om te zitten. Voor mij genoeg reden om die heupgordel er niet in te zetten.
Na bijna drie jaar het zonder problemen te doen kwamen ineens de problemen allemaal tegelijk. De voorportierramen wilden niet meer open, de wiellagers voor waren op net als de schijven en de blokken en er zat een (grote) scheur in de kop. Tot op het moment van inruil is deze zonder haperen blijven rijden.
Afgezien van één keer filters, olie en bougies heeft de auto alleen belasting, verzekering en benzine gekost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren