Peugeot 306 Break XRd 1.9 (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Break XRd 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 61.445 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De reden van autoverandering lag eigenlijk op het financieele vlak daar de Volvo een enorme drinker was.
Met 70 euro per week, en dan heb ik het alleen nog maar over privegebruik, werd het ons toch echt te gek.
Met pijn in ons hart hebben we dus ook afscheid genomen en de auto particulier verkocht.
Ons oog viel op een bijzonder mooie Peugeot 306 met een 1.9l dieselmotor. Een oud en beproefd concept wat niet kapot te krijgen is. Wat er ook gebeurde, onze diesel liep altijd. Maar er kleefden ook veel nadelen aan.
Zo was hij bijvoorbeeld niet vooruit te branden, en was het enkel zelfs gevaarlijk om in te voegen op de autosnelweg. Een ander nadeel was de geluidsproductie (of moet ik zeggen geluidsisolatie?) Wat een herrie kon die motor schoppen en dat ging gepaard met de nodige trillingen en rammels, want dat kun je van Peugeot wel zeggen, een Peugeot die niet rammelt is geen echte.
De binnenruimte viel zeker niet tegen en ook de bagageruimte was zeer acceptabel, maar wat mij erg gestoord heeft is het ontbreken van 2 hoofdsteunen op de achterbank. Zoiets zou in deze tijd zeker niet meer mogen.
In de Leeuwekeur garantieperiode sneuvelde de motormanagementcomputer. Nu denk je van’dat is toch garantie? bestellen zo’n ding en rijden?’ Maar dat gaat bij Peugeot net even anders, want de dealer constateert, en dan duurt het een vrij lange tijd voordat Peugeot toestemming geeft, dus de auto was 4 dagen niet te gebruiken en stond dus bij de dealer.
Het brandstofverbruik was zeer redelijk te noemen.
Gemiddeld over 1 jaar genomen verbruikte hij 1 op 17,1 en dat vond ik, zeker na de Volvo met gemiddeld 1 op 7,2 een fantastische gewaarwording.
Concluderend kun je stellen dat als je niet teveel geld wilt uitgeven voor een zuinige gezinsauto, en niet te hoge eisen stelt aan het afwerkingsniveau dan is de Peugeot 306 zeker de moeite waard, maar ga niet over 1 nacht ijs, want ik kan me nog wel andere auto,s bedenken bijvoorbeeld de Toyota Avensis oude type of een Renault Laguna.
PROBLEMEN
Naast het gebruikelijke onderhoud veler malen een H7 lamp in de koplampen (volgens de dealer omdat ik altijd dimlicht voer), 1x remschijven en blokken bij 96.000km
1x een lekke remcilinder achter bij 102.000km, een motormanagementcomputer (onder garantie) bij 71.000 km en als klap op de vuurpijl een drukgroep en koppelingskabel bij 111.000 km.
En nu is de auto niet meer in mijn bezit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.