Peugeot 3008 HYbrid4 2.0 HDi Blue Lease Executive (2013)
autoreview
Signalement
KM-stand laatst | 159.465 km |
---|
Eerste indruk
- 159.465 km
Mijn vertrouwde Lexus CT200h ingeruild voor deze Peugeot 2008 hybride. Ik wilde meer ruimte voor de kinderen en makkelijker kunnen in en uit stappen, wat in de redelijk lage Lexus toch niet altijd even makkelijk gaat.
Exterieur
De meningen vallen nogal uiteen over het design van de Peugeot 3008 (2009-2016). Ik vind het zelf een hele mooie auto om te zien, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Hij heeft een korte neus, waar je makkelijk overheen kan kijken en waardoor het zicht op de weg prima is. De bolide staat lekker hoog op zijn poten, dus het in en uitstappen is heel comfortabel.
Interieur
Deze Peugeot is lekker ruim. De kinderzitjes ruim op de achterbank, wat bijvoorbeeld in de Lexus niet het geval was. Ook volwassenen hebben redelijk wat beenruimte. Doordat de vloer recht doorloopt kan degene die in het midden op de achterbank zit in ieder geval redelijk normaal zijn/haar voeten kwijt.
De cockpit vind ik heel fijn, van degelijk materiaal gemaakt en van alle gemakken voorzien. Het stuur ligt prima in de hand en met de middenconsole waan je je toch een beetje in een vliegtuig. Niet heel anders dan bij de Lexus overigens. Ik vind het wel lekker om mijn rechterbeen tegen het midden te kunnen leunen, maar ook dat is heel persoonlijk.
De voetsteun is aan de kleine kant. Met mijn schoenmaat 41 kan ik net aan mijn linkervoet goed kwijt.
De automatisch dimbare spiegel werkt uitstekend. Het connect+ navigatiesysteem is makkelijk bedienbaar, de man en vrouw stem klinkt prettig en updates kosten minder dan helft dan voor de Lexus.
Ik vind het hele mediasysteem gebruikersvriendelijk en intuïtief in gebruik. Radiozenders zijn makkelijk op te roepen, te wijzigen of te programmeren. Switchen tussen verschillende media gaat ook makkelijk. Mijn iPhone werkt uitstekend samen, zowel voor muziek als om mee te bellen en de USB stick met duizenden liedjes wordt prima afgespeeld. De hendels aan het stuur werken net zo gemakkelijk als knopjes op het stuur en de cruise-control bediening is een stuk fijner in gebruik dan die van de Lexus.
Rij-eigenschappen
Het eerste dat opvalt is het fijne automatische schakelen van de 2tronic schakelbak. Ik snap de negatieve reviews hierover echt niet. Door het hybride systeem gaat dit heel ‘smooth’. Als je het vergelijkt met een gewone 2tronic automaat dan is het echt een wereld van verschil.
De 2.0 diesel motor is lekker krachtig en vrij stil, ook bij hogere snelheden. Ik rij niet harder dan 130, dus tot die snelheden, daarboven weet ik het dus niet.
Het hybride systeem is een uitkomst in parkeergarages en het laatste stuk vanaf de snelweg naar huis. Lekker, bijna, geluidloos. Ook hier niet veel verschillen met de Lexus. Alleen had wat mij betreft de actieradius hoger mogen zijn. Het is nu maar een paar kilometer. Voldoende voor die parkeergarage, maar niet om bijv. van oost naar west Amsterdam op de elektromotor te rijden.
Zicht vanuit de auto is door de hoge zitpositie best redelijk te noemen. De grote spiegels helpen ook enorm. Ik heb ter ondersteuning bij het parkeren sensoren voor en achter, wat ook heel handig werkt.
De vering vind ik vrij hard afgesteld, of misschien beter gezegd ‘sportief’, waardoor oneffenheden in de weg voelbaar zijn.
Over het verbruik (tot nu toe 1 op 20) en de betrouwbaarheid kan ik nog niet zoveel zeggen. Zodra ik meer kilometers erop heb zitten zal ik mijn review updaten. Ik ben in ieder geval heel blij met mijn switch en hoop nog heeeeel veel veilige kilometers te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren