Peugeot 208 GT Pack 1.2 PureTech 130 (2020) #2
autoreview

Signalement
| Uitvoering | 208 GT Pack 1.2 PureTech 130 |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2020 |
| Jaar van aanschaf | 2020 |
| KM-stand laatst | 125.000 km |
Fijne en betrouwbare auto
- 125.000 km
Vorige maand ‘onze’ gele 208 na 5 jaar en 125.000 km ingeleverd. Het betrof een leaseauto. De auto is bijzonder goed bevallen. Het is de kleinste auto die ik in mijn 40-jarige autocarriere heb gereden, maar in veel opzichten reed hij als een klasse groter. Hele comfortabele sportstoelrn (GT-lijn), verrassend goede audio, meer dan snel genoeg (reed altijd in de ecostand), stil, hele fijne automaat. Solo reed de auto
gemiddeld 1 op 18. Ik hou me wel altijd netjes aan de limieten en rij meestal snelweg en provinciale wegen.
Ik koos voor deze auto (die ver beneden mijn zakelijke leasenorm bleef) omdat ik hem mooi vond, zoals gezegd een klasse beter vond rijden, hij de caravan mocht en kon trekken, we meer ruimte niet nodig hadden en de bijtelling lekker laag was (aanschafwaarde rond de EUR 28.500, en dat voor het topmodel van de 208-reeks). De prachtige mosterdgele kleur was standaard. En hoewel smaken verschillen heb ik nog nooit een auto gehad die zo vaak werd gecomplimenteerd voor het uiterlijk.
Het caravan trekken ging prima. We hielden het gewicht van onze Eriba Touring op zo’n 1120 kilo. Disseldruk 55 kg (meer mag niet). Verbruik met de cruisecontrol op 100km/u gemiddeld 1 op 10. Prima stabiliteit, zeker voor zo’n autootje dat niet veel meer weegt dan de beladen Eriba. Moest een keer wegkomen op een 20% helling en dat ging moeiteloos. Dat zou de meeste van mijn vorige auto’s niet zijn gelukt.
Ik ken de horror-verhalen over de Puretech maar heb die niet aan den lijve ervaren. Nooit pech gehad, geen olieverbruik. Ik zag dat de garage keurig bij 100.000km de ditributieriem verving (kosten zijn me niet bekend want lease).
Had de auto dan geen nadelen? Toch wel. Als de trekhaak eronder zat dan schuurt die vaak over de weg. Niet alleen met de caravan maar ook al met 2 lichte passagiers achterin. Omdat ik de afneembare trekhaak meestal liet zitten (nogal een rot klusje om hem te moeten monteren) werd ik met dat geschuurd vaak geconfronteerd, en steeds schrikken alle inzittenden er weer van. Verder vond het verbruik (zoals gezegd 1 op 18 solo) niet geweldig. Met beschaafd rijden, altijd ecostand en heel weinig stadsverkeer had ik toch wel op 1 op 20 gehoopt. Ik hoef zelf de brandstof niet te betalen maar wil mijn CO2 print zo laag mogelijk houden. Wellicht was de fijne maar wat ouderwetse 8 trapsautomaat daar mede debet aan.
Tijdens de loopduur werden we grootouders en dan blijkt de auto toch wel erg klein (kinderzitjes, buggies etc). Dat is hem niet kwalijk te nemen want inherent aan de klasse waarin hij valt (B-segment) maar het kwam goed uit dat het contract afliep.
Ik stap over van mijn kleinste auto ooit naar de grootste: een Hyundai Ioniq 6 (tsja, die CO2 footprint hè). Zal daar binnenkort meer over vertellen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Peugeot 208 1.2 PureTech Active Airco | Apple Carplay & Android Auto!!
- 2023
- 49.941 km

Peugeot 208 EV Active 50 kWh | Apple Carplay / Android Auto | Keyless | Bluetooth Telefonie | Multifunctioneel Stuurwiel |
- 2022
- 60.573 km

Peugeot 208 1.2 PureTech Active Pack | NAVIGATIE | APPLE CARPLAY - ANDROID AUTO | AIRCO | CRUISE CONTROL |
- 2022
- 40.046 km
Lees ook

Praktijkervaring Peugeot 208: dit vinden eigenaren van hun auto

Eindejaarsvideo - Joas - Peugeot 208

Volkswagen Polo vs. Peugeot 208 vs. Toyota Yaris - Vergelijkende Test

Hyundai i20 - Peugeot 208 - Renault Clio - Vergelijkende Test





Lezersreacties (0)
Reageren