Peugeot 208 Allure Pack 1.2 PureTech 100 (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 Allure Pack 1.2 PureTech 100 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 31.536 km |
Nieuwe Peugeot
- 7.965 km
Omdat we private lease hebben, zat de termijn van de 108 op.
Na een nieuwe 208, naar nog een 208, naar een 108, weer naar een 208.
Het klinkt allemaal heel luxe maar we kiezen er voor elke 2 jaar een andere "uit te zoeken".
Dat was allemaal rekentechnisch het meest interessant. En ook het duurst. Maar je weet waar je aan toe bent.
De 108 was op dat moment prima, maar de 2 jaar zaten er op. Vanwege de corona heeft de 108 zowat een goed jaar stil gestaan. Dat was dus achteraf wel zonde, en de auto is terug gegaan met 11.000 km op de teller (na 2 jaar).
Nog steeds vanwege de corona niet zeker weten of en welke auto we dan terug willen. Omdat het in het verschiet zat dat er toch meer gereden ging worden en we het toch 2 jaar iets zuiniger aan hadden gedaan (de 108 was goedkoper), een 208 gekozen van het nieuwe model, weliswaar iets duurder, maar we konden het betalen.
Voor het hogere bedrag krijg je natuurlijk wel meer auto.
Dit is een Allure Pack, dus eigenlijk zit alles er op. De GT line was mooier, maar voegde niks toe, en was toch duurder.
Ook gekeken naar de 130 PK, maar die vonden we dan toch te duur. Dus gekozen voor de 100 PK, een geel voorraadmodel overigens. Dit omdat we tot het laatste moment gewacht hebben, en we dachten, er zal vast wel een voorraadmodel zijn, deze was na wat omrekenen zelfs nog goedkoper.
Ook een e-208 overwogen. Deze zou ongeveer 40 euro in de maand duurder zijn. Dat had op zich een keus kunnen zijn, want dat zou, mits er mee gereden wordt, voor ons gunstiger uit pakken.
Maar achteraf vonden we het te vroeg voor een electrische.
Ik rijd zelf een volledig electrische auto, alhoewel dat fijn is, en deze best een eind komt, ga ik er niet mee op vakantie, te veel gedoe.
Voor de zekerheid met deze 208 wel proefgereden. De eerste 208 die vond ik te traag, de 208 daarop was wel al een stuk beter.
Deze 208 is wel erg modern gestyleerd, daar moet je wel van houden. Ik was er niet zo kapot vaan. Ook het rare dashboard vond ik niet zo. Dat kleine stuurtje is leuk maar in de praktijk vind ik het niet zo. Maar ik hoef er verder niet mee te rijden.
Voor je gevoel zit je ook wat laag en opgevouwen.
De pook staat wat hoog. De zit positie is wel "anders".
Qua rijden is het wel een fijne auto. Hij is lekker fel, ook erg precies qua sturen, hij is stevig maar niet oncomfortabel.
Achter is er voldoende zitplek. Kofferbak vind ik wat minder.
Helaas is er vrij veel in het navigatiesysteem gestopt. De knoppen op het dashboard zijn vrij klein.
Het 3D dashboard zit er in. Het ziet er aardig uit maar is niet meer dan een gimmick. Het zat er allemaal bij, maar ik zou er niet per se meer voor gaan betalen.
Het remmen gaat ook vrij fel. Ik vind het zelf niet makkelijk te doseren, maar het went. Hij pakt vrijwel meten. Het is een kwestie van wennen.
De gele kleur maakt hem wel aantrekkelijk.
De 3 cilinder pakt lekker op, en geeft een leuk geluid. Er lijkt ook een soort blow off valve in te zitten.
Overigens hebben we ook aan andere auto's gedacht. Zoals een Skoda Fabia combi. Die was echt heel erg ruim, maar die was me eigenlijk te duur en ze gaven me ook gewoon geen goede deal (minimaal 4 jaar terwijl ik per se 2 jaar wilde).
Volgende keer zien we wel weer verder (en dat is nu over goed een jaar al weer...). Elke 2 jaar een auto uitzoeken is best een tijdrovende klus, volgende keer opnieuw overwegen wat ik er mee ga doen.
Deze gaat weer weg en geen 208 meer
- 31.536 km
Alhoewel ik er niet veel in gereden heb, maar de 2 zijn weer om zijn, en dus naar een andere auto gaan kijken.
De Peugeot 208 is echt heel erg duur geworden en dat gingen we niet meer doen, zo'n hoog bedrag voor dezelfde auto.
We zouden van 380 euro voor 2 jaar naar bijna 500 voor 5 jaar gaan!
Dus niet...
Omdat we toch al iets met Kia hebben, zijn we nu voor een Kia Stonic gedaan.
Nou weet ik pas dat die Peugeot helemaal niet zo lekker rijd!
Ik vind hem zelf als een vrachtwagen rijden. 100 pk... Waar zijn die dan? Hij blaast af als een tractor (is er iets kapot)?
Daarbij ik vind dat 3D dashboard helemaal niks. En al die kleine friemelknopjes en dat stom klein stuurtje...
Het weggedrag is wel sportief te noemen en je voelt wel dat de gewichtsverdeling goed is, vooral met veren. De auto heeft een goede balans.
Maar hij is niet sportief te rijden, het toerenbereik waar het vermogen zit is te smal, hij schakelt ontzettend houterig, snel vind ik hem absoluut niet.
In eerste instantie vond ik hem fel, maar weet nu beter. Ook die remmen zijn absoluut niet fijn en slecht te doseren.
De Stonic met 100 pk MHEV die voelde echt veel rapper aan, wel wat comfortabeler geveerd maar al met al sportief genoeg en het is tenminste een vrolijke auto, terwijl die Peugeot vind ik zelf, veels te serieus is.
Ergens ben ik blij dat die 208 duurder geworden is, ze konden bij Peugeot ook geen betere aanbieding doen, er is verder niks in die categorie. Ik hoop niet dat ze allemaal zo slecht rijden.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Peugeot 208: dit vinden eigenaren van hun auto

Eindejaarsvideo - Joas - Peugeot 208

Volkswagen Polo vs. Peugeot 208 vs. Toyota Yaris - Triotest

Test: Hyundai i20 - Peugeot 208 - Renault Clio

Stellantis verslaat Volkswagen in Europese verkoopcijfers
