Peugeot 208 GT 1.2 PureTech 100 (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 GT 1.2 PureTech 100 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 3.900 km |
Value for Money
- 3.900 km
Het is 29 september 2021, na een periode van 8 maanden staat mijn 208 GT line in de prachtige kleur Jaune Faro, oftewel metallic geel voor de deur. Of het de mooiste auto is in dit segment zal voor iedereen anders zijn, maar ik zeg volmondig 'ja'. De prachtige lijnen aan de buitenkant, de imposante gril met de meest mooie koplamp partij aan de voorzijde. De Fransen hebben laten zien dat design bij hun nog steeds met een hoofdletter wordt geschreven. Maar het houdt niet op aan de buitenzijde. De auto is van binnen wellicht nog mooier. Design overal waar je kijkt. Het instrumentarium, digitaal en in 3D. Wil je een toerenteller en km teller of toch liever de navigatie voor je. Of kies je uit een van je persoonlijke voor keuren. Het kan alemaal en in drie verschillende kleuren, groen, blauw of rood. Het grote 10inch scherm veranderd automatisch mee van de gekozen kleur. DAB radio, navigatie, climate instelling etc. Alles werkt vrij snel en duidelijk. De prachtige pianotoetsen zorgen ervoor dat je makkelijk en snel door de menu's navigeert.
De geluidsinstallatie is goed, sterker nog, voor dit segment auto was ik blij verrast over de kwaliteit. De sport stoelen zitten goed, zien er heel mooi uit en nodigen ook echt uit om plaats te nemen zodra je de deur open maakt. Maak je deur dicht heb je echt het idee dat je plaatsneemt in een premium segment auto. Geen blikken geluid bij het sluiten van de deur, maar het geluid waar de Duitsers patent op hebben. Grundlichkeit. En zo voelt de auto ook echt aan.
Hoe rijdt de auto dan. Er zijn drie rij modussen. Eco, normaal en sport. Laten we de eco modus maar zitten, die knijpt de motor tot een voor mij niet acceptabel niveau. De normaal modus is gewoon goed. Hij stuurt redelijk licht maar zeker niet te licht. Je voelt prima wat er onder je gebeurt en de auto volgt netjes de ingezette lijn. Maar hij heeft echt wel zijn grenzen waarbij je voelt dat de grip op de voorwielen vermindert. Het is geen GTI!
De sportstand is echt leuk. Het sturen gaat zwaarder, je voelt veel meer wat de auto doet. Tevens reageerd de auto sneller op het gaspedaal. Of hij alleen in de sportstand zijn maximale vermogen aanspreekt weet ik niet, maar zo voelt het wel. Tevens komt er een sportieve roffel het interieur binnen( speakers) en dat vind ik echt gaaf. Met zijn 100pk is het geen strepen trekker maar hij komt echt wel goed vooruit. De soepele zesbak schakelt goed. Je legt de versnellingen makkelijk en duidelijk in met een lekker klik gevoel. De koppeling is werkt heel licht en makkelijk. Geen moment heb ik hoeven wennen.
Dus uiterlijk geweldig zowel binnen als buiten. Fijne stoelen, goede climate en heerlijke motor. Voldoende stil en ergonomisch goed voor elkaar. Is dan alles koek en ei. Ik heb geen grote kofferbak nodig en dat komt goed uit. Want die is niet zo groot. Met mijn 1,71 heb ik nog voldoende ruimte om ook comfortabel achter mijzelf te gaan zitten. Maar mocht de bestuurder wat groter zijn en diegene die achter je wil gaan zitten ook, dan denk ik dat je beter een grotere broer van de 208 kunt kopen. Voor kinderen is er voldoende ruimte en tevens kunnen ze achterin meteen hun telefoon of tablet aansluiten. Er zijn achterin twee USB poorten alsook aflegruimte in de portieren en netjes in de voorstoelen. Twee leeslampjes en elektrische ramen achterin maken het compleet.
Wat ik echt vind tegenvallen is het verbruik. Mijn verwachting was dat 1 op 20 best haalbaar moest zijn op een rit van Den Bosch naar Eindhoven met toch voornamelijk 100km/per uur snelweg. Maar dat is utopisch. Rustig rijdend in de rijstand normaal moet ik het doen met 1 op 17,5 en geen haar beter. Rijd je 's avonds 130km/per uur dan ga je richting de 1 op 16.
De connectie met mijn S21 ultra telefoon is als hij het doet erg goed. Perfect geluid en ook de ontvanger hoort alles zeer goed. Helaas wel een paar keer gehad dat mijn telefoon ineens geen connetie meer had met de Bluetooth.
Conclusie tot op heden. Zeer fijne rijdersauto, comfortabel, stil en vol met slimmigheidjes op het gebied van veiligheid en comfort. Voelt zeer degelijk en je hebt geen moment het idee met een wat kleinere auto onderweg te zijn. Het verbruik zou wel wat beter mogen, maar ik geniet val elke kilometer.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Peugeot 208: dit vinden eigenaren van hun auto

Eindejaarsvideo - Joas - Peugeot 208

Volkswagen Polo vs. Peugeot 208 vs. Toyota Yaris - Triotest

Test: Hyundai i20 - Peugeot 208 - Renault Clio

Stellantis verslaat Volkswagen in Europese verkoopcijfers
