AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • 208
4

autoreview

Peugeot 208 GT-Line 1.2 PureTech 130 (2020)

CJ1814
  • CJ1814
  • Review
24 november 2020 om 22:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering208 GT-Line 1.2 PureTech 130
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf962 km
KM-stand laatst975 km
Gemiddelde lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste nieuwe auto

  • 975 km
  • 24 november 2020

Na twee en een half jaar in een zeer kale Renault Clio van bouwjaar 2015 gereden te hebben (van de zaak, en dáárvoor een zelf aangeschafte veel kalere uit 1999) mocht ik van mijn werkgever voor het eerst een leaseauto bestellen. In het voorjaar begon de oriëntatie.

De keuze was niet ruim en daarnaast moet in mijn leasecategorie de cataloguswaarde onder 30k liggen dus shortliste ik de volgende modellen: Renault Mégane, Toyota Corolla, Peugeot 208 of Renault Clio. Voorwaarden: automaat, comfort, graag wat meer power dan m'n vorige Clio (90pk), enige vorm van luxe en een aansprekend uiterlijk als het even kan. Ruimte heb ik verder niet nodig als jonge werkende zonder gezin.

De Mégane viel af omdat ik met automaat de 30k net wel/net niet aantikte. Dus ging ik proefrijden in de Corolla (1.8 hybride hatchback met business plus), 208 (130pk automaat) en Clio (130pk automaat). De Corolla reedt zeer comfortabel, maar het interieur vond ik niet bijzonder en ik ergerde mij aan de herrie van de motor door de CVT bak. Vervolgens bij Peugeot gaan kijken. De dealerervaring (Van Mossel A'dam) was al een veel positievere dan bij Toyota. En daar stond de 208, wát een beauty, vooral in GT-line uitvoering. Een week later kon ik proefrijden en ik had niet het gevoel met een kleinere auto dan de Toyota op weg te zijn. Daarnaast bleek het interieur een ware beleving. Een kort rondje Amsterdam bevestigde dat dit een zeer goede kandidaat was: nu de Clio nog.

Die wilde ik graag proefrijden in Initiale Paris uitvoering, maar via via hoorde ik dat de 130pk automaat niet bij mijn werkgever op de lijst voorkwam. Toen ik bij de lokale dealer ook nog eens niet eenvoudig aan een proefrit kwam besloot ik het te laten voor wat het was, de Peugeot had mijn hart al gestolen en de Clio leek toch wat teveel op wat ik al had, ook al was het prijs en optietechnisch een rationelere keuze.

Ik heb hem nu 5 dagen en kan/wil een voorzichtige balans opmaken. Ter informatie: ik heb een 130 pk GT-line in bleu vertigo met pack connect en panoramadak.

Laten we starten met de rijervaring. Ik ben erg blij dat ik voor de 130pk ben gegaan. 100pk was vast ook adequaat geweest maar met 130pk heb je het gevoel dat je altijd voldoende reserve hebt voor een vlotte inhaalactie. De samenwerking met de bak verloopt erg soepel. Hij schakelt vlot terug bij de kickdown maar is ook erg comfortabel te rijden. De vering is eveneens comfortabel, wat het een erg prettige reisauto maakt. Bij sportief rijden deint de auto wat in de bochten, maar dat geeft hem ook weer karakter. Enige punt van kritiek is het start-stop systeem. Voor stoplichten duurt het even voordat die aanslaat, dat vind ik een wat vervelende vertraging geven. Ik zet het nu dus uit (vooralsnog iedere rit opnieuw, ik moet even opzoeken of dat permanent in te stellen is).

Dan het uiterlijk, want wát is dit een prachtige auto zeg. By far het leukste op de weg in het B-segment. De horizontale motorkap geeft het idee dat je met een echte auto onderweg bent in plaats van het "brommobielerige" wat auto's als de Clio of de Fiësta een beetje hebben (mijn mening uiteraard). De GT-line geeft de auto precies het sportieve uiterlijk waar ik voor viel in de 208: de zwarte wielkastranden geven "stance", vooral in combinatie met de lichtmetalen velgen. Wat de auto dat beetje extra geeft is mijn inziens de kleur. Tussen de auto's op de parkeerplaats van het gemiddelde bedrijventerrein is het duidelijk een "positieve noot". Ook de verlichting vind ik erg geslaagd, en geeft een heel mooi helder beeld in het donker.

Last but not least, interieur en luxe. Laat ik beginnen met dat ik zeer te spreken ben over de iCockpit. Het stuurtje is klein en voelt daardoor zeer sportief aan. Door de afgeplatte kanten ligt het comfortabel in één hand. Ik kijk met 1.84 gemakkelijk naar het 3d-display dat nu boven in plaats van achter het stuur gepositioneerd is. En dat display is weer een unieke feature van deze wagen, want het is niet alleen heel mooi om te zien maar ook nog eens erg nuttig dat belangrijke informatie dichterbij lijkt te zijn dan achtergrondinformatie. Het ernaast geplaatste 10" multimediasysteem is prima. Niet bijzonder, ook niet heel snel, maar doet wat het moet doen. Jammer is dat Apple Carplay geen gebruik maakt van het hele scherm. Iets naar beneden bevindt zich de hooggeplaatste middenconsole, waarmee je een heerlijk ingebouwd gevoel krijgt. De bekerhouders (2) zijn goed en diep, perfect voor een grote bak koffie. Je arm ligt van nature prettig op de verschuifbare middenarmsteun. Wat het gevoel van luxe extra accentueert zijn de halfleren sportstoelen, panoramadak en sfeer- en instapverlichting. De stoelen zitten perfect, goede stof en zeer goede zijdelingse steun. Tevens zien ze er prachtig uit. Het panoramadak is een optie waar ik enorm blij mee ben. Het geeft een gevoel van ruimte waardoor je op geen enkele manier meer doorhebt met een B-segmenter onderweg te zijn. Jammer is wel dat het niet gekanteld kan worden, dat is in de zomer wel zo lekker. De sfeerverlichting is in deze donkere dagen heel prettig, het geeft je het gevoel in een ware lounge op weg te zijn. De kleuren zijn instelbaar. En dan de instapverlichting. Als de auto van het slot wordt gehaald gaat een lampje aan onder de spiegel, die dan mee naar buiten draait. Heerlijk dat dat erop zit, want dat geeft je het gevoel dat je instapt in een bijzondere 208.

Ik ben in het verleden nooit een fan van Peugeot geweest. De 205 GTI vond ik wel een gaaf wagentje maar daar bleef het ook bij. In mijn tijd bij Easyway 8 jaar terug waren Peugeots in de regel een teleurstelling voor mij als autoliefhebber. Hoe anders is dat nu, met de 208 en de 508 hebben ze twee auto's in het assortiment die ik de mooiste in z'n klasse vind. Dat ze vervolgens ook nog eens zo lekker rijden doet mij geloven dat ze op de goede weg zijn daar in Frankrijk. Au revoir Renault, bienvenue Peugeot!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 208
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.2 PureTech 100PK AUTOMAAT GT-LINE|NETTO DEAL!|NAVI|FULL LED KOPLAMPEN|CAMERA

    Peugeot 208 1.2 PureTech 100PK AUTOMAAT GT-LINE|NETTO DEAL!|NAVI|FULL LED KOPLAMPEN|CAMERA

    • 2021
    • 5 km

    € 28.950

    GT-Line PureTech 100, Rijklaarprijs, Navi Adaptieve Cruise Panoramadak

    Peugeot 208 GT-Line PureTech 100, Rijklaarprijs, Navi Adaptieve Cruise Panoramadak

    • 2021
    • 5 km

    € 27.950

    1.2 PureTech 100PK AUTOMAAT GT-LINE|NETTO DEAL!|NAVI|FULL LED KOPLAMPEN|CAMERA

    Peugeot 208 1.2 PureTech 100PK AUTOMAAT GT-LINE|NETTO DEAL!|NAVI|FULL LED KOPLAMPEN|CAMERA

    • 2021
    • 5 km

    € 28.950

Meer Peugeot 208 occasions

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 208 specificaties
  • Peugeot 208 occasions
  • Peugeot 208 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 208 tests
  • Peugeot 208 gebruikersreviews
  • Peugeot 208 index
PREMIUM
Millingen-Echteld per Peugeot 208 PureTech 130 - De Dijk

Millingen-Echteld per Peugeot 208 PureTech 130 - De Dijk

Hoe belangrijk het was om het rivierwater te reguleren en goede wegen neer te leggen, wisten...

Lees meer
 

Peugeot 208 reviews

  • Review
    Peugeot 208 Allure 1.2 PureTech 100 (2020)

    Peugeot 208 Allure 1.2 PureTech 100 (2020)

    5
    • 1 januari 2021
  • Review
    Peugeot 208 GT-Line 1.2 PureTech 130 (2020)

    Peugeot 208 GT-Line 1.2 PureTech 130 (2020)

    4
    • 24 november 2020
  • Review
    Peugeot 208 GT-Line 1.2 PureTech 100 (2019)

    Peugeot 208 GT-Line 1.2 PureTech 100 (2019)

    19
    • 15 januari 2020
  • Review
    Peugeot e-208 GT EV 50kWh 136 (2020)

    Peugeot e-208 GT EV 50kWh 136 (2020)

    5
    • 3 november 2020
  • Review
    Peugeot 208 GTi 1.6 THP 200pk (2014)

    Peugeot 208 GTi 1.6 THP 200pk (2014)

    3
    • 14 september 2020
  • Review
    Peugeot 208 Blue Lion 1.2 PureTech 82 (2016)

    Peugeot 208 Blue Lion 1.2 PureTech 82 (2016)

    • 1 september 2020
  • Review
    Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2018)

    Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2018)

    2
    • 2 augustus 2020
meer reviews
Mazda 2 – Peugeot 208 - Dubbeltest

Mazda 2 – Peugeot 208 - Dubbeltest

Naar goed Mazda-gebruik is de kleine 2 eens stevig tegen het licht gehouden, met een forse...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    7
    • 19 januari 2021
  • PREMIUM
    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    'Elektrische Opel Corsa OPC op komst'

    'Elektrische Opel Corsa OPC op komst'

    38
    • 11 januari 2021
  • Review
    Peugeot 208 Allure 1.2 PureTech 100 (2020)

    Peugeot 208 Allure 1.2 PureTech 100 (2020)

    5
    • 1 januari 2021
  • Autonieuws
    Blik to the Future: (deels) elektrische hot hatchbacks

    Blik to the Future: (deels) elektrische...

    39
    • 20 december 2020
  • Autonieuws
    Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000

    Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000

    52
    • 30 november 2020
  • Review
    Peugeot e-208 GT EV 50kWh 136 (2020)

    Peugeot e-208 GT EV 50kWh 136 (2020)

    5
    • 3 november 2020
Merk
Merk
  • Review
    Peugeot 107 Urban Move 1.0 (2011)

    Peugeot 107 Urban Move 1.0 (2011)

    2
    • 25 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot en Alfa Romeo krijgen nieuwe CEO's

    Peugeot en Alfa Romeo krijgen nieuwe CEO's

    24
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    7
    • 19 januari 2021
  • Review
    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)

    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6...

    1
    • 17 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    64
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling PSA

    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling...

    7
    • 14 januari 2021
  • PREMIUM
    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    • 12 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep