Peugeot 208 GT-line 1.2 PureTech 110 (2015)

autoreview

Peugeot 208 GT-line 1.2 PureTech 110 (2015)
Peugeot 208 GT-line 1.2 PureTech 110 (2015)Peugeot 208 GT-line 1.2 PureTech 110 (2015)Peugeot 208 GT-line 1.2 PureTech 110 (2015)Peugeot 208 GT-line 1.2 PureTech 110 (2015)Peugeot 208 GT-line 1.2 PureTech 110 (2015)

Signalement

Uitvoering208 GT-line 1.2 PureTech 110
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst5 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Peugeot 208 GT line

  • 5 km

Eind 2015 heb ik afscheid genomen van mijn Peugeot 208 allure 1.2VTi en heeft deze plaats gemaakt voor de nieuwe 208 in GT-line uitvoering met de e-THP 110 PureTech. Een motor die al een tijdje in ontwikkeling was ten tijden van de aanschaf van mijn vorige auto. Nu is hij er dan eindelijk voor de 208, de 1.2 3 cilinder turbo, PSA’s antwoord op de downsizing trend. Een motor waar ik al een tijdje naar heb uitgekeken, de perfecte motor voor in de 208 als je het mij vraagt. Als extra opties heb ik wederom gekozen voor het panorama dak en de armsteun. De lederen bekleding was niet mogelijk op deze uitvoering, maar de standaard GT-line kunstlederen stoelen zijn ook prachtig en persoonlijk vind ik deze kunstlederen bekleding mooier dan die uit de GTi. Eerlijk is eerlijk deze auto zit in deze uitvoering al vol met opties, er zijn geen extra opties nodig om van deze auto nog wat te moeten maken. De Navigatie heb ik wederom links laten liggen omdat deze in de optie lijst staat voor het belachelijke bedrag van 500,- euro. Parkeersensoren zitten nu wel standaard op de Allure uitvoering en alles hier boven, dat is dan wel weer mooi meegenomen.

Peugeot heeft flink gekort in de brochure, Geen THP 155 meer, ook geen XY meer onder de GTi. Als je in de markt ben voor een luxe 3 deurs 208, maar geen GTi dan ben je alleen nog toegewezen tot de GT-line. Buiten het feit dat er weinig alternatief was ben ik voor deze uitvoering gegaan omdat deze erg compleet is en leuke ‘sportieve’ details deelt met zijn snellere broer.

In wezen is er natuurlijk niet veel veranderd aan de auto. De Facelift is vrij terughoudend gebleven. Toch zijn er ook een aantal dingen veranderd die nergens echt vermeld worden door de autojournalistiek. Zo heeft de nieuwe allure versie niet meer het meest luxe teller-display, dit is nu alleen nog maar besteed aan de GTi. Al mag dit eigenlijk geen naam hebben, een leek zal het niet opvallen omdat de verschillen minimaal zijn. Het teller-display dimt nu ook mee met de lichtsensoren als het buiten donker is. De nieuwe LED achterlichten zijn ook voorzien van LED remlicht, dit word vreemd genoeg niet meegenomen door de marketing afdeling van Peugeot, deze hebben het alleen over de prachtige 3D LED accent verlichting. Bij de 3 deurs uitvoering is de gordel aansluiting verbeterd en ook het bevestigingspunt is netter afgewerkt. De e-THP 110 PureTech is standaard voorzien van een start/stop systeem dat uitgeschakeld kan worden, mocht je hier geen behoefte aan hebben. Wel dient dit systeem bij elke nieuwe rit opnieuw uitgezet te worden omdat het standaard altijd aan staat. Bij heel Koud weer schakelt deze zich om technische reden vanzelf uit. De werking zelf vind ik persoonlijk wel prettig, sta je stil dan zet je de auto in zijn vrij, vervolgens valt de motor uit, zodra je voet de koppeling weer aanraakt om hem weer in zijn 1 te plaatsen, springt de motor weer razendsnel aan. Zelf zet ik hem altijd uit omdat ik niet wil dat mijn koude motor bij het eerste stoplicht alweer afslaat. Helaas in NL niet zonder start/stop te bestellen omdat deze hier nodig is om de benodigde Co2 cijfertjes te behalen.
Bij het plaatsnemen in de auto voelt alles lekker bekend, maar bij het starten van de auto merk je meteen dat het toch een andere auto is. Het brommetje bij het starten klinkt zwaarder en steviger, de koppeling is zwaarder en voelt een stuk steviger aan. Ook de handbak voelt robuuster aan dan de bak uit de 1.2 VTi. Bij het wegrijden is meteen te merken dat er wat meer gewicht in de neus ligt waardoor de auto meer solide aanvoelt. Bij oneffenheden in het wegdek lijkt het onderstel de bandjes beter terug te drukken op het wegdek, alsof de demping harder is afgesteld. Dat zijn in ieder geval de gevoelsmatige verschillen die mij opvallen tussen de 2 auto’s.

De typische 3 cilinder karaktereigenschappen heeft Peugeot goed weten weg te veilen bij deze 3 cilinder turbo. Mensen die in mijn auto hebben gereden zeggen allemaal dat je bijna niet merkt dat het een 3 cilinder is. Er is er niks te merken van onrustig rijgedrag in de laag toeren gebied, zoals bijvoorbeeld bij het filerijden. Ook had de 1.2VTi af en toe last van een beetje ‘bokkig ‘ gedrag bij het wegrijden vanuit stilstand, mits niet met fluwelen voet gekoppeld werd. Hier is bij deze 3 cilinder totaal geen spraken meer van. De geblazen broer heeft een duidelijker aangrijpingspunt waardoor het allemaal net iets prettiger wegrijden is bij het stoplicht. Vanaf 1500 toeren is al 95% van het koppel (205nm) beschikbaar waardoor deze auto echt als een diesel gereden kan worden. Om vlot door te rijden hoef je niet over de 3000 toeren te komen door gewoon op tijd door te schakelen, er is genoeg power onderin. Wel is het zo dat je in de 2de versnelling na de 3000 toeren pas echt de kracht achter het pedaal voelt komen, waar dit bij de 3e, 4e en 5e al vanaf ongeveer de 2000 toeren te merken is. Volgens mij komt dit omdat ze de turbo in de 2de versnelling later en minder laten bijspringen, waardoor in deze versnelling wat meer toeren gemaakt moeten worden om vlot weg te komen. Dit is vervelend bij een koude motor die je om deze reden onder de 2500 toeren wil houden, het gaat dan gewoon echt (gevoelsmatig) langzaam vooruit. Eenmaal in de 3de versnelling heb je flink wat kracht onder je voet vanaf de 1500 toeren en hij gaat er dan ook meteen goed vandoor. Ik ben het meest onder de indruk van de tussensprints van deze auto. Hij klimt van 80kmpu vrij rap naar de 120kmpu zonder dat je hoeft terug te schakelen vanuit de 5de versnelling. Vaak kan hierdoor in combinatie met het hoge koppel ‘lui’ gereden worden, er hoeft dus niet altijd terug geschakeld te worden om weer even goed te versnellen. Waar mijn vorige auto een beetje uit zijn element was op de autosnelweg, daar voelt deze zicht echter beter thuis. Invoegen gaat heel gemakkelijk en dat geld ook voor het inhalen, er zijn altijd nog reserves over. Het is nu minder vermoeiend lange stukken autosnelweg te rijden. Vanaf 120kmpu zit je ook al heel snel aan de 160kmpu, harder heb ik niet willen proberen op de Nederlandse wegen aangezien ik mijn rijbewijs graag nog even wil houden.

Ik kan had een slechter verbruik verwacht in vergelijking met de 1.2VTi, maar het tegenovergestelde is waar. Met de 1.2 e-THP rij ik makkelijker lekker vlot door, maar weet dan toch zonder veel moeite een verbruik van 1 op 17 neer te zetten met vrijwel alleen 30/50/80km wegen. Dit is hetzelfde als met de 1.2VTi en dat is zeer netjes als je daarbij optelt dat ik met de e-THP meer gebruik maak van het extra vermogen. Het toerental op de snelweg bij een snelheid van 120kmpu ligt rond de 2800 toeren, dat vind ik zelf ook vrij netjes. Na een volle tank leeg gereden te hebben op de autobaan kwam het verbruik (gemeten bij de pomp) uit op 1 op 18, net iets beter als de 1.2VTi.
Over het algemeen is de facelift een(minimale) verbetering tegenover het vorige model, maar min punten zijn er ook. De indeling van het touchscreen is aangepast maar dit is helaas geen verbetering. Het went natuurlijk wel weer, maar de gebruiksvriendelijkheid is er helaas niet op vooruit gegaan. Ander min punt is de 5 bak, deze mist toch nog altijd de souplesse van de 6 bak die bij PSA te krijgen is. Ook wil deze soms niet lekker in de achteruit. Als je de auto net rijd dan kan de 5de versnelling vervellend zijn omdat je een beetje uit je stoel moet komen met schakelen.
Dit is mijn 2de 208 dus ik ben enigszins bevooroordeeld, maar in combinatie met deze motor is de 208 een nog sterker nummer geworden. Voor mensen die nu zelf een 1.2Vti rijden is het zeker het overwegen waard de volgende keer met deze motor eens te proefrijden vooral als je qua verbruik maar weinig tot niks inlevert. Zoals het er nu naar uitziet ben ik van plan deze auto wel echt langer te gaan rijden en zal daarom deze review bijschrijven als er noemenswaardige dingen veranderen.

Aan de auto zelf is wel al het 1 en ander veranderd sinds ik heb in mijn bezit heb. Zo heb ik meteen de GTi spoiler en de aluminium voetsteun (hier heeft Peugeot op bezuinigd bij de GT line, dat terwijl het model wel de aluminium sportpedalen heeft) bij de dealer laten monteren. Later heb ik zelf de GTi diffuser gemonteerd in het mat zwart , de uitlaat heb ik hier ook op laten aanpassen met een dubbel sierstuk zoals de GTi by Peugeot sport dit heeft. De auto heb ik ook weer voorzien van xenon verlichting en rondom weer alles voorzien van witte LED verlichting. Alle type aanduidingen zijn verwijderd om een mooiere uitstraling te krijgen. Ook is hij subtiel verlaagd met Eibach pro line sportveren. Hierdoor lever je wel wat aan comfort in, maar het komt de wegligging wel echt ten goede. Hier ben ik heel positief door verast en zou het de volgende keer weer doen. Hij rijd veel fijner weg vanuit stilstand en de meeste bochten zijn hierdoor veel gemakkelijker in de 3e versnelling te nemen zodat je na de bocht meteen snel kan doortrekken zonder te schakelen. Hij stuurt directer en gaat sneller door bochten. De auto word hierdoor een stuk sportiever georiënteerd.
Hierna heb ik de auto onderhanden laten nemen door Essing Perfomance Center. Met dit idee liep ik al voor de aanschaf van de auto en heeft er ook voor gezorgd dat ik niet voor een tweedehands GTi ben gegaan. Dit komt omdat de e-THP 110 en e-THP 130 eigenlijk dezelfde motor zijn en dus alleen verschillen in software. De één word aan een 5 bak word gekoppeld en de ander aan een 6 bak. De 5 bak word ook vaak gebruikt in de PSA Diesels en deze kan dat extra koppel aan, dus ook hiermee geen problemen. De 110 heeft al mooie prestaties maar de verleiding word groot als je gaat denken dat deze motor getuned naar 130 a 135pk al snel de auto dezelfde prestaties geeft als een 500 Abart, Polo Blue GT, Fiesta Black/Red Edition of een Adam S, dus ik heb de knoop door gehakt en de gok genomen. Tot op heden heb ik helemaal geen spijt gehad van de software aanpassing. Sterker nog, ik zou mijn oude set-up nu niet meer terug willen.

Puretech GT

De 208 heeft nu een e-THP met ongeveer 135Pk en een koppel van 250nm waardoor hij in ongeveer 8 seconde van 0 naar 100 zou moeten gaan. Hierdoor kan het line in GT-line wel weggelaten worden. Met een 1035kg lediggewicht is hij vrij rap en lichtvoetig. Door de tuning is de motor nu ook in de 2de versnelling goed bij de les, iets dat ik voorheen het grootste euvel vond bij het wegrijden met een koude motor. Hij heeft nu in deze versnelling meer kracht onderin zodat je genoeg vaart kan maken voor je bij de 2500 toeren bent. Eerder moest ik in deze versnelling over de 3000 toeren om hetzelfde aan kracht los te krijgen en dat is vervelend met een koude motor die je voorzichtig warm wil rijden terwijl er Aygo’s op je achterbumper plakken. Voor mijn gevoel is het vermogen nu beter en gelijkmatiger verdeeld. Ik vind dat de auto in zijn geheel beter loopt en het extra vermogen is een sommige situaties ook wel lekker. Het verbruik is bij normaal gebruik gelijk gebleven, ik merk in ieder geval tot op heden geen verschil aan de pomp.
De auto is nu zoals ik hem wou hebben. Het moest een Blue GT of Red/Black Edition concurrent worden, door een combinatie van zuinig maar toch sportief. Een PureTech GT. Voor mij is hij nu het perfecte compromis tussen rijplezier en een verantwoordelijke keuze voor dagelijks woon-werkverkeer. Er zijn nog wat dingen waar ik over denk in de toekomst aan te passen, zoals een ander uitlaatsysteem voor een sportiever brommetje . Ook denk ik eraan de GTi koplampen te monteren, maar voorlopig blijft het hierbij en ga ik me even focussen op andere hobby’s.
Ik zal proberen deze review bij te schrijven zodra er iets noemenswaardigs veranderd.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.