Peugeot 208 GT-Line 1.2 PureTech 130 (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 GT-Line 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 962 km |
KM-stand laatst | 975 km |
Mijn eerste nieuwe auto
- 975 km
Na twee en een half jaar in een zeer kale Renault Clio van bouwjaar 2015 gereden te hebben (van de zaak, en dáárvoor een zelf aangeschafte veel kalere uit 1999) mocht ik van mijn werkgever voor het eerst een leaseauto bestellen. In het voorjaar begon de oriëntatie.
De keuze was niet ruim en daarnaast moet in mijn leasecategorie de cataloguswaarde onder 30k liggen dus shortliste ik de volgende modellen: Renault Mégane, Toyota Corolla, Peugeot 208 of Renault Clio. Voorwaarden: automaat, comfort, graag wat meer power dan m'n vorige Clio (90pk), enige vorm van luxe en een aansprekend uiterlijk als het even kan. Ruimte heb ik verder niet nodig als jonge werkende zonder gezin.
De Mégane viel af omdat ik met automaat de 30k net wel/net niet aantikte. Dus ging ik proefrijden in de Corolla (1.8 hybride hatchback met business plus), 208 (130pk automaat) en Clio (130pk automaat). De Corolla reedt zeer comfortabel, maar het interieur vond ik niet bijzonder en ik ergerde mij aan de herrie van de motor door de CVT bak. Vervolgens bij Peugeot gaan kijken. De dealerervaring (Van Mossel A'dam) was al een veel positievere dan bij Toyota. En daar stond de 208, wát een beauty, vooral in GT-line uitvoering. Een week later kon ik proefrijden en ik had niet het gevoel met een kleinere auto dan de Toyota op weg te zijn. Daarnaast bleek het interieur een ware beleving. Een kort rondje Amsterdam bevestigde dat dit een zeer goede kandidaat was: nu de Clio nog.
Die wilde ik graag proefrijden in Initiale Paris uitvoering, maar via via hoorde ik dat de 130pk automaat niet bij mijn werkgever op de lijst voorkwam. Toen ik bij de lokale dealer ook nog eens niet eenvoudig aan een proefrit kwam besloot ik het te laten voor wat het was, de Peugeot had mijn hart al gestolen en de Clio leek toch wat teveel op wat ik al had, ook al was het prijs en optietechnisch een rationelere keuze.
Ik heb hem nu 5 dagen en kan/wil een voorzichtige balans opmaken. Ter informatie: ik heb een 130 pk GT-line in bleu vertigo met pack connect en panoramadak.
Laten we starten met de rijervaring. Ik ben erg blij dat ik voor de 130pk ben gegaan. 100pk was vast ook adequaat geweest maar met 130pk heb je het gevoel dat je altijd voldoende reserve hebt voor een vlotte inhaalactie. De samenwerking met de bak verloopt erg soepel. Hij schakelt vlot terug bij de kickdown maar is ook erg comfortabel te rijden. De vering is eveneens comfortabel, wat het een erg prettige reisauto maakt. Bij sportief rijden deint de auto wat in de bochten, maar dat geeft hem ook weer karakter. Enige punt van kritiek is het start-stop systeem. Voor stoplichten duurt het even voordat die aanslaat, dat vind ik een wat vervelende vertraging geven. Ik zet het nu dus uit (vooralsnog iedere rit opnieuw, ik moet even opzoeken of dat permanent in te stellen is).
Dan het uiterlijk, want wát is dit een prachtige auto zeg. By far het leukste op de weg in het B-segment. De horizontale motorkap geeft het idee dat je met een echte auto onderweg bent in plaats van het "brommobielerige" wat auto's als de Clio of de Fiësta een beetje hebben (mijn mening uiteraard). De GT-line geeft de auto precies het sportieve uiterlijk waar ik voor viel in de 208: de zwarte wielkastranden geven "stance", vooral in combinatie met de lichtmetalen velgen. Wat de auto dat beetje extra geeft is mijn inziens de kleur. Tussen de auto's op de parkeerplaats van het gemiddelde bedrijventerrein is het duidelijk een "positieve noot". Ook de verlichting vind ik erg geslaagd, en geeft een heel mooi helder beeld in het donker.
Last but not least, interieur en luxe. Laat ik beginnen met dat ik zeer te spreken ben over de iCockpit. Het stuurtje is klein en voelt daardoor zeer sportief aan. Door de afgeplatte kanten ligt het comfortabel in één hand. Ik kijk met 1.84 gemakkelijk naar het 3d-display dat nu boven in plaats van achter het stuur gepositioneerd is. En dat display is weer een unieke feature van deze wagen, want het is niet alleen heel mooi om te zien maar ook nog eens erg nuttig dat belangrijke informatie dichterbij lijkt te zijn dan achtergrondinformatie. Het ernaast geplaatste 10" multimediasysteem is prima. Niet bijzonder, ook niet heel snel, maar doet wat het moet doen. Jammer is dat Apple Carplay geen gebruik maakt van het hele scherm. Iets naar beneden bevindt zich de hooggeplaatste middenconsole, waarmee je een heerlijk ingebouwd gevoel krijgt. De bekerhouders (2) zijn goed en diep, perfect voor een grote bak koffie. Je arm ligt van nature prettig op de verschuifbare middenarmsteun. Wat het gevoel van luxe extra accentueert zijn de halfleren sportstoelen, panoramadak en sfeer- en instapverlichting. De stoelen zitten perfect, goede stof en zeer goede zijdelingse steun. Tevens zien ze er prachtig uit. Het panoramadak is een optie waar ik enorm blij mee ben. Het geeft een gevoel van ruimte waardoor je op geen enkele manier meer doorhebt met een B-segmenter onderweg te zijn. Jammer is wel dat het niet gekanteld kan worden, dat is in de zomer wel zo lekker. De sfeerverlichting is in deze donkere dagen heel prettig, het geeft je het gevoel in een ware lounge op weg te zijn. De kleuren zijn instelbaar. En dan de instapverlichting. Als de auto van het slot wordt gehaald gaat een lampje aan onder de spiegel, die dan mee naar buiten draait. Heerlijk dat dat erop zit, want dat geeft je het gevoel dat je instapt in een bijzondere 208.
Ik ben in het verleden nooit een fan van Peugeot geweest. De 205 GTI vond ik wel een gaaf wagentje maar daar bleef het ook bij. In mijn tijd bij Easyway 8 jaar terug waren Peugeots in de regel een teleurstelling voor mij als autoliefhebber. Hoe anders is dat nu, met de 208 en de 508 hebben ze twee auto's in het assortiment die ik de mooiste in z'n klasse vind. Dat ze vervolgens ook nog eens zo lekker rijden doet mij geloven dat ze op de goede weg zijn daar in Frankrijk. Au revoir Renault, bienvenue Peugeot!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.