Peugeot 208 GT-line 1.2 PureTech 110 (2017) #3

autoreview

Peugeot 208 GT-line 1.2 PureTech 110 (2017)

Signalement

Uitvoering208 GT-line 1.2 PureTech 110
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf28.260 km
KM-stand laatst81.700 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het is dan eindelijk zo ver.

  • 29.001 km

Als aller eerste willen wij de redactie van Autoweek bedanken over ons oordeel over de Dacia Sandero review, onze dank nogmaals hiervoor!

Nadat de Dacia Sandero TCe90 is verkocht wordt het voor ons één geheel nieuw tijdperk.

Het zoeken naar een nieuwe auto is weer begonnen.
In de afgelopen periode hebben wij geleerd, vanuit diverse caravan forums dat het koppel hoger in het vaandel staat dan een
aantal paardenkrachten.

Wat zoeken wij nu precies?
Kijken wij naar een C segment auto met gewoon weer ouderwets een 4 cilinder blok?
Of toch weer een B segment auto?
Welk motorblok hebben wij dan nodig?

Belangrijk is dat de wegenbelasting ons gezind blijft!
Autoverzekering niet te hoog stijgt!
Benzine verbruik een beetje gelijk blijft!
Duidelijk dus, een C segment auto valt dus af.
Welk motorblok is dan voor ons het meest gunstige?
Renault/Dacia heeft de 1.2 TCe120 met 205Nm
VAG heeft de 1.0 TSi 115 met 200Nm
PSA heeft de 1.2 THP 110 met 205Nm

De al omstreden VTi motorblokken zijn al omstreden dus deze gaat het dan ook niet worden.
Na goed onderzoek en diverse reviews op diverse forums wordt het voor ons duidelijk.
En gaan dan uiteindelijk voor de 1.2 PureTech 110 met 205Nm.
Ook deze hebben wel hun mankementen maar bij goed onderhoud zou je er een heel fijn motorblok aan hebben.

Motorisch moet het goed zijn en na veel navraag over het PureTech-blok, waar een terugroepactie (JZR code) op geweest is, voldoet. Bij 6 jaar of 100.000 kilometer moet de distributie riem vervangen worden is ons keurig verteld, dus moeten wij hier al een klein beetje rekening mee houden voor de hoge kosten.

En dan kan het zoeken in de wel bekende spelt in de hooiberg en grabbelen maar.
De tweedehands auto markt is zeer over, oververhit met aanschafprijzen waar totaal nergens meer op slaat!
Dan het feit dat wij een Dacia Sandero voor een goede prijs van de hand moeten doen, dat het voor ons zo gunstig mogelijke is.
De afschrijving is natuurlijk in ons nadeel!

Maar dan...
Na vele bezichtigingen en diverse proefritten vinden wij dan uit eindelijk een prachtige zeer luxe uitgeruste Peugeot 208 GT line PureTech 110 met 205Nm uit het officiële bouwjaar 2017, het zelfde jaar als de Dacia Sandero TCe, is in 2018 naar Nederland geïmporteerd.
Met een zeer lage kilometer stand in ons voordeel.
Ook deze Peugeot 208 heeft de terugroepactie doorstaan, het voordeel om de Peugeot ook bij een officiële dealer te kopen!
Het zijn 2 totaal verschillende auto’s.
Maar het is ons toch gelukt!

De koop wordt verzegelt bij een officiële Peugeot dealer en na 3 weken kunnen wij de Peugeot 208 GT line ophalen met een nieuwe Brink trekhaak.
Het gaat om een eerste indruk over deze nieuwe telg bij ons thuis. De meningen waren enigszins verdeeld, maar de aankoop prijs met uiteraard de inruil die wij hadden was zeer belangrijk punt.

Deze Peugeot 208 wordt een huize caravantrekker.

Goed, het wordt tijd om met onze nieuwe gebruikte aanwinst op pad te gaan.
Wat fantastisch rijd deze Peugeot, de proefrit was al fijn, inhalen gaat heel eenvoudig in dezelfde versnelling.
Het overzicht is goed tot zeer goed en alles voelt zeer degelijker ten overstaan van de Dacia Sandero.
De 1.2 PureTech 3 cilinder is niet hoorbaar tijdens het rijden, knap hoe Peugeot dit heeft weten te isoleren!

De kunstlederen zetels zitten zeer fijn en comfortabel en mooi afgewerkt tot op de deurpanelen toe.
Het glazen panoramadak geeft een zeer ruimtelijk gevoel, maar hoe zal dat tot uiting geven in de zomer maanden met de zon?
Je kan het gemakkelijk dicht schuiven met in 2 delen plafond, niet elektrisch maar met het welbekende handwerk. Dit maakt ons niet uit het is al een luxe wat wij totaal niet kennen.

Het stuur is keurig klein en sportief met de nodige functie's, de cruisecontrole heeft zijn eigen hendel en werkt ook heel fijn.
Het entertainment display is netjes overzichtelijk, alleen is de helderheid van de navigatie een beetje te erger aanwezig in het donker.
Zal ongetwijfeld aangepast kunnen worden al is dit nog niet gevonden....
Ondanks de vele optie's op het entertainment systeem is wel het gemis van DAB+ radio in deze tegenwoordige tijd.

De ruimte achterin is netjes, maar wel iets minder ruim dan de Dacia Sandero. Kunnen niet alles hebben toch?

Het wordt nu tijd om er mee te gaan rijden.
Wij wilde er eigenlijk mee naar Frankrijk waar het heerlijk na zomeren is!
Maar ja, helaas ging dit nu heel even niet.
De aanschaf van de Peugeot gaf heel even de doorslag.

Dus de leuzen “even weg in eigen land” kwam om de hoek, U die dit review leest wil eigenlijk weten hoe de combinatie rijd in het hoog gebergte.
Toch geeft het bij ons al een teken hoe deze combinatie rijd ten overstaan van de Dacia Sandero.

De Peugeot 208 GT line te verstaan met zijn 205Nm (110Pk) doet het buiten gewoon veel beter!
Inhalen gaat net zo eenvoudig en gemakkelijker, het fijne wat wij nu ervaren is dat er een overcapaciteit aanwezig is van de kracht van deze THP 1.2 3 cilinder.
Met een fijne koersvaste wegligging en niet tot nauwelijks overhellen in de bocht.
De 17 inch wielen zullen hier hun steentje zeker in bijstaan.
De Peugeot 208 kreunt totaal niet met het inhalen of het zonder of met de Kip Kompakt caravan (850 kg) is.

De conclusie tot nu toe is een ruime voldoende!
Wij houden u op de hoogte een volgend review over onze ervaring over deze caravantrekker.

Garantie & grote beurt

  • 32.197 km

Het wordt tijd voor een kleine/grote update.

Stiekem hebben wij al veel gereden met de Peugeot.
Wat is het toch een fijne reiswagen, soepele manoeuvreert hij door het verkeer heen. Versnellen gaat met een klein beetje gas geven in de zelfde versnelling.

Bij het wassen van de Peugeot kwam boven water dat er een lasnaad/kitnaad blank was en geen lak meer aanwezig was.
De dealer heeft foto’s genomen en dit doorgegeven aan de importeur, en kort daarna mochten wij de Peugeot 208 aanbieden om dit te laten verhelpen.
In overleg met de dealer direct maar besloten om er een grote beurt aan te koppelen.
Na 1 week konden wij de Peugeot 208 weer ophalen.
Kosten voor de grote beurt was €505,03.

Kunnen wij een jaar er weer op uit gaan.
De distributieriem hoeft pas eind volgend jaar vervangen worden.

Solo naar de Alpen

  • 34.331 km

Het wordt weer tijd voor een kleine up-date.

Het zal niemand ontgaan, wij zitten nog steeds met zijn alle in de COVID-19 epidemie.
Dit betekend dat er niet weinig auto gereden wordt, ook dat geldt voor ons.
Wintersport ligt op de loer, ondanks dat er diverse lockdowns om ons heen bij komen.

Ook bij ons en besluiten toch te gaan, wij zijn allemaal gevaccineerd en nemen de nodige maatregelen.

Ondanks dat deze Peugeot 208 all season banden heeft, worden er toch winterbanden gemonteerd. Hebben een geluk, de winterbanden die wij al hadden in de maat 185/65R15 van de Dacia Sandero passen ook onder de Peugeot 208. Via de sloop vinden wij met gemak 4 velgen en de nodige bouten.

De Peugeot 208 wordt ingepakt met de nodige spullen en een paar grote tassen, de skibox wordt gemonteerd met de speciale dakdragers origineel van Peugeot.
Een klein probleem wordt er geconstateerd, de dakantenne zit in de weg en er moet naar een oplossing gezocht worden. Vinden via internet (voorjepeugeot.nl, €25,00) een verkorte antenne die precies onder de skibox past.
De constructie van de dakdragers wijst voor zich, met vaste afstand en inkeping in de carrosserie zijn deze gemakkelijk te monteren.
Bij aanschaf van de Peugeot 208 hebben wij deze origineel gekocht voor €183,99 best veel geld, maar deze zal altijd passen!

De ruimte in de kofferbak is groot genoeg om hier de diverse tassen in kwijt te kunnen. Overige spullen kunnen bij de ski's op dak.

Wij tanken altijd Octaan 98 en meestal bij Shell, in Luxemburg kan er nog vrij aardig goedkoop getankt worden en met een literprijs bij Aral komt uit op €1,553.

De wegligging is prima met deze omstandigheden met de 15 inch banden, met een gemiddelde kruissnelheid van 115 km/u wordt een gemiddeld verbruik van 1:15,62 behaald.Het rijgedrag met de skibox op dak, geeft bij ons geen negatieve invloed.
Windgevoeligheid valt reuze mee.

Dit is voor ons de eerste grote rit die solo gereden wordt met de Peugeot 208, het is duidelijk een zeer fijne reiswagen voor de lange afstanden.
De zetels zitten geweldig met goede ondersteuning in de breedste zin van het woord!
Vering is niet te stug en strijkt de oneffenheden mooi weg, inhalen in het heuvelachtige België, Luxemburg en later in Frankrijk en Zwitserland komt pas het echte werk.
Zonder moeite worden de verschillende hellingshoeken gereden in de 5e versnelling, terug schakelen is nagenoeg niet meer nodig (niet in eco stand).

Tijdens het rijden merkte wij toch wel iets apart op in het infortaimentsysteem, dit is geen fijn systeem.
Waarom? De AppleCar play werkt niet!
Dus dit betekend dat muziek gewoon via een usb gebeuren moet, gelukkig hadden wij deze ook tot onze beschikking.
Wij gaan het verder ook niet gebruiken hoe jammer dit ook is, daarin tegen was de Dacia Sandero beter met dit systeem!

Het is en blijft een zeer fijne reisauto!
En kijken dan ook reikhalzend uit naar de bevindingen met de caravan komend voorjaar.

Het vervangen van!

  • 36.036 km

Het is weer tijd voor drie belangrijke updates.

Hoe hou je de auto in goede conditie en het voorkomen van essentiële onderdelen?
Doe je dit volgens fabrieksopgave of doe je dit op tijd?

Deze vragen en antwoorden waren nog niet eens zo eenvoudig, daar ging toch wel de nodige telefoontjes en mailtjes aan derde vooraf. Zelfs een mail gestuurd naar Carrec Technocenter in Soesterberg.

Dan valt het besluit begin maart, maken vervolgens een afspraak bij onze Peugeot dealer.
Zij waren zeer verbaast dat wij de Peugeot 208 van nog net geen 5 jaar oud met een lage kilometerstand van net 36.000 dat de distributieriem inclusief de waterpomp vervangen wilden hebben.

Onze beweegredenen zijn beter te vroeg dan te laat(!), de distributieriem loopt door de olie en dit euvel moet je gewoon goed in de gaten houden.
Via een forum waren in de afgelopen periode enkele nieuwe Peugeot's 208 waar deze spontaan waren gaan rafelen en knapte met nog niet eens 20.000 tot 50.000 kilometer op de teller!
Dan is dit voor ons geval helemaal van belang om hier tijdig wat aan te doen, de garantie van 6 maanden die verliep in de afgelopen maand maart.

Oké duidelijk.
Waarom dan toch ook de waterpomp?
Dit is een onafhankelijke reparatie volgens de Peugeot dealer, maar kunnen onze beweegredenen begrijpen terwijl dit zeker niet nodig is.
Je zult het net zien....
Distributieriem net vervangen dan stopt de waterpomp er mee(?).

Dan het laatste.

Dan het laatste tijdens de aanschaf bleek dat deze Peugeot 208 GT line 4 seizoenen banden heeft, het is onze voorkeur zeker niet.
Slecht waren ze niet, maar waren al wel aan het cuppen!
Het rijden met een caravan achter een auto met gecupte banden zagen wij niet zitten.
Via autobandenmarkt.nl zijn wij gaan zoeken, welke zijn de meest geschikte voor ons.
Met veel verschillende merken is het lastig de juiste te vinden, maar weten al snel de juiste te vinden in onze ogen gezien.
Het worden de Continental EcoContact 6 205/45 R17 88H XL (So).
Het XL is wel belangrijk voor ons, want het draagvlak in de XL is goed voor het trekken van onze Kip Kompakt caravan. Het geeft ons een veilig gevoel.

Het vervangen van de distributieriem, waterpomp en de 4 nieuwe banden inclusief het opleggen en balanceren kwam op een behoorlijke uitgave en hopen nog lang met deze Peugeot 208 te kunnen rijden.
Kostenpost € 1.771,90

Storing.

Maar na 3 weken willen wij met de auto weg, maar!
Er begint een lampje op het display te branden, olie niveau laag service.
Kijken onder de motorkap en kijken naar het olie niveau onder de dop van het reservoir, geen spoor van olie te zien!
Bellen vervolgens met Peugeot SOS, helpen ons keurig en rijden met de storing naar onze Peugeot dealer.
Conclusie was, de monteur had er te weinig olie in gedaan.
Niets bleek dat er een lekkage aanwezig was of dat de sensor niet goed vast zat.

Nu wachten op onze welverdiende aankomende vakantie van 5 weken naar zuid Frankrijk in mei.

Voor het echte werk als caravantrekker

  • 41.250 km

De titel zegt het al.
De Peugeot 208 zal er nu echt aan moeten geloven, en is in de afgelopen periode op de proef gesteld.

De caravan wordt behoorlijk beladen en zitten ruim op de 850 kilo.
Ook de Peugeot wordt bepakt, de luifel gaat er o.a. er in, op dak gaat 1 wielrenner mee.
De kogeldruk zit op ruim 60 kilo er iets over heen, de korte ervaring van de afgelopen periode heeft geleerd dat iets meer kogeldruk goed is.
De banden kunnen dit extra dragen omdat er XL banden onderliggen.
Een belangrijk punt die er bij kwam was toch de aanschaf van een paar goede caravanspiegels ondanks dat het bij deze Kip Kompakt eigenlijk niet hoeft.
Met een nog beter zicht naar achter konden wij dus veilig op vakantie gaan!

Via België, Luxemburg hier konden wij nog enigszins goedkoop tanken (€1,859) naar Frankrijk.
Het weer hebben wij mee, de Peugeot 208 presenteert nog beter dan wij hadden durven hopen. Geen krimp helling op!
Frankrijk kent buiten het Alpen Massief ook pittige heuvels in de richting van het midden van Frankrijk, helling op, op de cruise controle met een gemiddelde snelheid van dik 92 km/u over de N en D wegen.
Met het tijdig terug schakelen van zijn 5 naar zijn 4 de 3 is nagenoeg niet gebruikt.

Wij rijden via de Ardèche, waar het serieuzer werd en ja het echte klimmen kregen wij voor onze kiezen.
En wederom presteerde de 1.2 3-cilinder buitengewoon zeer goed, je voelde precies wanneer de turbo er bij kwam in de lagen versnellingen maar wel er voor zorgen dat het toerental rond de 3000 bleef.
En dit ging dan ook heel goed.

Rijden dan vervolgens naar de zuidelijke flank van de Provence.
Hier was het nog harder werken voor de Peugeot 208, maar ook hier was het geen enkel probleem.
Vanuit hier rijden wij via de Péage in 2 dagen terug naar huis, het gemiddelde was een dikke 1:10,89 zeg gewoon nagenoeg 1:11,00
Iets on zuiniger dan de Dacia Sandero met ruim 1:11,50.

De conclusie:

De conclusie is dat wij unaniem ruim een 8,5 geven voor het presteren en het comfortabel rijden met de Peugeot 208 GTline.
Voor bestuurders van een kleine caravan tot max 900 kilo is deze B-segment de topper met veel koppel 205Nm!
Niet veel concurrerende merken kunnen hier tegen op!
Met gunstige wegenbelasting heb je hier een goede comfortabele reisgenoot aan.

Jaar verder, dealer af.

  • 51.794 km

Het is bijna een jaar verder, en is er wel het een en ander gebeurt.
De kilometers komen er toch stiekem veel bij.
Het is bijna een jaar geleden dat er voor het laatst onderhoud gepleegd is aan de Peugeot 208.

Na een laatste voorval in augustus/september vorig jaar.
De voorruit moest vervangen worden en die hadden wij laten uitvoeren door de officiële Peugeot dealer, alles wat je kunt bedenken ging fout.
Alle losse kapjes die bij de binnenspiegel zitten waren aan elkaar geplakt, rubberen strips onder de motorkap waren kapot of verdwenen, de bronzen plaat die de overgang decoreert naar het panoramadak was behoorlijk beschadigd inclusief de A-stijl!
Na veel gesteggel is dit door de Peugeot dealer verholpen.

Dit was voor ons de druppel die deed overlopen!
Het wordt tijd voor een andere dealer!
De officiële Peugeot dealer bij ons om de hoek was geen enkele optie, deze staat niet echt goed bekend!
Dus wat wordt het dan?
Wij vinden een onafhankelijke garage, maken daar een afspraak om eens te kijken of dit wat zou kunnen zijn.

Het besluit is dan gevallen, krijgen keurig advies en maken een afspraak.
De Peugeot 208 krijgt een kleine beurt met een verse APK, deze wordt op advies een halfjaar vervroegd, en hopen op een gunstig te betalen rekening.
Dat was eigenlijk ook wel, maar de er moest een nieuwe accu geplaatst worden en een update voor het navigatie systeem.
Dit hakte best wel in het budget.
Wij tikken een bedrag van €503,24 af.

De onderhoudskosten van deze Peugeot 208 zijn toch best wel hoog geweest in de afgelopen ander half jaar.
Wel met een jaar vervroegde vervanging van de distributieriem en de waterpomp.
Beter op tijd dan te laat.

Storing motor

  • 53.681 km

Tijdens een lange rit, begon uit het niets een storingslampje te branden op display.
De Peugeot aan de kant gezet en de ANWB gebeld en het probleem voor gelegd.
Het advies was rij niet meer dan 1000 kilometer en ga zo snel mogelijk naar een erkend garagebedrijf.
Dus hebben wij de andere dag direct de garage gebeld, de Peugeot 208 kon er direct naar toe.
Na ongeveer 3 uurtjes werden wij keurig terug gebeld, de computer was uitgelezen en vervolgens gereset.
Het probleem "zou" veroorzaakt "kunnen" zijn door vuiltje die voor de variabele kleppen sensor heeft gezeten van de distributieriem.
De monteur heeft vervolgens er een lange rit mee gereden en de storing is niet meer terug gekomen.
Als deze storing wel terug "zou" komen dan wordt het een ander verhaal!
En zal de distributieriem verwijderd moeten worden en de bak nagekeken moeten worden! Dit "zou" geen goedkope rekening worden.
De kosten van deze garage bezoek kosten ons € 48,80 hopelijk mag het hier bij blijven!

Schade verhelpen

  • 54.600 km

Ruim een jaar geleden was de Peugeot 208 behoorlijk beschadigd door vandalisme.
Dus….
Er moest een afspraak gemaakt worden bij het schadeherstelbedrijf.
Ondertussen had wij via het internet een originele GTi spoiler gekocht.
Tijdens de herstelwerkzaamheden kwam er een probleem bovenwater, achter de kentekenplaat kwam een grote gatenkaas te voor schijn!
Hier werden wij niet gelukkig van, extra onnodige kosten!
Via spotrepair en prop lassen is dit probleem aangepakt.
Na een week konden wij dan eindelijk de Peugeot 208 ophalen.
Uiteindelijk bleven de kosten binnen het gestelde uitkeringsbedrag!

Mini beurt, eigenhandig

  • 59.481 km

De laatste tijd wordt er beduidend minder gereden, eigenlijk helemaal niet.
Bij toeval kwam het ter sprake bij de officiële dealer, had wat simpels nodig.
Bij thuiskomst toch maar met elkaar overlegd en de conclusie was duidelijk, er wordt contact opgenomen met de garage, waarom wordt er 5W30 bij de kleine beurt toegepast, was de vraag.
Een heel verhaal dat het beter van het motorblok “zou” zijn, een compromis kwam zijnerzijds niet.
Het is duidelijk, onze vertrouwen is weg!

Dus is er geen andere keuze, om de olie zelf te gaan vervangen.
Via internet de juiste en originele 0W30 van Total gekocht, een nieuwe cartierplugring gekocht bij de officiële Peugeot dealer.

Wij bouwen zelf een mini brug om onder de Peugeot te kunnen komen, binnen korte tijd was de mini beurt gedaan.
Het interieur filter direct ook maar vervangen, deze was nog niet vervangen.

De kosten vielen mee €69,18.

Nu wij weten dat olie verversen en het interieur filter zijn kunnen vervangen is dit alvast een voordeel voor volgend jaar.
Het vervangen van het luchtfilter zou misschien ook door ons zelf gedaan worden.
De rest van het onderhoud gaat naar een andere garage, die vakbekwaam is in Peugeot.

Storing?

  • 59.558 km

Net voor onze vakantie moesten we ergens naar toe.
Wat gebeurt de Peugeot 208 begint in te houden en krijgen niet voldoende toeren.
Het service lampje begint te branden, dus gaan we eerst maar naar onze nieuwe garagist.
Ze dachten eerst aan een kapotte bobine, ze lezen hem uit.
Eind conclusie bleek dat het om zeer extreem vervuilde bougies gingen, zij vroegen aan ons wanneer deze waren vervangen(?)
Volgens de nota’s die wij hadden meegenomen “zou” er in november 2021 deze zijn vervangen!
Nou, uit hun antwoord bleek, deze zijn nog nooit vervangen (de originele Peugeot) heeft deze wel in rekening gebracht.
Drie nieuwe bougies waren zo gemonteerd en het probleem is “hopelijk” verholpen, maar wel €109,= verder.

Grote beurt & chiptuning

  • 67.086 km

Het is al weer even geleden dat er een beurt is uitgevoerd, het wordt dus weer tijd voor een update.

Nadat wij zijn veranderd van garagist zijn wij aangenaam verrast hoe kundig deze monteurs zijn, hebben altijd voor een Citroën dealer gewerkt dus zijn bekend met deze motoren.
Met toeval hier terechtgekomen, na het akkefietje met de vorige en éénmalige beurt bij de vorige garagist, die hadden niet de nodige kennis, na mijn inziens.

Goed het wordt tijd voor een grote beurt met een tegenvaller, dus moet het wel goed worden aangepakt.
Het luchtfilter wordt vervangen en naast het verversen van het juiste sapje werd ook de remvloeistof vervangen en met een aankomende apk afkeur(!), kwamen wij voor een dilemma.
Denken niet verder na en geven de goed keuring om achter de remschijven en remblokken te vervangen, toch wel een duur grapje maar wel goede remschijven en blokken van Brembo.
Kunnen wij weer veilig de weg weer op, vooral met de a.s. vakantie naar Spanje van ruim 6 weken.

Toch willen wij een stapje verder gaan met deze Peugeot 208 GT-line en komen tot de volgenden conclusie.
Het motorblok de PureTech 110 geven we een betere fijn tuning, stappen met onze wens naar een goede chiptuner.
De wens is meer koppel ondanks dat er 205Nm heeft, het koppel neemt fors toe en komt uit op een 240Nm. De paardenkrachten gaan naar 151, een mooie winst.
Uiteindelijk zal het motorblok, als het goed is, er ook nog eens zuiniger op worden.

Al met al veel aan laten maken, maar wel met het doel om deze fijn rijdende Peugeot 208 GT-line in een zo’n goed mogelijke conditie te houden.

Kleine beurt en de ervaring van de chiptuning

  • 77.319 km

Ondertussen zijn er 10.233 kilometer bij gekomen.
Het is misschien vreemd maar we doen het toch, de interval van het onderhoud is 15.000 kilometer.
Toch zijn we van mening om deze interval te verlagen, we rijden niet echt super veel kilometers meer en blijven ongeveer steken op 13.500 kilometer.
Waarom vragen jullie zich af?
De reden onzerzijds, de Peugeot 208 rijd meer met de caravan dan solo, we hoeven niet meer te werken en hebben de tijd voor ons zelf.
Staan voor langere tijd in het zuiden van Europa en daar moet onze Peugeot 208 goed zijn.

Nu merken we hoe fijn de chiptuning is en merken best een groot verschil tussen hoe het was en nu, in de bergen is hij onderin vele malen sterker geworden. Met de caravan erachter is het helemaal een makkie geworden.
Wij kwamen tijdens de laatste rit terug naar Nederland, dat het gebruik van de 4de versnelling efficiënter en soepeler reed over de Franse peagé en de autosnelwegen.
Met een gemiddeld toerental van ongeveer 2800/3000 reed de Peugeot 208 zelfs zuiniger (1:12,23 ten opzichte van 1:11,40) en een positief bijkomstigheid is zelfs dat het ook nog eens beter is voor dit turbo motorblok om wat hoger in de toeren te rijden.
Op de cruise controle rijd het nog eens heerlijker en gemakkelijker heuvel op!

Nadat we weer een dikke 2 weken weer thuis zijn hebben we dus besloten om de interval voor het motorblok te verkorten om de prestatie goed te houden.
Doen dan vervolgens de kleine beurt zelf en vervangen de olie, oliefilter en de karterplugring is dan weer gebeurt met de juiste olie die door Peugeot wordt voorgeschreven (TOTAL QUARTZ INEO FIRST 0W-30) er gaat dan weer 3,5 liter in. Extra olieverbruik heeft onze Peugeot 208 "nog" niet.
Er wordt nog een motorkap rubber besteld, de oude is afgescheurd hoe dat gekomen is, is ons onduidelijk en zijn dan voor dit moment €73,21 verder.

De apk moet begin volgend jaar pas gebeuren en wordt tevens de multiriem dan vervangen (kosten €79,28), en hopen we dan nog 1 jaar met de zomerbanden te kunnen doen want die krijgen minder profiel maar het kan er nog mee door, 2x 3mm en 2x 4mm.

Versnellingsbak

  • 81.700 km

Een nieuwe titel, en dan kom je na 8 maanden tot een vervelend probleem, de versnellingsbak is beginnende aan het lekken.
Dit kwam bij de apk in januari ter spraken, heel vervelend allemaal.
We hebben een second opinion laten doen bij een officiële Peugeot dealer buiten de regio, om er zeker van te zijn dat er een onafhankelijk advies werd gegeven.

Uitleg wat er aan de hand is.
De versnellingsbak bestaat uit twee bak delen met daar tussen een keerring met een pasta voor een volledige afsluiting, deze wordt in de fabriek geperst en “zou” levenslang lekvrij “moeten” zijn.
Een minimaal percentage komt het voor dat het toch kan gaan lekken, de keerring en de pasta is dan niet goed uitgehard. Helaas is dit het geval!
Het is een domper, maar het moet wel gemaakt worden.
De kosten bij de officiële Peugeot dealer €1500,=, bij onze eigen garagist is het €600,= goedkoper.
Einde van de maand staat het ingepland.
Het is heel zuur, maar we ontkomen er niet aan.

Verder zijn er toch 4 nieuwe Continental Ultracontact 205/45 R17 88V XL  FR  EVC gekocht via het internet, kosten totaal met het omleggen en balanceren tikken wij €516,36 af.
Na 44.000 kilometer is dat best acceptabel, maar met de caravan achter onze Peugeot 208 voelen wij ons een stuk veiliger.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.