Peugeot 208 GT-Line 1.2 PureTech 100 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 GT-Line 1.2 PureTech 100 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 2.230 km |
Review nieuwe Peugeot 208
- 2.230 km
Dit is een review over mijn eerste ervaringen met mijn Peugeot 208 GT-line, 1.2 puretech 100 EAT8, kleur Jaune Faro.
Opties: dode hoekbewaking, draadloze telefoonlader, pack connect (3D Nav met 10" touchscreen ipv 7" en DAB+), pack drive assist+ (Adadptive cruise control, lange keep assist, lane departure warning etc.), Keyless entry, panorama dak.
Mensen, wat en bak! Het is natuurlijk altijd een risico om een auto ‘van papier’ af te bestellen (al was ik wel naar een sneak preview geweest dus had hem al wel in het echt kunnen bewonderen) maar tot op heden heb ik nog geen seconde spijt gehad van de aankoop!
Ook de kleur Jaune Faro was best een gewaagde keuze maar met alle zwarte accenten zoals de wielkastranden en het panoramadak ziet het er heel gelikt uit :D Het is ook een lak die in het echt mooier uitkomt dan op foto’s en ook als het ware verandert, afhankelijk van de lichtval. Het is in ieder geval erg makkelijk om je auto te vinden in een parkeergarage of op een druk parkeerterrein ;)
De 8-traps automaat rijdt fantastisch. Heerlijk soepel en tot nu toe vind ik de 100 PK icm deze bak ruim toereikend. Wat ik wel een beetje onlogisch vind is de plaatsing van de vooruit (D) en achteruit (R) op de keuzehendel. Als je de auto in z’n vooruit wil zetten (D), moet je de hendel naar je toe trekken. Als je hem in z’n achteruit wil zetten (R) dan moet je de hendel als het ware ‘naar voren’ duwen. Dit zou ik precies andersom gedaan hebben; vooruit (D) naar voren duwen en achteruit (R) naar je toe trekken. Ik heb mij bij snel overschakelen dan ook al eens vergist (nee, ik gaf niet meteen vol gas dus alles is nog heel :lol: )
Het kleine stuur is, zoals vaker gezegd, een beetje wennen. Maar ik heb mijn goeie zitpositie inmiddels gevonden. Kleine tip van mijn kant; het is niet erg als de bovenkant van het stuur qua zich net over de onderste rand van het scherm van de de i-cockpit valt. In het onderste gedeelte van het scherm gebeurt toch niks wat je af moet lezen. Het lijkt ook wel of Peugeot dat zo ontworpen heeft. Stel je het stuur nl nog lager af dan heb ik gemerkt dat je handen steeds tegen/langs je bovenbenen komen tijdens het sturen en dat is storend.
Dan de rijhulpsystemen. Ik vind de adaptive cruise control met stop & go functie echt een aanvulling. Het klopt dat je even moet wennen aan de afstand die de cruise control wil houden tussen jou en de auto voor je.....maar dat geeft volgens mij eigenlijk alleen maar aan dat we die afstand als we zelf rijden onderschatten en dus eigenlijk veel te dicht op onze voorganger rijden, mocht deze plotseling remmen.....
Dat gezegd hebbende vraag ik me wel of of de adaptive cruise control niet af en toe voor een onrustig verkeersbeeld zorgt voor de bestuurders die achter je rijden. Om vaart te minderen merk ik dat de cc ook vrij vaak echt remt op momenten dat ik zelf waarschijnlijk gewoon het gas had losgelaten.
De lane keep assist (of spoorassistent)heb ik na een tijdje uitgezet. Dit systeem zorgt dat de auto zichzelf tussen de lijnen op de weg houdt door kleine stuurcorrecties te geven. Zelfs in een bocht stuurt het systeem mee. Dat is natuurlijk allemaal heel futuristisch maar ik vond het op den duur een beetje storend. Je merkt dat de auto met dit systeem als het ware zijn weg zoekt tussen de lijnen waardoor je eigenlijk de hele tijd een heel klein beetje slingert. Daarbij wil het systeem de auto soms teveel tegen een rijlijn aan laten rijden en als je dat zelf wil corrigeren dan maakt het stuur een tegencorrectie. Dat gaat op den duur irriteren. Als laatste heeft het systeem ook nog wel eens moeite bij een splitsing en moet je dus ook zelf, tegen de stuurcorrectie in, tegensturen.
Ik had als optie ook nog voor de draadloze (inductie) oplader gekozen. Wat ik mij echter niet gerealiseerd had, is dat je om gebruik te kunnen maken van de functies Mirror Screen, Apple Car en Android Auto, je alsnog een USB kabel nodig hebt. Als je van een van deze functies gebruik wil maken, heb je dus eigenlijk niet zoveel aan de draadloze oplader. Beetje jammer.....
Overigens heb ik gelezen dat Google Android Auto inmiddels ook draadloos aanbiedt....maar daar moet de hardware in de auto daar wel geschikt voor zijn. Het zou heel mooi zijn als Peugeot dit in de nabije toekomst softwarematig mogelijk kan maken middels een update maar ik vrees met grote vrezen..... :(
Ik ben vast nog veel dingen vergeten te noemen maar voorlopig zijn dit mijn eerste ervaringen met de nieuwe 208. Mochten jullie vragen hebben over specifieke dingen dan zou ik zeggen; stel ze! Ik zal proberen ze te beantwoorden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 208 Allure 100 pk | Navigatie via Apple Carplay/Android Auto | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Achter | LED Koplampen | DAB Ontvanger | Lederen Stuurwiel | Climate Control | Cruise Control | 16" Lichtmetalen Velgen |
- 2022
- 42.872 km

Peugeot 208 1.2 PureTech Allure
- 2019
- 76.482 km

Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line | Panoramadak | Achteruitrijcamera | Dodehoeksensor | Navigatie | ISOFIX |
- 2020
- 100.347 km