Peugeot 208 GT 1.2 PureTech 100 (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 208 GT 1.2 PureTech 100 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 43.054 km |
KM-stand laatst | 60.880 km |
Liefde op het eerste gezicht!
- 49.755 km
Na een dikke 2,5 jaar dik tevreden te hebben rond gereden in mijn DS3 werd het toch tijd voor iets anders. Ondanks dat deze in nette staat was en de techniek betrouwbaar zijn werk heeft gedaan zag men steeds duidelijker dat het in basis al een al wat oudere auto was. En dan? Als 22 jarige is het überhaupt al een luxe om een auto te mogen hebben. Een aantal wensen die ik had bij de aanschaf van de opvolger waren; Automaat, 5 deurs, actueel multimedia systeem, led verlichting, sportief uiterlijk en het liefst iets meer auto als de DS.
Een aantal overige kandidaten die op de shortlist stonden waren:
- Peugeot 308 hatchback (vanaf 2022)
- Seat Leon hatchback
- Mini Cooper
- BMW 1 serie
- Renault Clio
Uiteindelijk is het dus een Peugeot 208 GT-line van 2020 geworden.😁 Daarnaast is de auto uitgerust met de volgende opties:
- Kleur: Jaune Faro
- Zwart gespoten dak
- Keyless entry
- Pack drive assist 2
- afneembare trekhaak
De auto werd aangeschaft bij Auto Versteeg Buurman in Voorthuizen en werd afgeleverd met een grote onderhoudsbeurt en poetsbeurt. In 2019 maakte ik voor het eerst kennismaking met dit model en dat was "Liefde op het eerste gezicht". Uiteindelijk is de keuze gevallen op de 208, deze paste volledig binnen het wensen pakket dat ik had. Ook hielpen de positieve ervaringen van de Peugeot 2008 van mijn ouders hieraan mee.
Na een lange twee weken wachten was dan eindelijk het moment daar dat ik de auto mocht ophalen. Na het wegnemen van het afdekzeil stond daar de nieuwe bolide. En ja, het is nog steeds liefde op het eerste gezicht😍, want wat is het een plaatje van een auto om te zien! Uiteraard is dit zeer persoonlijk, maar ik vind de 208 zeker in de GT-line en GT versies de mooiste in het vel bestreden B-segment. Van de Gele kleur Jaune Faro heb ik geen minuut spijt. 😎 Op mijn auto zit het optionele zwarte dak, welke voor mij ook een verplichte optie was. In de lagere uitvoeringen zonder de zwarte wielranden en zonder het zwarte dak vind ik de kleur juist weer niet zo lekker uit de verf komen. 😬
Het interieur van de Peugeot blijft gewoon prachtig en is opgebouwd uit mooie materialen. In de GT-line zijn stoelen geplaatst met iets dikkere wangen voor de zijdelingse steun, verder zitten deze stoelen uitstekend. Al heb ik het idee dat de stoelen in de DS meer lendensteun boden. Ook top is de armsteun die over een riant bereik te verstellen is.👌 De automaat pook is goed en makkelijk bedienbaar en er zijn een tweetal goed bruikbare bekerhouders geplaats in de middenconsole. Persoonlijk kan ik een goede zithouding vinden in de veelbesproken I-Cockpit, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die hier meer moeite mee zullen ervaren. Deze I-Cockpit is met zijn 3D cluster een gave gimmick waarop verschillende zaken kunnen worden weergeven zoals bijvoorbeeld de navigatie kaart, al staat deze in de praktijk veelal op dezelfde weergave. Onderweg valt op dat de Peugeot 208 vooral ook een hele stille auto is, ik ondervind weinig last van windruis en geluid van de motor blijft ver op de achtergrond eenmaal op snelheid. Wel ervaar ik nog wat overmatig lawaai van de banden, daarover later meer. De ruimte op de achterbank vind ik prima, tot op heden konden mensen prima achter mij plaats nemen zonder klem tussen de voorstoel te zitten. Ook de kofferbak biedt voor mij persoonlijk meer dan genoeg plaats.
Hoog op het dashboard is het multimedia scherm geplaatst in dit geval met het optionele 10 inch scherm. Het scherm ligt prima binnen handbereik. Het gebruik van het systeem wordt vergemakkelijkt door tiptoetsen welke als snelkoppeling dienen voor een aantal menu's in het systeem. Het is af en toe wel even zoeken waar welke snelkoppeling zit. Het systeem oogt modern en het beeldscherm is van een prima kwaliteit, wel is het systeem soms wat traag. Het switchen tussen bijvoorbeeld radio en navigatie duurt met regelmaat iets te lang. Ondanks de aanwezigheid van Apple Carplay en Android Auto maak ik hier maar weinig gebruik van. Over de navigatiesoftware welke gebruik maakt van TomTom kaartmateriaal en de TomTom traffic service ben ik zeer tevreden. De route aanwijzingen zijn duidelijk en er zijn recente kaarten beschikbaar. 🗺️Wel vind ik de kosten van 109 euro verbonden aan de TomTom Traffic te hoog. Ook is het jammer dat de kaart, radio en Android Auto niet op het volledige scherm is te tonen, maar er altijd 2 balken aan weerzijden zichtbaar zijn met info over de climatecontrol. Met het nieuwe multimedia systeem dat wordt toegepast in de facelift modellen is dit kritiek punt verholpen. De boxen produceren een prima geluid echter als het geluid wat harder gaat willen deze nog wel resoneren in de deuren, wellicht dat ik hier in de toekomst nog eens iets aan wil doen.🎶
Onder de kap van de 208 ligt een 1.2 Puretech met 100 pk, welke gekoppeld is aan de EAT8 automaat met 8 verzetten. Eigenlijk wou ik een 130 pk versie, maar deze was niet beschikbaar met de gewenste opties en kleur. De 1.2 Puretech en EAT8 zijn voor mij niet nieuw. In de DS3 lag de 110 pk versie van dit blok en mijn ouders rijden een Peugeot 2008 met deze motor en versnellingsbak combinatie. In de 208 komt deze aandrijflijn naar mijn idee nog fijner uit de verf. Ondanks alle negatieve berichtgeving over dit motorblok heb ik bewust hiervoor gekozen, want voorgaande ervaringen met dit blok waren ronduit positief. Hierover hoeven dan ook geen opmerkingen geplaats worden in de comments. Bij aanschaf is preventief de distributieriem vervangen om de komende periode zorgeloos rond te rijden. Voor de Nederlandse Omstandigheden is de 100 pk ruimschoots voldoende, maar boven de 120 wordt het wel wat futloos. Het geheel voelt wat trager als de 110 pk versie die ik hiervoor reed, wat ik persoonlijk link aan de automaat. Deze automaat schakelt over het algemeen zonder dat men er iets van voelt, alleen in koude toestand of bij snelle reacties verneemt men hier soms iets van. Door de 8 versnellingen heeft het blok op snelweg tempo een aangenaam rustig toerental. Door de iets kortere verzetten wil het tijdens vlot accelereren voorkomen dat het blokje snel de toeren in kruipt, terwijl dit mijn inziens niet nodig is door het rijkelijke koppel van 205 nm. Over het verbruik ben ik met een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5 km top op heden dik tevreden. Maar ook tankbeurten met ruim boven de 1 op 17 zijn voorbij gekomen, hiermee is hij tot nu ook zuiniger als de DS3.
De 208 staat op het CMP-platform dat onder veel auto's van het Stellantis concern te vinden is. Bij de 208 is er gekozen voor een voornamelijk comfortabele afstelling. Persoonlijk vind ik dit prettiger ten opzichte van de DS3 die wat straffer afgestemd was. Het sturen gaat doormiddel van het kleine stuurtje vrij direct en geeft genoeg gevoel. In een bocht helt de 208 niet overmatig over en dit kan dus ook gerust met een redelijk tempo. De liefhebber van een onderstel dat sportief afgesteld is kan echter beter verder zoeken. Al met al rijdt de 208 als een hele volwassen auto en voelt het niet aan als een B-segment auto. Super fijn zijn ook de Led koplampen, waarmee de 208 in deze uitvoering is uitgevoerd. Deze lampen geven een fijn lichtbeeld en met grootlicht aan een hele boel licht. Tegenliggers zijn niet altijd blij met deze lampen.🫣
Zoals een moderne auto betaamd is ook deze 208 uitgerust met de nodige rijhulpsystemen. Ook het pack drive assist 2 is geleverd op deze auto. Dit optiepakket omvat de adaptieve cruise control en stuurassistent. De adaptieve cruise control met stop en go functie werkt tot een 110 km zeer aangenaam. Wel remt het systeem mijn inziens te snel op momenten waar gas los zou volstaan. Bij snelheden boven de 110 km wil het systeem vrij abrupt ingrijpen op bijvoorbeeld een vrachtwagen. Ook heb ik één keer ervaren dat het systeem een auto herkend die er niet is. Ik denk dat dit verband houdt met het niet zien van de wegbelijning en het rijden in een bocht. Van de stuurassistent maak ik bijna geen gebruik, ik vind het storend dat ik constant het stuur voel bewegen. Ook de lane departure warning ervaar ik als storend, zeker op de wegen in het buitengebied waar ik woon. Helaas moet dit systeem en het start-stop systeem elke rit opnieuw uitgeschakeld worden en is dit niet permanent mogelijk. In de 2008 van mijn ouders wel, dat blijft frappant. Toch blijft het fijn dat deze systemen je af en toe mee helpen en heeft het mij al een keer kop-staart botsing voorkomen.
Over het geheel ben ik zeer tevreden met de auto, toch hebben we wel even vrienden met elkaar moeten worden. Zo heeft de auto mij laten staan met een motorstoring op de dag van afleveren. De 180 km naar huis rijden ging probleemloos tot ik in de avond weg moest en er een motorstoring op trad. Dit bleek vocht bij een bougie te zijn en is netjes verholpen. Ook zijn de ABS-sensoren onder garantie vervangen, omdat ik een onrustig rijgedrag ervaarde bij het rijden op cruise control. Bij het rijden op een constante snelheid zonder voorligger, was er meer dan normale variatie in toerental en snelheid voelbaar als gebruikelijk, dit is nu verholpen. Tot slot ervaar ik nog een resonantie/hele lichte trilling wat vermoedelijk wordt veroorzaakt door de banden of velgen dit verdiend nog extra onderzoek, maar is niet overmatig storend.
Al met al ben ik zeer blij met de auto en hoop ik nog veel probleemloze kilometers samen door te brengen! Ter zijner tijd zal ik nog een keer een update plaatsen.
All good thing come to an end
- 60.880 km
Helaas is het laatste hoofdstuk in boek van de 208 aangebroken. Afgelopen september ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever. Aangezien ik in de buitendienst werk, werd mij de mogelijkheid tot een leaseauto aangeboden. Dat betekend dat ik helaas afscheidt heb genomen van de 208.
Na grofweg een 20.000 kilometers in de 208 kan ik alleen maar concluderen dat het ontzettend fijne auto is om mee onderweg te zijn. De bevindingen in het eerste deel van de review blijven dan ook overeind staan. Na wat kleine opstart problemen zijn we uiteindelijke dikke vrienden geworden. De 208 heeft me vergezeld op vele kilometers dwars door Nederland en een mooie reis naar Slowakije. Uiteindelijk heb ik over alle kilometer een gemiddeld verbruik van 1 op 16,9 gerealiseerd, al met al een mooi resultaat mijn inziens.
pluspunten:
- prachtig interieur met fijne stoelen
- In GT-line een pareltje om te zien (blijft natuurlijk smaak ;) )
- krachtige en zuinige aandrijflijn
- fijne balans in het onderstel
- fijne navigatiesoftware met tomtom traffic
minpunten:
- beperkte ruimte op de achterbank
- ondanks 10 inch scherm kan maar beperkt gedeelte gebruikt worden voor onder andere de navigatie.
- zitpositie niet voor iedereen weggelegd.
Toch is het hoofdstuk 208 nog niet helemaal gesloten, vanuit de lease rijdt ik nu rond in een Peugeot E208 Active Pack.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 208 1.5 BlueHDi Blue Lease Active Airco | LED | Cruise Control | Parkeersensoren | NAP | DAB | Isofix | Apple Carplay
- 2021
- 154.452 km

Peugeot 208 1.2 PT ACTIVE PACK NAVI AIRCO/ECC PDC
- 2022
- 172.579 km

Peugeot 208 1.2 PureTech Allure Pack | Automaat | Stoelverwarming | Apple Carplay/Android Auto | Camera | Cruise Control
- 2023
- 18.904 km