Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2017)

autoreview

Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2017)

Signalement

Uitvoering208 Active 1.2 PureTech 82
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf11.000 km
KM-stand laatst17.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een charmant koekblik

  • 12.000 km

Na vier jaar trouwe dienst heb ik eind januari mn Seat Leon SC ingeleverd. In de tussentijd heb ik ook al een nieuwe auto besteld, een Mazda 2. Helaas kreeg ik begin januari te horen dat het nog tot eind maart gaat duren voor die geleverd wordt, dus heb ik een poolauto tot mn beschikking gekregen: een Peugeot 208. Kenteken check en contract duidden op een exemplaar met 1.2l atmosferische benzinemotor met 82pk in de uitvoering Active. Hier moet ik het twee maanden mee uitzingen dus ik schrijf hier ook een review over.

Driving... driving... in the rain...

  • 12.000 km

De 208 werd op mn werk afgeleverd en de rit naar huis die volgde was er een From Hell. De A2 zat dicht bij Batadorp met een halfuur vertraging, dus ik koos voor mn sluiproute. Het stortregende, het zicht was beroerd en dat @#$@#$4 koekblik van een Peugeot reed ook beroerd na vier jaar Seat. De besturing voelde zo licht aan dat ik gewoon spierpijn kreeg van het corrigeren.

Als er zoals in de Formule 1 een camera achter de cockpit had gestaan had ik eruit gezien als Lance Stroll in zijn Williams, zo ongelofelijk zenuwachtig was ik aan het rijden. Verder ergerde ik me ook aan die veel te zachte stoelen die geen enkele steun gaven, veel te hoog afgesteld waren en óf te kort op de pedalen of er juist te ver vanaf stonden om lekker te kunnen rijden. En dan begin ik nog niet over de zompige versnellingsbak die weliswaar makkelijk van 1 tot 4 gaat, maar in de 5 steeds haperde. Ugh... niks aan.

Ok, dat was dus geen goede eerste indruk, was er ook iets positiefs te melden. Oh jawel: de verwarming was goed (belangrijk met dat rotweer), de radio had een mooi geluid en mn USB met een onbekend album van Flash and the Pan er op werd in één keer herkend. Ook handig dat je usb-aansluiting onder handbereik zit en niet in een dashboardkastje. Bluetooth deed het ook perfect, telefoneren klonk veel duidelijker dan in de Seat. En alle troep die uit de Seat had overgeladen kon vrij makkelijk in alle vakjes en kofferbak opgeborgen worden.

Kleine metamorfose

  • 12.000 km

Omdat ik de volgende dag richting de randstad moest vanuit het zuiden besloot ik toch eens een halfuur uit te trekken om de handleiding van de auto te lezen en de stoelen en spiegels eens goed af te stellen. Je wil tenslotte niet gesloopt bij de klant aankomen hè? De stoel ging helemaal naar achteren en omlaag, de stuurkolom ook. Vervolgens was het een kwestie van prutsen en klooien met de rugleuning, bijstellen van de afstand en een gemakkelijke houding vinden.

Dat ging uiteindelijk sneller dan verwacht. Het stuur is klein, alsof je in een PlaySeat een racesim zit te spelen, dus het moet eigenlijk lager dan je zou verwachten. De pook lag wat makkelijker binnen bereik omdat ik meer rechtop zat Mn tweede rit was al een heel stuk beter om dit charmante koekblik (want zo voelt het toch wel een beetje na de Seat) op waarde te schatten. De 1.2 motor heeft geen turbo, dus je moet er toeren mee maken zoals Erik Carlsson met Saabjes zijn rally's afwerkte: laat de driecilinders zingen tot 4000 toeren en dan pas schakelen. En ineens wordt de 208 een heel grappig scheurneusje op B-wegen. Door dat kleine stuur zo laag mogelijk te zetten kun je beter corrigeren en rij je minder zenuwachtig. De cruisecontrol werkt ontzettend handig om de vaart er in te houden en
de armsteun die me met schakelen nog in de weg zat bleek een comfortabele toevoeging te zijn op een lege snelweg 's nachts op de terugweg. Verbruik was met 1 op 17 niet eens onaardig

Ik heb de derde dag expres een route zonder snelwegen naar mijn werk genomen om mn bevindingen te staven en kwam met een grote grijns op mn werk aan. De snelwegen hadden helemaal vol gestaan door meerdere ongelukken, wat me 2 uur had gekost. Nu had ik zonder snelwegen een kwartier vertraging op mn normale reistijd en bleek die 208 helemaal niet zo slecht als gedacht. Besturing is nog steeds licht, maar makkelijk in bedwang te houden, onderstel en grip is prima in orde al moet je je wel schrapzetten in sommige bochten. Het driecilinder motortje maakt een vrolijk kabaal als je hem flink aan het werk houdt, maar stoort niet. Je kan er desgewenst ook veel rustiger mee rijden door de langere schakelwegen: 1-2-3-5 en je kachelt rustig met 80 voort. In de file is het slim m gewoon in zijn 2 of 3 te laten en langzaam voort te rollen, kan het koekblik prima hebben. Luxe als parkeersensoren heeft ie niet ("het comfort komt van een buitentemperatuurmeter en een handbediende airco" zoals een ongelofelijk slechte autoreclame op youtube verklaart :) ), maar die zijn ook niet nodig want het zicht achteruit is prima.

Eerst vond ik het verschrikkelijk om met dit koekblik opgescheept te zitten tot maart, maar inmiddels heeft de 208 me toch positief weten te stemmen met haar Franse charme. Er zitten minpunten aan die ik na de Seat tegen vind vallen, maar voorlopig kan ik daar mee leven.

Adieu

  • 17.000 km

Na 2 maanden heb ik vorige week de Peugeot ingeleverd, want mijn bestelde Mazda 2 was inmiddels gearriveerd. Daarover binnenkort meer, eerst deze review netjes achterlaten.

Even voor en tegen op een rijtje. Qua uiterlijk is ie eigenlijk prima, en vooral de radio en de verwarming hebben zich goed bewezen in het koude ochtendverkeer van de laatste wintermaanden. In een plotselinge sneeuwbui konden de all-season banden ook nog een keer aan de slag omdat er op de snelweg op een vrijdagavond in februari een stuk van 10 km niet geveegd of gestrooid was, alles zonder problemen of uitglijders verlopen. Het wagentje vervoert je zonder veel poespas van A naar B en ik heb m ook een paar keer als Carpooler gebruikt met een paar collega's die net als ik vanuit het zuiden naar Utrecht moesten. Met een verbruik van 1 op 17 ging dat allemaal redelijk volgens verwachting. Op snelwegen kon ik goed met het verkeer meekomen, op b wegen werd het zowaar leuk om een bochtige sluiproute op te gaan zoeken.

Wat me echt tegen is gaan staan is de lichte besturing, in combinatie met de gevoeligheid voor zijwind. In de extreem koude week dat we noordoostenwind hadden is gebleken hoe vervelend zijwind in deze auto was. De stuurbekrachtiging is over de hele linie dezelfde en wordt niet zwaarder naarmate je harder rijdt, met 20km heb je net zoveel "hulp" als met 120km/h. En dat helpt je van de wal in de sloot als je niet oppast, ik werd een beetje kribbig van dat voortdurende gecorrigeer. De zitting is naast een irritatie vanwege het gebrek aan steun zelfs een echt pijnpunt geworden, omdat ik vrij verkrampt achter het stuur zat om dat voortdurende corrigeren op te kunnen vangen en er letterlijk last van in mn nek kreeg. Er is al aardig wat geroepen over de zitpositie achter het kleinere stuur in de 208, maar naar mijn bescheiden mening kan het niet werken zonder goede stoelen en een iets zwaardere stuurbekrachtiging. De Peug was een prima auto om tijdelijk even in te rijden, ik vrees dat ik het geen vier jaar met deze auto had uitgehouden. Tot ziens en adieu dus.

Pluspunten:
- prima radio met goed geluid
- verwarming laat je niet in de kou staan
- weggedrag op b-wegen was verrassend leuk

Minpunten:
- geen goede zitpositie wegens te zachte stoelen en gebrek aan steun
- te lichte stuurbekrachtiging

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.