Peugeot 207 SW X-Line 1.4-16V VTi (2007)

autoreview

Peugeot 207 SW
Peugeot 207 SWPeugeot 207 SWPeugeot 207 SWPeugeot 207 SWPeugeot 207 SWPeugeot 207 SWPeugeot 207 SWPeugeot 207 SWPeugeot 207 SWPeugeot 207 SWPeugeot 207 SWPeugeot 207 SWPeugeot 207 CCPeugeot 207 CCPeugeot 207 CCPeugeot 207 CCPeugeot 207 CC

Signalement

Uitvoering207 SW X-Line 1.4-16V VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst124.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Beter dan verwacht

  • 57.000 km

Onze vorige auto, een Renault Laguna Grand Tourer, was een fijne maar ook heel storingsgevoelige auto. Na een hele reeks dure reperaties nadat we de 120.000 km hadden bereikt waren we het na een kleine 6 jaar en 160.000 km helemaal zat en gingen we op zoek naar een opvolger. Het mocht 1 of 2 maatjes kleiner en we hebben proefgereden met de Nissan Note, Ford Fusion en de Peugeot 207SW. We hebben ook nog gekeken naar de Ford Focus Wagon en de Opel Meriva. We wilden een auto met een hogere zit, genoeg ruimte voor ons gezin, milieuvriendelijk, veilig en betaalbaar. En natuurlijk moet er ook altijd een vonkje overspringen en moet je een goede deal kunnen maken. Uiteindelijk viel onze keuze op de Peugeot 207SW in de X-line uitvoering en de 1,4 VTI motor en daar hebben we nu 2 jaar later nog geen moment spijt van gehad.

Wij hebben bewust de X-line uitvoering gekozen, dus zonder het panoramadak. Dat panoramadak snoept toch de nodige hoofdruimte weg zowel voor als achter. Beide voorstoelen zijn in de X-line in hoogte verstelbaar en die hebben wij in de hoogste stand staan, wat een mooie hoge zit oplevert met toch nog genoeg hoofdruimte. Een bijkomend voordeel is dat doordat wij de voorstoelen in de hoogste stand hebben staan er achter een paar centimeter meer beenruimte beschikbaar is en zonder het glazen dak ook meer dan genoeg hoofdruimte. Met mijn 1,86 kan ik zo prima achter mezelf zitten ook op een ritje van een paar uur. De hoeveelheid bagage die meekan is verrassend groot. Een kampeeruitrusting voor 4 personen met 2 tenten, tafels, stoelen, selfinflatingmatrassen enz. enz. past gewoon in de auto. Ook het laadgemak is groot, met achterstoelen die heel makkelijk en helemaal plat naar beneden klappen, een lage tildrempel en een handige opvouwbare hoedenplank. Als assescoires hebben we er een trekhaak en een handbediende airco bijgekocht.

De 95 pk sterke 1,4 VTI-motor voldoet uitstekend. De prestaties van de 207 zijn goed, een vrachtauto inhalen op een drukke N-weg is geen enkel probleem. Voor iedereen die twijfelt: koop gewoon een 1,4 VTI als u niet als eerste bij het stoplicht weg wilt zijn. Voor het veilig inhalen is het verschil met de 1,6 VTI nihil, zie ook de testresultaten in de verschillende autobladen en de officiele cijfers van Peugeot. De eerste 10.000 km scoorden we een verbruik van 6,4 liter inclusief regelmatig ritjes met de fietsen achterop en een stukje Duitse Autobahn. De laatste tijd met nieuwe Michelin Energy banden en Shell benzine scoren we 5,8/5,9 liter. Op 30.000 en 56.000 km heeft de auto een beurt gehad waarbij naast het reguliere onderhoud geen extra reperaties nodig waren. De gebruikskosten van de auto liggen laag. Het enige opmerkelijke is dat wij na respectievelijk 30.000 en 35.000 km aan nieuwe voor- en achterbanden toe waren en dat ondanks een rustige rijstijl. De Michelin Energy banden houden zich veel beter maar staan naast hun lagere rolweerstand ook bekend vanwege hun slijtvastheid. Tussen de beurten moet er af en toe olie worden bijgevoegd, maar dat zijn de kosten niet.

De rijeigenschappen van de 207SW zijn goed, een rotonde snel nemen is een genoegen. Met het geluids- en veercomfort is niks mee. Het is een genoegen om met de Peugeot onderweg te zijn. De kwaliteitsbeleving van de auto is goed en het totale plaatje klopt gewoon helemaal. Die wat afgezaagde slogan van Peugeot gaat voor ons tot onze verrassing helemaal op: "Je voelt je lekkerder in een Peugeot."

Update 85.000 km Still going strong

  • 85.000 km

Na het aflopen van de garantie en het oplopen van de kilometers kan het natuurlijk een keer fout gaan met extra reparatiekosten. Gelukkig, niets is minder waar. Vele plezierige en probleemloze kilometers hebben we het afgelopen jaar afgelegd. Zonder extra kosten. De Michelin Energy Saver banden blijken veel slijtvaster dan de banden die standaard op de auto zaten. De voorbanden hebben we na 50.000 km vervangen en dat is heel wat beter dan de 30.000 km die de orginele banden haalden. De achterbanden gaan de 60.000 km wel halen. Wel is de motor nog wat meer olie gaan verbruiken, maar dit valt binnen de normen die Peugeot hanteert. Het verbruik lag het afgelopen jaar zo rond de 6 liter per 100 km. Bij een ritje over de Duitse autobahn met 150/160 per uur schiet het verbruik natuurlijk wel omhoog, maar wie het Nieuwe Rijden een beetje beheerst heeft aan deze Peugeot een zuinige klant.

Nog een tip voor mensen die ook een SW hebben: Onder de achterbank zit bergruimte. Hier kun je (regen)jassen tentdeken/plastic e.d. onder leggen. Maak je gebruik van deze ruimte dan is wel het nadeel dat je de achterbank dan niet meer kunt neerklappen. De achterbank zit als je de ruimte daaronder opvult iets steviger. Ook gooien we als we op vakantie gaan al het plastic bij het reservewiel eruit, dat levert weer de nodige berguimte op. Wij hebben nog een auto met reservewiel. Gezien de verhoogde kans op een lekke band bij een volbeladen auto laten we die band altijd op zijn plek. Maar dat is een keuze, want een bandenplakset zoals nu in de 207 SW wordt geleverd is natuurlijk een optie. We gebruiken overigens ook de ruimte onder de voorstoelen voor bagage. Omdat we de voorstoelen in de hoogste stand hebben staan, passen daar 2 slaapzakken en 2 paar schoenen onder en dan is er nog plek voor de voeten van onze kinderen. Als je dus een beetje slim pakt en gebruik maakt van de mogelijkheden kan er ontzettend veel mee in deze auto.

Over 2 maanden zijn we weer toe aan een beurt. Als daar nog wat bijzonders uitkomt zal ik dat hier melden. En daarna op naar de 5 jaar. Als we dan met ca 150.000 km op de teller nog een aardige inruil krijgen doen we dat en anders zien we wel waar het schip strandt. Als je tussen de andere My Reviews op deze site kijkt zie je genoeg auto's met kilometerstanden van ver over de 200.000 km. Moet kunnen met een moderne auto.

Inruil bij 125.000 km

  • 124.000 km

Op 19 september ruilen we onze auto in tegen een 5 deurs hatchback 207 in Cool en Blue uitvoering met de 1,6 HDI 90 pk motor. Door verandering van werk worden er nu meer kilometers gereden, ca 35.000 per jaar. Een dieselauto is dan een betere keuze. We hebben een belastingvrije dieselauto overwogen, maar omdat we tevreden waren over Peugeot en onze garage, Nefkens in Veendam, hebben we voor een tweedehands 207 gekozen. Door de verkoop van belastingvrije diesels, liggen de prijzen van tweedehands diesels in de klasse van de 207 ook lager. Wij kochten onze auto voor 10.900 euro, een redelijke prijs voor een 1,6 HDI 90 pk uit februari 2008 met slechts 42.500 km op de teller en met 12 maanden garantie. Voor onze auto kregen we 7100 euro inruil. Bij elkaar een goede deal, ook onze dealer wou ons duidelijk als klant houden. Normaal switchen wij om de 4-6 jaar van merk en daarmee ook garage.

Onze auto had bij de 90.000 km beurt alleen regulier onderhoud. Op 110.000 km is de olie ververst en de volgende (grote) beurt staat op 130.000 km, een beurt die dus niet meer voor onze rekening is. De totale onderhoudskosten lagen daarmee duidelijk onder onze vorige auto's de Audi A4 avant TDI 110 pk en de Renault Laguna.

We hebben vier jaar met veel plezier in de 207 SW 1,4 VTi gereden en kunnen deze auto aan iedereen aanraden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.