Peugeot 206 SW XS 1.6-16V (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 SW XS 1.6-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 164.000 km |
KM-stand laatst | 177.777 km |
fijne auto
- 166.000 km
Deze peugeot als eerste auto gekocht. Dit vanwege het feit dat je net zo veel mrb betaalt voor een 206-hatchbak met 1.6 motor, en ik de sw mooier vind. Die motor heeft meer dan genoeg vermogen voor de auto. Het verbuik (waar de boordcomputer optimistischer over is) ligt tussen de 1:14 en 1:15 gemiddeld.
De 206 ziet er vind ik persoonlijk erg mooi uit, leuke origineel vormgegeven auto. Het interieur ziet er ook mooi uit. De voorstoelen zitten heerlijk en bieden genoeg steun. De bestuurdersstoel heeft hoogteverstelling nadeel vind ik wel dat als je hem hoger zet de stoel ook meer naar voor kantelt. Het stuur ligt erg lekker in de hand en sturen zelf doet de auto ook prima. Schakelen gaat soepel i.p.v. hakerig zoals het volgens de autoweektest zou doen. De auto ligt goed op de weg, drempels nemen doet de auto voldoende. Het stuur is een stukje in hoogte te verstellen, wel zit het stuur als ik hem naar mijn wens instel voor bepaalde controle lampjes dus moet ik mijn ogen iets verder van de weg halen. Maar dat kan mijn zitpositie liggen. Op de achterbank kan ik met een lengte van 1,75 heb ik precies genoeg beenruimte en de hoofdruimte is meer dan genoeg, beenruimte zal bij langere mensen problemen geven, voorin heb je echter genoeg beenruimte.
Het zicht naar achter is prima, de spiegels zijn niet te klein en links heeft de auto een dode hoek spiegel. De achterruit is getint en in de zomer is dat ideaal. 's Avonds is het als iemand met felle lampen achter je rijdt ook heel prettig enkel is het dan wel wat moeilijker achter je te kijken maar dat is op te lossen door je buitenspiegels te gebruiken. Het zicht naar voren is minder, je kan de neus moeilijk zien en inschatten (misschien mijn onervarenheid) en de A-stijlen zitten bij deze auto wel erg in de weg maar ook dit kan aan mijn zitpositie liggen.
De auto heeft genoeg opbergmogelijkheden, zowel in het passagierscompartiment als in de bagageruimte die tevens voorzien is van een 12V-aansluiting en haken voor tassen. Het dashboardkastje is zeer groot en heeft vakjes voor bekers en visitekaartjes. De hoedenplank is eenvoudig te verwijderen en als je de bank neer klapt heb je een mooie vlakke laadvloer. De achterruit is los te openen van de klep, handig als je met aanhanger rijdt.
Bij mijn auto staan de lampen standaard aan, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dit zo laten programmeren. Verder blijft het contact nog even aan als je motor afzet en de sleutel uitneemt, zo kun je bijvoorbeeld nog je vergeten open raam dicht doen. Slim bedacht! Deze heeft een later ingebouwd zonnedak, leuke accessoire (hij heeft geen airco) maar je vergeet snel hem dicht te doen. Als de auto op slot staat en je drukt nogmaals op de vergrendeltoets gaan de knipperlichten ongeveer 20 seconden branden en de binnenverlichting branden, de auto blijft wel vergrendeld, ideaal in het donker.
Over de betrouwbaarheid en mankementen hou ik jullie op de hoogte, alleen als het buiten koud is start hij haperig. Misschien wordt dit erger, ook dan meld ik het. (vandaar dat dit en gebruikskosten nog op 1 ster staat).
12/6/2015: moeilijk opvolger te bedenken
Ik heb nog een nadeel gevonden. Het is moeilijk een opvolger te vinden. Automerken maken tegenwoordig cross-overs in plaats van stationcars in gebaseerd op een kleinere auto. De 207SW is op zich een hartstikke mooie auto maar je betaalt flink meer wegenbelasting per kwartaal. Net zo veel als een grote station. de 208 komt niet als sw maar is er alleen als 2008. Het enige wat overblijft is een clio estate of een fabia combi. Maar die laatste vind ik persoonlijk niet echt een leuke auto. Een dacia logan (2e generatie) heeft hetzelfde wegenbelastingtarief als mijn auto maar ja je merkt bij de dacia kun je weer zo weinig opties krijgen. Mocht iemand een suggestie hebben hoor ik het graag.
nog even kort samengevat de belangrijkste voor- en nadelen
+ stationwagon met kosten kleine auto
+ stoelen
+ weggedrag en motor
+ praktisch
+ interieurruimte
+ design zowel binnen als buiten
- zicht op tellers en controlelampjes
- afwijking van verbruik boordcomputer
- af en toe haperende start
- beperkte keuze opvolger
problemen vanaf aanschaf tot 30-4
- 177.777 km
De Peus heeft in september 2015 een nieuwe radiateur gekregen. Bij de oude waren de spiralen nog als nieuw, maar het onderste deel was sterk verroest, hij lekte zelfs iets. In januari 2016 bleek de kachel alleen nog op de snelste stand te werken. De oorzaak was een kapotte kachelweerstand. Verder is de combi-schakelaar van de ruitenwisser stuk. Op het einde zit het knopje om de boordcomputer te bedienen. Als ik dat knopje indruk gaat de achterruitenwisser mee. Als ik de achterruitenwisser aan en uit zet gaat de boordcomputer mee. Of als ik hem aan laat zet hij steeds de boordcomputer op nul. Prima mee te rijden maar echt handig is het niet. Een nieuwe of tweedehands schakelaar is helaas best prijzig. In december 2015 een keer gehad dat de auto niet wilde starten, de motor draaide wel maar sloeg niet aan. Op de boordcomputer kwam te staan 'storing antidiefstalsyteem' of zo iets. Na een paar keer proberen deed de auto het gewoon. Wel is de auto in november zonder problemen (remmen achter als adviespunt, maar dat heeft elke auto) door de APK gekomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.