Peugeot 206 SW XS 1.4 (2003)

autoreview

Peugeot 206 SW
Peugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieur

Signalement

Uitvoering206 SW XS 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf58.000 km
KM-stand laatst92.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 206 SW 1.4 XS

  • 62.000 km

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een Peugeot 206 SW 1.4 XS. Ik heb er al flink mee gereden, ook lange ritten, waardoor ik een goede mening kan vormen over deze auto.

Enkele positieve punten over de Peugeot:
- De stoelen zijn ontzettend comfortabel. Dit geldt voor zowel de bestuurders- als de passagiersstoel. Ze bieden meer dan voldoende steun, ook aan de zijkanten. Hoewel het stuur niet axiaal verstelbaar is, zit ik heerlijk in de auto. De 206 SW is ook comfortabel op de lange afstanden.
- Het design van de 206 SW (zowel de binnen- als de buitenkant) vind ik fantastisch, het is echt een mooie auto om te zien! Hoewel het ontwerp nu al elf jaar oud is, heeft de auto nog steeds een moderne uitstraling. De 206 in de SW uitvoering is minder algemeen voorkomend dan de 206 Berline. Dit maakt hem voor mij extra speciaal.
- De auto heeft voldoende vermogen om vlot mee te komen in het verkeer. De sprint naar 80 kilometer per uur maakt hij behoorlijk snel. De tussensprint van 80 naar 120 gaat met een redelijke snelheid. Bij snel inhalen op de snelweg kom je dus geen vermogen te kort. Je kunt makkelijk meekomen met al het verkeer, of dat nu met 50, 80 of 120 kilometer per uur is. Ook met een hoge snelheid rijdt hij prima!
- De wegliggen van deze auto is uitstekend. Je kunt bochten met een flinke snelheid nemen zonder last te hebben van overhellen, onderstuur of iets dergelijks. Ook op klaverbladen en andere knooppunten van snelwegen kun je makkelijk een hoge snelheid aanhouden.
- Het is een comfortabele auto om mee te rijden. Heerlijke vering, geen keihard onderstel.
- De 206 SW biedt logischerwijs meer kofferbakruimte dan de 206 Berline. De beenruimte achterin is hetzelfde als bij de Berline, maar hij heeft wél meer hoofdruimte.

Enkele mindere punten van de Peugeot:
- De multiriem maakt een nogal piepend geluid bij een koude start. Dit heb ik na laten kijken door de dealer, de riem was echter nog voldoende aangespannen. Ik heb eigenaars van een 206 (SW) hier vaker over gehoord, wellicht dat dit een typisch 206 mankement is. De auto heeft hier geen last van tijdens het rijden, maar het klinkt natuurlijk niet echt prettig.
- Het schakelen gaat enerzijds soepel (motorisch), maar de pook
voelt wat hakerig aan, vooral wanneer je van de tweede naar de derde versnelling schakelt.
- De kofferbak sluit bij mij niet optimaal, hij moet echt met een bepaalde snelheid gesloten worden. Anders sluit hij op de één of andere manier gewoon niet. Dit zal niet bij alle SW's het geval zijn, dus dit heeft puur te maken met mijn eigen auto.
- De 1.4 8V loopt (zoals hierboven al vermeld staat) goed. Echter, ik heb ook in een 16V gereden en dit gaat toch nét even iets soepeler. Misschien dat een volgende keer mijn keuze toch op een 16V variant zou vallen, maar dit heeft ook te maken met het budget voor een auto.

Lange afstand

  • 63.000 km

Ik heb vandaag weer een wat langere afstand gereden met de Peugeot 206 SW en het ging prima! De auto rijdt lekker door en komt meer dan goed mee met het andere verkeer. Het sturen en de wegligging blijven sterke punten!

Controle

  • 64.000 km

Vandaag heb ik de auto weer eens goed gecontroleerd.

De verlichting werkt aan de binnen- en buitenkant nog prima, ik heb nog geen lampen hoeven vervangen. Ik zie best regelmatig 307's rondrijden met een defecte lamp, maar de 206 is wat dat betreft wat 'sterker' naar mijn idee.

De remvloeistof en andere vloeistoffen zagen er nog keurig uit. Ook het oliepijl is voldoende. De auto geeft het olieniveau ook digitaal weer in het dashboard, dat is wel handig. Maar voor de zekerheid is het verstandig om zo nu en dan ook de pijlstok te gebruiken.

Ik heb laatst wel de ruitenwisservloeistof aangevuld want deze gebruik ik de laatste tijd regelmatig (insecten op de voorruit). Het is wel wat lastig af te lezen hoeveel er nog in het reservoir zit. Je kunt het reservoir namelijk niet helemaal vullen, omdat het halsstukje niet naadloos aansluit op het eigenlijke reservoir voor de ruitenwisservloeistof. Wanneer je de hals dus ook vult, stroomt dit er aan de onderkant weer uit. Het is even opletten dus, ik dacht zelf aanvankelijk dat er een lek in zat.

Warme dagen voor de 206!

  • 65.000 km

Ook met de extreme hitte van de afgelopen week heeft mijn 206 SW het keurig gedaan (ik had ook niet anders verwacht). Extreme weersomstandigheden zijn natuurlijk altijd zwaarder voor een auto. In de auto liep de temperatuur nog op tot 41 graden!Gelukkig wordt mijn zilveren Peugeot nog niet zo heel heet in de zon, dus ik kan hem nog 'veilig' aanraken. Met zwart (of een andere donkere kleur) zal dat wel anders zijn! Het zijn wel dagen waarop je extra moet letten op vuil op de auto zoals vogelpoep, want het brandt zo in je lak!

Comfortabel

  • 68.000 km

In de tijd dat ik mijn 206 SW heb, zijn er al verschillende vrienden en familieleden met mij meegereden. En allemaal merken ze op dat de auto ontzettend comfortabel rijdt. Zelfs op de Duitste snelweg, met een snelheid van 160 kilometer per uur, levert de auto totaal geen rijcomfort in, aldus mijn passagier. Enkel positieve ervaringen dus van bijrijders!

Kleine beurt

  • 72.000 km

Een jaar na aanschaf is de auto toe aan de kleine beurt. Bij de Peugeot 206 vinden de beurten om de twee jaar plaats, waarbij de grote en kleine beurt elkaar afwisselen. In november 2011 heeft hij dus een grote beurt nodig, in november 2013 een kleine beurt, enz. Dit zijn vrij lange intervallen en het kan veel kosten besparen.

De auto is de beurt goed doorgekomen. Er zijn naast het standaard gebeuren twee extra dingen bijgekomen. Deze keer moest namelijk de remvloeistof vervangen worden (€63,-), dit moet in principe elke twee jaar gebeuren. Dit werd mij van tevoren al aangegeven en het was dus geen verrassing. Daarnaast is de multiriem (voor de dynamo e.d.) ook vervangen (€81,-), want deze vertoonde kennelijk wat haarscheurtjes. De auto is voor de rest in prima staat! Uiteindelijk heeft deze kleine beurt €355,- gekost.

Tijd voor een update

  • 87.000 km

Het is weer eens tijd voor een update!

Het afgelopen jaar heb ik probleemloos met de auto gereden. Erg veel bijzonderheden zijn er dan ook niet te melden. Wel heb ik in mei 2010 een kanteldak laten inbouwen en ik ben erg gelukkig met het resultaat. Het dak is keurig afgewerkt - zowel van binnen als van buiten - en het zorgt voor een prettige en relatief stille (in vergelijking met openstaande ramen) ventilatie. Het bevalt me prima! Het heeft me zeker overtuigd van het feit dat ik, mocht ik over een tijd een nieuwe auto aanschaffen, absoluut ga nadenken over een schuif-/kanteldak.

De Peugeot heeft in 2010 geen onderhoudsbeurt nodig gehad; alleen een apk-keuring was voldoende. De 206 is er in één keer doorheen gekomen dus de kosten in 2010 vielen met €35,- erg mee. Omdat er voor de rest ook geen mankementen o.i.d. waren, waren de kosten in 2010 dus minimaal. Aan het eind van dit jaar is het wel tijd voor de grote beurt, maar dat duurt nog wel even.

Sinds afgelopen december rijd ik tevens op winterbanden. Ik heb lang getwijfeld, maar uiteindelijk toch de knoop doorgehakt. Omdat ik er elke dag mee naar mijn werk moet (zo'n 70 kilometer heen en terug) vind ik veiligheid erg belangrijk. Ik was gedurende de eerste kilometers aangenaam verrast: wat een verschil met zomerbanden! Je moet er natuurlijk niet mee gaan lopen jakkeren, maar wanneer je net zo rustig rijdt als je op zomerbanden zou doen dan is het werkelijk een verademing qua grip, wegligging en stabiliteit!

Het einde

  • 92.000 km

Door een ongeval - buiten mijn schuld om - heb ik mijn Peugeot total loss gereden. Het was een enorm harde klap, maar ik ben (gelukkig) ongedeerd. De veiligheidsvoorzieningen in de auto hebben hun werk dus goed gedaan...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.