Peugeot 206 SW GTI 2.0-16V (2003)

autoreview

Peugeot 206 SW GTI 2.0-16V (2003)

Signalement

Uitvoering206 SW GTI 2.0-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn goudgele bolide is in januari 2003 de weg op gegaan. De keuze viel al snel op een 206 SW, vanwege het mooie compromis van compact met toch veel ruimte achter de achterbank. Later dat jaar kwam dat goed van pas bij onze verhuizing. Er kan veel in, zeker als je de zitting van de achterbank er uithaalt. Dat kan in twee delen, die erg licht zijn en zich makkelijk laten uitnemen. Jammer is wel dat de leuning van de rechtervoorstoel niet naar voren weggeklapt kan worden, voor de echt lange spullen.
De keuze voor de GTI is gebaseerd op mijn voorkeur om liever een kleinere klasse te rijden met een zwaarder gemotoriseerd type en rijk uitgerust, dan een kale en zwak gemotoriseerde auto in een klasse hoger. Uiteraard speelt hierbij ook het budget een rol. En mijn lengte, ik ben nogal lang dus de stoelen moeten een goede zit bieden. En dat bieden ze, ze zitten als gegoten. Het stuur kan wel in hoogte maar niet in de lengte versteld worden. Dat betekent dat je net niet de optimale zit kunt vinden.
De GTI is uitgerust met automatisch inschakelende verlichting, automatische airco en regensensor. Ja, de regensensor had ik dan weer liever niet gehad. Af en toe slaat hij gewoon zonder aanwijsbare reden op hol. Eerst dacht ik nog dat dat een mankement was, maar het vervangende exemplaar (garantie) had dezelfde nukken. Ik gebruik het automatisch wissen nu alleen nog maar bij motregen, daar werkt hij super.

En dan de kleur, goudgeel metallic. Over smaak valt niet te twisten, maar deze pronkte op de verkoopbrochure en vond ik direct heel mooi.

Inmiddels heb ik er meer dan 60.000 km op zitten in ruim 3,5 jaar en ik kan nog altijd genieten van het mooi afgewerkte interieur, de mooie en goed zittende sportstoelen (half leer half alcantara). De standaard geluidsinstallatie van Clarion geeft een prima geluid. Jammer genoeg geen mp3 afspeelmogelijkheid. Was toen nog niet gebruikelijk (en wordt geloof nog steeds niet geleverd op de 207?).

De Peu stuurt erg strak. Je merkt niet dat het een SW is. Comfortabel en toch sportief, al bonkt hij wel wat te hard over dwarsrichels en opbollend asfalt door boomwortels.
Mijn vorige Peu was een 306. Die veerde wel wat al te enthousiast na over verkeersdrempels. Met de 206 gaat dat veel beter, je zult niet snel merken dat je er te hard overheen gaat mocht dat per ongeluk gebeuren.
De peugeot-motoren liggen over het algemeen nogal soepel in de rubbers. Dat betekent dat-ie nogal bokkig kan zijn met filerijden. Het is nooit echt hinderlijk overigens, maar in de 206 naar mijn gevoel ietsje beter dan in de 306.
De motor is op toeren niet de stilste. Dat hoeft ook niet, het is tenslotte een GTI. In de 5e versnelling draai je wel (te) veel toeren op de snelweg. Overigens kan je wel moeiteloos hoge kruissnelheden rijden. De motor is bij 120 km/u dan al wel goed hoorbaar, de geluiden nemen bij hogere snelheden tot 140 km/u nauwelijks hinderlijk toe. Een vakantierit naar Italie met kruissnelheden rond 140 km/u was heel relaxed te doen.
Mijn gemiddelde verbruik tot heden is 8,3 liter per 100 km, zeg maar 1 op 12. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik geen stoplichtsprinter ben, en in het woon-werkverkeer relatief korte files tegenkom in vergelijking tot wat je op de radio hoort.

Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden. Ik heb nog nooit zolang in dezelfde auto doorgereden als nu, en denk nog niet aan inruilen.

++++++++++++
Update 18/10/2007:
Weer een jaartje verder en nog steeds rij ik met plezier in deze auto.
Inmiddels de verleiding niet kunnen weerstaan en een nieuwe auto besteld: Fiat Grande Punto 1.4 T-jet. Maar dat betekent niet dat onze Peus wegmoet. We hebben gezinsuitbreiding gehad en willen de kwaliteiten van de SW als ’kinderwagen’ verder testen. Inmiddels is ons al wel opgevallen dat de achterklep en achterbak voor zijn klasse erg breed zijn! Alleen in deze oplossing is een GTI vanwege de kortere ritten en het relatief hoge verbruik minder geschikt.
Inruil voor een jongere 206 1.4 SW houden we in overweging.

Bij 75.000 km is de auto voor een tussencontrole bij de dealer geweest (oa vanwege het geratel onder de motorkap) en deze is gratis (!) uitgevoerd. En dat terwijl er bijvoorbeeld ook olie is bijgevuld. Dit schijnt het Peugeot-onderhoudsbeleid te zijn, hulde.

PROBLEMEN

De beurten zijn qua kosten nogal meegevallen.
De klachten die zijn opgetreden zijn:
- piepende remschijven (verholpen maar komt weer terug)
- krakend rempedaal (verholpen)
- niet goed werkende handrem; op hellingjes parkeren was niet fijn, je moest met kracht de handrem heel ver omhoogtrekken om wegrollen te voorkomen en dan nog hoorde je de remmen kraken (aanvankelijk niet goed verholpen, maar na bezoek aan andere garage nu acceptabel. Nog steeds veel kracht nodig, maar hij remt goed)
- niet goed werkende regensensor (vervangen maar exemplarisch)
- dreunend geluid bij achteras; bleek te komen door ongelijkmatige slijtage van de achterbanden. Aangezien de voorbanden bijna op waren heb ik bij de 60.000 beurt alle 4 de goodyears laten vervangen door michelins. Probleem weg.
- een soms optredend loeiend geluid bij het rechtervoorportier bij snelheden boven 120 km/u. Heb ik zelf verholpen door de deurrubbers goed aan te drukken.

++++++++++++
Update 18/10/2007:
- piepende remmen
- kuren met de ruitenwisserbediening:
* behalve het eerder vermelde neurotische wisgedrag in de -stand (wat uiteindelijk toch wel went) wil-ie soms spontaan gaan wissen in de -stand. Losse wisbewegingen, ongeacht of het regent of niet. Het overzetten in de -stand lost dit op
* de achterwisser aanzetten betekent dat de info van de boordcomputer 1 stand verspringt
- ratelend geluid, veroorzaakt door metalen delen in het uitlaatspruitstuk. Dit schijnt een kwaaltje te zijn bij deze motor/uitlaat, maar kan geen kwaad volgens de peugeot-monteur.
+++++++++++++

En dan nog dit.
Bij de verhuizing had ik een middag de alarmlichten laten knipperen. Gevolg: accu leeg. Na opladen kwamen er problemen, gerelateerd aan de electronica. Zo liep de motor opeens op een veel te rijk mengsel, en gaf de boordcomputer opeens storingsmeldingen als storing katalysator en later storing uitlaatgas. Wegenwacht erbij, computerchip gereset, probleem opgelost. Alleen de storingsmeldingen bleven nog een aantal dagen, daarna verdwenen die ook spontaan. De dealer heeft geen storingen kunnen vinden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.