Peugeot 206 SW Air-Line 1.4 HDI (2006)

autoreview

Peugeot 206 SW Air-Line 1.4 HDI (2006)

Signalement

Uitvoering206 SW Air-Line 1.4 HDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst265.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 85.000 km

Sinds 24 oktober in mijn bezit. Voor mijn werk rijd ik 140 km per dag. In combinatie met privé komt het neer op ongeveer 45.000 km per jaar. Met dit gegeven bewust gekozen voor een diesel.

Na veel voorwerk verricht te hebben kwam de HDi motor van PSA op mijn verlanglijstje. Zuinig, rustig en toch krachtig genoeg. Na 5000 km gestuurd te hebben heb ik een aardig beeld gekregen van de auto. Een kleine opsomming:

Pluspunten:
- rustige loop, ook bij koude motor
- genoeg koppel om schakellui te rijden
- weinig motorgeluid bij constant rijden
- zuinig, nu gemiddeld 1 op 20 (nog niet op m\'n zuinigst) op V-Power Diesel
- voldoende prestatie om goed mee te komen met het verkeer (ook beladen)
- kwaliteitsindruk interieur/exterieur, degelijkheid
- ergonomisch, alle belangrijke zaken binnen handbereik, denk aan cruise control, radiobediening
- fijne geluidsinstallatie (origineel Peugeot)
- goede steun van de sportstoelen

Minpunten:
- geen strepentrekker. Je moet je schakelmomenten heel goed uitkiezen wil je een stoplichtsprint winnen (is voor mij niet van belang)
- weinig beenruimte achterin, in hoeverre je het mag verwachten in deze klasse.
- een minpunt voor ex-citrofielen: minder veercomfort.. discutabel punt..

Problemen

  • 85.000 km

Geen! Wat opzich logisch is voor zo\'n jonge auto, en binnen 5000 km.

De eerstvolgende onderhoudsbeurt verwacht ik over 25.000 km.

Zodra ik problemen ondervind, zal ik deze direct vermelden op mijn revieuw.

Update

  • 95.000 km

De eerste 15.000 km's zitten er op. Het gaat behoorlijk snel. Voor ik het weet komt de eerste onderhoudsbeurt (preventief) er al weer aan..

Maar wat veranderd is is het verbruik. Ik haal nu over die 15.000 km gemiddelde van 1 op 18,5. Dat is vooral te wijten aan het winterse weer, en het veelvuldig gebruiken van de airco. Ook heb ik iets meer 'hard' gereden dan in het begin.
Wat ook veranderd is, is de lak. Aangezien ik dagelijks over verschillende snelwegen rijdt heb ook ik te maken met enorme steenslag.. Daarnaast is mijn auto aangereden, en is de rechter achterzijde opnieuw in de lak gezet. Keurig werk overigens van Broekhuis Schade (Lelystad).

Wat niet veranderd is, is mijn tevredenheid. Het comfort is nog steeds van hoog niveau. Mijn leenauto (Hyundai Getz) was goed vergelijkingsmateriaal.
De wegligging van mijn Peug is volwassen. Alleen volgend jaar komen er winterbanden onder.
Wat ik als erg prettig ervaar zijn de rust in het interieur, cruise control en radiobediening rond de stuurkolom. Relatief eenvoudige zaken die het rijcomfort verhogen!

Verder nog geen (elektrische) storigen gehad.

Eerste storing

  • 115.000 km

Helaas kreeg ik deze dag te maken met mijn eerste echte storing.. Ofwel, de auto viel nagenoeg direct na wegrijden (van werk) stil. Hij was ook niet meer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk is de auto weggesleept, en kreeg ik vervangend vervoer vanuit Peugeot Nefkens (Utrecht). Na bijna een dag zoeken, bleek het een brandstofslang te zijn, die afgeknepen bleek te zijn.
De reparatie an sich was niet erg kostbaar, echter het uurloon wel, dus alsnog een rekening van 350,-, echter, er zat nog leeuwenkeur garantie op de auto, dus ik kon gelukkig de hand op de knip houden..
Overigens leek de garage zelf not amused..

Tweede probleem..

  • 150.000 km

Helaas is vlak na mijn vorige melding van augustus 2009, mijn auto "aangevallen" door - uiteraard - onbekenden.. Beide portieren aan de bijrijderskant lagen in de kreukels.. Tevens krassen aan de voorzijde/spatbord... schade 2400,-.. en bedankt. De schade aan de voorzijde is slechts 'opgepoetst', op advies van het schadeherstelbedrijf.. echter:

De motor kreeg het regelmatig erg warm.. zeker als de airco gebruikt werd liep de temperatuur erg op. Zelfs zo ver, dat er ouderwets met "de ramen open en kachel op 100" gereden moest worden om de temperatuur omlaag te krijgen.. Nu viel dat in de wintertijd niet op, echter toen het voorjaar aanbrak, en de airco ook veelvuldig gebruikt werd, gebeurde het iets te vaak. Tevens liet de airco het na enige tijd ook afweten..

De garage constateerde dat de koelventilator kapot was, letterlijk, hoogstwaarschijnlijk kapot getrapt tijdens de eerder genoemde 'martelpraktijk'.. De fan kon dus simpelweg niet aanspringen. Hierdoor werd de motor heet, maar kon ook het aircosysteem zijn warmte niet kwijt. Die is hierdoor gaan lekken.
Samen met een grote beurt en nieuwe voorbanden heb ik de koelventilator laten vervangen, en de airco laten afvullen, schade 600,-.

Still hot...

  • 200.000 km

Helaas is de storing in het koelsysteem nog niet onder controle. Tijdens warme dagen loopt de temperatuur op ná de file, dus wanneer de auto langzaam heeft gereden, en je gaat weer naar normale snelheid, dan schiet de temperatuur omhoog. De airco heeft ondertussen ook de geest weer gegeven.

Met het oog op een autovakantie alsnog naar de garage. Diagnose wijst uit dat de hoofdzekering en een weerstand van de koelventilator defect zijn.. De airco is weer gevuld.. beiden werken weer. Ware het niet dat zodra de airco aangezet wordt, dat het lijkt alsof er een F16 opstijgt.. maargoed, het werkt.. Schade: 240,-

Op de vakantie kreeg de auto toch weer een heet hoofd in de bergen.. Zodra de airco aanging, sloeg de fan luidkeels aan, maar werd de temperatuur van de motor toch te hoog. Uiteindelijk stopte de airco ook met werken.. Door de airco uit te zetten, en de kachel aan (pfff) kon de temperatuur weer omlaag gebracht worden..
Tevens leek het er op dat het vermogen ietwat weg was..

Krijg de hik..

  • 235.000 km

Dat was waarschijnlijk wat de auto dacht. Al geruime tijd voelde ik dat de auto wat inhield.. echter nu werd het wel erg merkbaar. Vooral op een vast toerental (tussen 2000 en 2300 toeren) schokte de auto continu. Erg hinderlijk, dus de auto uit laten lezen, met als gevolg een lijst storingen die gereset moesten worden, echter, het schokken kwam er niet uit naar voren.....
Ik heb het even gelaten voor wat het was, omdat er wel mee te rijden was..

Auch!

  • 240.000 km

De volgende autovakantie stond voor de deur (Noorwegen), aangezien de auto wat gebreken vertoonde bestloten toch maar even na te laten kijken..
Klachten:
Koelsysteem, loopt warm bij/in file
Houdt in/schokt bij 2200 toeren
AC: geen werking
Assen hoorbaar
Tevens meenemen: nieuwe distributie

Gevonden:
Aandrijfassen versleten,
Remschijven te dun,
Koelsysteem geen druk, waterpomp versleten (verklaard eea)
Samen met 30K beurt, distributieriem, airco afvullen; 2000,-.. auch..

Echter, vlak voor vertrek, was de airco weer uitgevallen, én werkte het remlicht niet (en reageerde de cruisecontrol ook niet op de rem!!), weer even terug.. Constatering dat de aircopomp defect was, hier gaan we dus niets meer aan doen...
Remlichtschakelaar onder pedaal vervangen.. Tevens is de storing van het schokken op 2200 toeren verder uitgelezen, en het blijkt een defecte EGR klep... gaan we ook niet doen..

Nad

Had ik maar...

  • 245.000 km

De vakantie in Noorwegen was een heuze beproeving voor de auto, dat bleek uit alles... Het vermogen wat in Nederland al wat bleek weg te zijn, kwam hier tot uitting.. Berg op was - op z'n zachtst gezegd - een h*ll.. Gelukkig mag je daar nergens harder dan 90km/h...
De eerste serieuze stijging (12%) ging het "mis".. Om überhaupt boven te komen (1200M) moest er flink toeren gemaakt worden. Echter, de temperatuur schoot omhoog (bekend probleem........) gelukkig ontdekte ik het op tijd, en heb de auto aan de kant gezet.. gevolg: bijna een kokende motor.. uiteindelijk de motor laten draaien om de temperatuur omlaag te krijgen.. Dit zou wat worden..
Wie Noorwegen een beetje kent, weet dat hoe noordelijker je gaat (en tevens meer naar de kust) hoe bergachtiger het wordt..
Om een lang verhaal kort te maken, vele stijgingen gedaan met max 30km/h (harder ging gewoon niet), en geregeld een pauze om de temperatuur uit het rode vlak te houden..
Het vermogen bleek nu helemaal weg..

Bij thuiskomst direct de auto een schop gegeven naar de garage om me te beroepen op garantie. Uiteindelijk is de hele bende gereset en "werkte" het weer. Tussen haakjes, want het was ondertussen najaar, en fris in NL, dus geen probleem met hitte..

Mijn laatste storing....

  • 257.000 km

Op een willekeurige dinsdagavond wil ik wegrijden van het werk. Direct na het starten hoor ik een vreemd ratelend geluid.. Dus direct motor uitgezet. Op het eerste gezicht zou je denken dat het de startmotor is, dus daar een tik op gegeven, en opnieuw gestart.. Direct weer het geratel, dus motor weer uit.
Dan toch maar de ANWB erbij. Die hoorde het aan, en dacht aan de drukgroep, echter na wat testjes bleek het niet de drukgroep te zijn.. gelukkig zou je denken.. ja.. echter, het bleek de versnellingsbak zelf .. zucht..
Ik ben door de ANWB thuisgebracht (met de auto als aanhanger)..
Na lang wikken en wegen toch maar akkoord gegeven voor een versnellingsbakrevisie (dit zou max 700,- kosten).. alsnog een hoop geld, maar als je bedenkt dat ik er nét voor 2K aan heb verspijkerd, wil je dat niet zomaar weggooien.. Wat nu wel vaststond was dat de auto op zijn minst door moest naar de 500.000km ;)

Direct na de revisie is de auto naar een "mannetje" gegaan die het vermogensverlies zou onderzoeken, en de uitkomst laat zich raden, turbo loopt op zijn laatste poten..

Ieder normaal mens zou nu uit elkaar klappen van ellende, ware het niet dat tijdens het reviseren van mijn versnellingsbak ik het aanbod van mijn werkgever kreeg om een auto van de zaak te gaan rijden.. Strak plan.. Ik heb de revisie uiteraard door laten gaan, om zodoende nog iets terug te krijgen voor de auto.

Uiteindelijk is mijn 206 op 07-01-2013 opgekocht door de dealer waar de nieuwe 208 afgeleverd werd..

Eind goed, al goed..

  • 265.000 km

Terugkijkend op ruim 4 jaar en 185.000 kilometer is er een hoop voorgevallen.

Echter, de auto heeft mij twee keer laten staan (brandstofslang in 2009 en versnellingsbak in 2012).. verder heeft ie altijd gedaan wat ie moest doen, mij van A naar B brengen.. Welliswaar met de nodige ellende.. Maar dat ligt meer aan het oplossend vermogen van de garage's dan aan de kwaliteit van de auto zelf. Daarnaast geloof ik dat wanneer de kapotte ventilator direct was opgemerkt, dat er eea aan vervolgschade voorkomen had kunnen worden.. Ook de kapotte aircopomp had eerder opgemerkt kunnen worden, met het vervangen van de ventilator bijvoorbeeld. Destijds had ik het er nog wel voor over gehad.

Overigens wil ik nog vermelden dat de auto iedere 30.000 een beurt gekregen heeft, dat heeft wellicht eea aan problemen voorkomen, maar dat is koffiedik kijken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.