Peugeot 205 XR 1.1i (1991)

autoreview

Peugeot 205 XR 1.1i (1991)

Signalement

Uitvoering205 XR 1.1i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf163.000 km
KM-stand laatst174.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 163.000 km

Bij de aanschaf zat er een grote scheur in de bestuurdersstoel. Via marktplaats een XS interieur gevonden en gelijk erin geschroefd.

Gelijk die dag ook maar de tuin gesnoeid, omdat er geen banken en stoelen naast de bestuurdersstoel waren kon er veel snoeiafval in...

APK drama

  • 170.000 km

Afgekeurd:
- Lampjes
- Draagarmrubbers

Gelijk maar een grote beurt gegeven. Nieuwe bougies, nieuwe draagarmrubbers, nieuwe oliefilter, luchtfilter, olie, koelvloeistof. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Na deze beurt ging het gemiddelde verbruik ook sterk omlaag, waarschijnlijk door de bougies. Van 1:13 naar 1:16 bij gewoon doorrijden.

Olielekkage

  • 172.000 km

De Exxon Valdez was er niets bij. Dus maar gelijk naar de garage. Voor 60 euro een nieuwe rubberen pakking ergens bij de kop, en het was weer opgelost.

2e olielekkage

  • 173.000 km

Weer een vergelijkbaar euvel. Op naar de garage, weer 60 euro armer. Volgens mij is er nog wel meer rubber te vinden wat poreus is, en is het dus wachten op het volgende lek.

Ga me toch maar eens orienteren op wat anders.

Bovendien een dagje een Rolls Royce rijden en dan weer terugstappen in de 205 doet je ook realiseren dat het toch wel een beetje te schraal begint te worden. Begrijp me niet verkeerd, een 205 is een prima auto, maar op een gegeven moment wil je toch iets meer.

Verkocht

  • 174.000 km

Tja, dan heb je een idee wat je nieuwe auto moet worden en gaat de 205 op internet. Je krijgt er een bod voor van 100 euro, maar gezien de volle tank en bijna jaar apk is dat natuurlijk te weinig.

Dan maar kijken of de dealer van de nieuwe auto (mitsubishi carisma) hem wil. Die wil hem wel voor 350 euro. Daar hoeven we niet lang over te denken.

Ergens doet het wel een beetje pijn, want we hebben er 1,5 jaar mee gereden naar volle tevredenheid. Deed het altijd, zomer en winter.

Algemene indruk van de 205

  • 174.000 km

Tja, hoe is zo'n 205:

rijden:
- Redelijk comfortabel geveerd. Frans comfort, maar dan wel flink overhellen.
- Voor een 1.1 heeft hij genoeg trekkracht. In combinatie met de korte verzetten kun je goed meekomen tot 80 km/h, daarna wordt het minder. Haalt wel de 140-150 als je geduld hebt.
- Sturen zonder bekrachtiging ging licht. Komt omdat het een lichte auto is. En door gebrek aan bemoeienis bij het sturen voelt het heel direct aan.
- Wegligging is prima. Hij helt over, maar als je hem eenmaal leert kennen gaat hij best hard de hoek om. Alleen met 2 mannen van 100 kg op de achterbank wil hij bij flink gas geven snel grip verliezen.
Verder staan 205jes erom bekend dat ze bij gas liften in de bocht wel eens om kunnen komen. Nu gebeurd dat niet bij de 1.1, die is te futloos voor dit soort rijwerk. Maar in de sneeuw toch eens uitgeprobeerd en het gebeurde toch :D...

Kosten:
- Goedkoop in de aanschaf (onder de 1000)
- Verbruik is zeer acceptabel. Na het vervangen van de bougies tussen de 1:16 (gewoon rijden) en 1:20 (max 100 rijden)
- Onderdelen zijn goedkoop
- Ik heb denk ik eentje gehad waar de staat van onderhoud wat te wensen overliet. Desondanks kom ik op km kosten van 25 ct per km. (aanschaf, onderhoud, MRB, verzekering en benzine)

Fun:
Ik vond het een leuke auto om te rijden. Klein wendbaar autootje. Je krijgt hem in elk parkeervak dat een halve meter groter is dan de auto. We zijn er mee op vakantie geweest, met zijn 4en op stap, rotzooi in de auto gooien, suzuki samurai opslepen.

Hij heeft gewoon altijd gedaan wat hij moest. Starten ook bij -20 geen probleem. Met de sneeuw van december 2010 betrouwbaarder en goedkoper dan de trein (maar dat is niet zo moeilijk).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.