Peugeot 205 XEAccent 1.1i (1991)

autoreview

Peugeot 205 XEAccent 1.1i (1991)

Signalement

Uitvoering205 XEAccent 1.1i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf242.376 km
KM-stand laatst250.546 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste ervaringen

  • 242.700 km

We rijden al jaren 2 auto's. Mijn lief heeft nu haar eigen Peugeot 107 en aangezien ik het grootste gedeelte van het jaar motor rijd en niet echt een grote auto als de Legacy nodig heb ben ik eens gaan nadenken over de mogelijkheden. De Legacy wegdoen vind ik geen optie want hij heeft net duur onderhoud gehad en de auto bevalt verder goed. Als we met het gezinnetje op vakantie gaan komt ie wel goed van pas.

Een tijdje geleden trok een artikel in de Autovisie over een Peugeot 205 liefhebber mijn aandacht. De 205 is een origineel ontwerp, eenvoudig en goedkoop in aanschaf en onderhoud en niet onbelangrijk ook betrouwbaar. Roesten doen ze nauwelijks en voor alle mogelijke problemen of storingen weet de hoofdpersoon van genoemd artikel wel een oplossing. Zijn naam is overigens Wilfred de Ronde en de site heet www.peugeot205totaal.nl.

Een belastingvrije 205 diesel leek me wel wat.Het terrein bij deze vriendelijke meneer staat overvol met alleen Peugeot's 205. Eventueel bouwt hij een dieselblok in een 205 van voor 1987 zodat je toch belastingvrij kan rijden. De mooiste die hij had staan bleek echter van 1987 te zijn dus helaas (nog) niet belastingvrij.

Na wat denkwerk heb ik besloten zelf op zoek te gaan naar een knappe 205 en deze bij Wilfred in onderhoud te doen.

Ik heb een stalling gevonden voor de Legacy en deze wordt dan weggezet en geschorst. Volgend voorjaar als we met het gezin weer op vakantie gaan haal ik hem weer uit de winterslaap. De verzekering vangt dan weer aan met dezelfde maximale no-claim die ik nu heb.

Er zijn meer dan 5 miljoen 205jes geproduceerd en in ons land verkocht ie lekker zodat het aanbod behoorlijk is.

In Friesland kwam ik deze heel aardige 205 Accent uit 1991 tegen. Een 1,1 met 60 pk plus bijna een kwart miljoen kilometers ervaring. Mooi in de lak, in 2010 een groot onderhoudsbeurt gehad met een verse distributieriem. Stoffige maar droge motor en geen lekkerij. Geen spatje roest te bekennen.

Proefrit en inspectie waren positief dus de aankoop was een feit. 600 euro lichter en 2 dagen later gaan met die banaan.

Hoe rijdt het? Nou als je moderne auto's gewend bent valt het wellicht wat tegen maar mij valt het beslist mee. Geen stuurbekrachtiging (merk je alleen bij parkeersnelheden), geen interval (jammer), geen achterruitwisser (gaan toch vaak stuk bij Peugeot), geen schuifdak (gelukkig). Wel lekkere stoelen, prettige rij-eigenschapppen, redelijk stil en na inbouw van een radio met USB aansluiting goed voor extra aangename kilometers. Wat opvalt is dat de 205 in vergelijking met nieuwere auto's zo klein is. Je zit ook veel lager. Veiligheid is niet zijn sterkste eigenschap maar dat moet je natuurlijk ook zien in de tijd dat hij is ontworpen.

Ik heb al de nodige auto's gehad maar zelden zo veel schik als met deze ook al rij ik er nog maar een weekje in. Heb zowieso een zwak voor leuke en goedkope auto's. De 205 is ook een erg origineel ontwerp en smoelt 28 jaar na introductie nog erg goed. Eenvoudige en beproefde techniek bovendien, kortom wat wil je nog meer.

Het interieur heb ik opgefrist en voorzien van nieuwe matten. De 205 is gepoetst etcetera. Klassiekerverzekering voor nog geen tientje per maand is ook altijd leuk.

De bedoeling is dus om tegen minimale kosten maximaal lol te beleven. Gezien de goede reputatie van de 205 plus dat ik iemand heb gevonden die er alles van weet en tegen niet al te veel kosten het onderhoud verzorgt zie ik dat met vertrouwen tegemoet.

Verbruik kan ik nog niet inschatten maar na ruim 250 kilometers is de benzinemeter nog geen kwart gedaald.

De eerste indrukken zijn dus heel positief.
Ik zal de nodige ervaringen wel plaatsen en ben ontzettend benieuwd of ik zo enthousiast blijf.

De sterrenwaardering is dus een voorlopige!

Een maandje verder

  • 245.100 km

Zo, de eerste 5 weken met de 205 zijn achter de rug. Plezierige kilometers, dat zeker maar ook wel veel. Iets meer dan 2700 kilometer. Veel concerten bezocht de afgelopen periode maar ook veel woon/werk.

Wat valt op? Allereerst dat de carrosserie nogal kraakt en piept in bochten als de temperatuur hoger dan een graadje of 20 is. Bij lagere temperaturen merk je hier niks van.

De kilometerteller en snelheidsmeter overdrijven behoorlijk. Als de teller 1 kilometer meer aanwijst heb ik volgens de hectometerpalen maar 900 meter gereden. De snelheidsmeter die 100 aangeeft is 88 volgens de Garmin. Komt allemaal waarschijnlijk door de afwijkende bandenmaat, 155/65*13.

Het verbruik over de afgelopen periode bedraagt 1 op 18,5. Als ik dit corrigeer wordt het 1 op 16,65. Ook niet slecht lijkt me.

De 205 houdt soms een beetje in vlak na wegrijden. Dat zou een sensor kunnen zijn maar ik heb eerst maar eens een injectorreiniger van STP in de tank gegooid.

De ruitesproeier doet het maar matig, wellicht biedt een naald uitkomst.

Verder is het starten en rijden. Af en toe een opgestoken duim van mede 205 rijders, leuk!

Binnenkort naar Peugeot205totaal voor APK en een beurt plus nog wat klein werk (hoedenplank, klokje repareren).

Weer een maandje verder..

  • 246.253 km

Begin juli is de 205 naar Peugeot205totaal.nl geweest voor APK + onderhoud. De achteras is ook vervangen en de remmerij is aangepakt. Dat verklaart ook het gepiep wat zo af en toe optrad.

Een dag later was het goed mis toen een dame bij het achteruit rijden haar Suzuki Wagon vol in de deur van de 205 parkeerde, nota bene voor mijn eigen ogen! En tja, een 20 jaar oude 205 dus total loss of niet? Heb flink lopen onderhandelen met het autoschadebedrijf en de expert want de handelswaarde uit het boekje van 160 euro is een stuk lager dan de kosten van de schade. Omdat het een fraai en goed onderhouden 205 is mocht de schade gelukkig worden hersteld. Is na bijna 4 weken afgerond en de verzekering betaalt 550 euro voor de afwikkeling.

De 205 geeft verder weinig aanleiding tot opmerkingen. Rijdt prima en tot volle tevredenheid en de schade is prima hersteld.

Houdt af en toe na starten en wegrijden nog wel wat in. Daar is goed mee te leven want het duurt maar even.

250.000!

  • 250.546 km

Inmiddels weer een paar maanden verder. Er zijn geen bijzonderheden alhoewel de 205 een paar keer nog flink heeft ingehouden. Daarna niet meer voorgekomen. Ben er niet helemaal gerust op dat het probleem verdwenen is.

Er valt verder niet zo veel te melden. Wel leuk is dat ik vorige week de teller op een kwart miljoen heb gezet.

Deze week 2 nieuwe voorbanden in dezelfde maat als achter laten monteren. En ook maar eens naar de ruitesproeier kijken want die doet het vaker niet dan wel.

Ben dus nog steeds zeer tevreden met deze 205. Lange stukken zijn comfortabel te doen zolang je niet harder rijdt dan 110, anders wordt het wat al te lawaaierig.

De 205, een sterk nummer!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.