Peugeot 205 XE 1.1 (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 XE 1.1 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 133.835 km |
KM-stand laatst | 135.390 km |
1e kennismaking
- 133.835 km
Tsja, beide Marbellas verkocht in een half jaar tijd. Waarom? Ik heb er inmiddels veel gehad, maar vond het tijd om weer eens wat anders te rijden. De zwarte Bella was comfortabel genoeg om naar mijn werk te rijden in de zomer, maar had er nog eentje, de mooiste van de twee. Maar, de rode, met zijn 4 bak, is toch net wat minder voor snelweg gebruik geschikt, kwam ik achter, na wat weekjes woon werk verkeer gereden te hebben.
Aan de ene kant erg jammer, aan de andere kant weer een nieuw avontuur. Er is nog zoveel leuks om te ontdekken.
En dan maar zoeken..wat wil ik? Geen idee….
Maar, de voorwaarde dat het weer een compact karretje moest zijn, was er wel. Heb immer beperkt ruimte voor stalling. En dat het een alledaags model zou zijn, stond ook vast. En..het liefst eighties!
En…snelweg waardig.
Welnu, na een aantal weekjes zoeken, kwam ik een erg leuke, overprutste 205 tegen. Mijn vriendin heeft een 1993 en een 1994 106 gehad, en het rij en veercomfort van die karretjes, verbaast mij nog steeds. Met een korte wielbasis een comfort bieden waar menig full size wagen een voorbeeld aan kan nemen. De auto in kwestie betrof hier de meest basic versie, maar wel met een optiepakket. De 205 1.1 XE met 4 bak, met het Accent pakket. Dat houd in; achterspoiler, wieldoppen, stootstrips en een antenne.
Het exemplaar wat ik aangeschaft heb, heeft 132.000 km achter de kiezen en was bij aanschaf wat flets hier en daar, wat resulteerde in een mix van rode accenten. Daar keek ik doorheen, want ik heb immers een perfecte DAP in mijn bezit, waar ik elke poetschallenge mee aan kan. Geen roest, en een enkel dutsje hier en daar. En alles was compleet en voorzover ik kon zien, intact. Ook belangrijk, want de phase II 205 is qua onderdelen voorziening wat beter voorzien dan zijn oudere broertje. Met name carrosseriedelen en interieur delen.
Het eerste wat mij opviel aan de wagen, is dat de motor en bak combinatie ontzetend soepel is. Weinig herrie, laag in de toeren al max koppel en daardoor een behoorlijk stil wagentje voor zijn tijd. Ook bij hogere snelheden is het geluidsniveau, zeer acceptabel. Enige wat ik nog moet aanpakken, is de einddemper, die maakt wat te veel lawaai en is wellicht lek.
Stuurgedrag is ook prima, en de 205 helt lekker over bij bochten, heerlijk Frans geveerd zeg maar. Hobbels deren hem niets.
Meubilair is ook comfortabel. Voor mijn lengte genoeg been ruimte en hoofdruimte. De bediening in de auto is even wennen, met schuifknoppen die verticaal geplaatst zijn en niet horizontaal. Het gaat hier immers om de 1e generatie 205. Dus zonder draaiknoppen.
Wat wel even wennen is, is de de handchoke. Waarbij de Marbellas de choke naarmate de motor warmer word vanzelf in gaat…is dat niet het geval bij de 205. Daar moet je hem zelf terugduwen. Daar kwam ik achter toen de auto naarmate hij warmer werd, moeilijk begon te lopen en zelfs afsloeg. Eenmaal de choke in, ging hij weer als een speer. Een lampje op het dashboard geeft aan of de choke actief is of niet.
Wat heb ik er inmiddels aan gedaan, al dan niet noodzakelijk?
Uiteraard de oh zo leuke gele koplampen erin gezet. De oorspronkelijke XE, had duplo units. De vorige eigenaar heeft die nog wel meegegeven, maar heeft er zelf H4 units in gezet. Iets betere lichtopbrengst en met de gele juiste kleur, een mooie verschijning.
Verder wat jaren 80 accessoires erin en erop gezet. Winddeflectors, ruitenwisser aandrukkers, toiletrol hoedje, routekaart en wat ander leuk spul, zoals een Deel II hoesje met Deel III, en een VVN sticker. en een mooie tijdscorrecte dealersticker achterop. Oh ja, en de de sticker op de achterruit "205 een sterk nummer" vervangen ,want de oorspronkelijke was helemaal vergaan. En last but not least.....een rechterbuitenspiegel. Beetje meer veiligheid. Nog moeilijk te vinden voor een phase 1.
Verder Accent type plaatje op de c-stijl aangebracht. Er zat nu een blanco exemplaar en een Accent heeft een ander type plaatje nodig. Via een oud dealer een NOS setje op de kop getikt.
Ik heb ook al het nodige klaar liggen om de XE net even wat meer comfort te laten bieden.
Uitzetraampjes in de juiste raam tint. Net even wat meer frisse lucht in de zomer.
Spatlappen rondom, origineel Peugeot. Nieuw achterklep paneel (de ribbelplaat), want de mijne was niet al te fris meer.
Wat moet er nog aan gebeuren, voor het nwe seizoen?
Je hoorde bij stationair, in zijn vrij en met de koppeling niet ingetrapt, een tikje af en toe. Dat duid op een versleten koppeling, met name druklager/groep. Drukte je het koppelingspedaal namelijk in, dan was het geluid weg. Die word nu vervangen, platen groep en lager. Tijdens die klus, gevraagd of men wilde kijken naar de voorwielophanging, want over klinkers, hoorde ik af en toe bonken. Ze konden niets raars vinden, alle rubbers waren nog intact. Men vermoed dat het de schokbrekers konden zijn. Dus die maar tijdens de APK keuring in Mei laten te vervangen. Ze moeten speciaal besteld worden. Ik mag er door het kwart tarief toch nog niet in rijden. Daarnaast constateerde men bij de radiateur, een klein lekje. Repareren heeft men geprobeerd, maar dat lukte niet. Dus die ook maar vervangen. Koppeling set en radiateur, met vele uurtjes arbeid..678 euro incl. oef....
Daarna nog enkel de onderkant even geheel nalopen en in de Dinitrol ML zetten. Dan is de 205 dadelijk weer helemaal fris voor het nwe seizoen. En voor ik het vergeet, even de velgen spuiten. Ook wat netter.
Ik hoop hier nog een hoop positieve ervaringen te kunnen posten.
raad geluidje
- 133.966 km
Enfin, nadat de koppeling, drukgroep en druklager vervangen waren, bleef het ratelende geluid bij de versnelling in zijn vrij en de koppeling niet ingedrukt.
Eerst terug gegaan naar de garage, en die vertelde dat de bak in feite onder/in het motorblok zit en dat dit geluid normaal is voor dit type motor. Ik associeer dit soort geluiden altijd met problemen, dus ik was niet geheel gerustgesteld. De vraag ook maar op de FB pagina van 205 adepten gesteld
Men wist mij te vertellen dat mijn 1.1. motor behoort to de types XY of XV motoren en dat dergelijke 104 motoren een tussenwiel hebben tussen aandrijfwiel en tandwiel van de ingaande as van de bak.
Die hebben nagenoeg af fabriek al speling met dit gerammel als gevolg.
Dus niets om over in te zitten. Hij rijd verder ook als een speer. Moet dit enkel voor mezelf nog accepteren. Dat het motortje een bepaald type geluid produceert.
APK en onderhoud
- 134.855 km
Zo, de 205 kan er weer twee jaar tegen. Alvorens de auto aan te bieden voor APK, heb ik er naar alle tevredenheid anderhalve week mee naar mijn werk gereden. Een verbruik van bijna 1 op 17, en dat kan nog zuiniger als ik rustiger rijd. Geweldig. En wat een comfortabel wagentje is het ook. Qua geluidsniveau erg fijn en ook qua motor en schakel ervaring. Een super soepel motortje met dito bak. 120 in zijn 4 vindt hij prima.
De APK hield iig in twee nwe schokbrekers voor, want de auto rammelde flink als ik over klinkers reed e.d. Tijdens de APK, kwam een versleten wiellager rechtsachter aan het licht en een versleten stuurkogel rechtsvoor. Verder was hij in een super conditie, aldus de APK keurmeester.
Maar goed, zaken die qua aanschaf wel meevielen, maar qua montage wel ff tijd kosten. Alhoewel de schokbrekers toch ruim 100 euro per stuk waren. Totale schade was 591 euro. Ach ja, kan hij wel weer vele fijne kilometers mee maken nu.
Enige wat nog een nadeel is, is het ontbreken van een lichtverklikker, ik laat te vaak de lampen aan. Maar, zoals het een trots autobezitter betaamt, kijk ik altijd even achterom na parkeren, en dan valt het mij gelukkig op.
Remmen!
- 135.390 km
Korte update: de remmen aan de voorzijde lieten te wensen over. Hij remde wel, maar dat ging gepaard met allerlei bijgeluiden. Nwe remblokken laten monteren en alles weer lekker gangbaar laten maken. Tevens de door mijzelf aangeschafte nwe einddemper laten monteren. Was niet echt nodig, maar deze maakt ietsje minder herrie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.