Peugeot 205 GTI 1.9 (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 GTI 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 161.512 km |
KM-stand laatst | 174.240 km |
Review
- 174.240 km
Goed, mijn vorige auto was dus een 205 1.1. Probleem was dat ie een tikkie traag was. Toen ik een 1.9 GTI te koop zag staan voor weinig ben ik daar een ritje mee gaan maken.
Het gevoel wat ik toen ervoer was: WOW! Wat ging dat ding er vandoor! Deze GTI was de 130 pk versie, zonder kat. Volgens spec. zou ie in 7,8 seconden aan de 100 moeten zitten. Of ie dat toen echt nog haalde weet ik niet, maar niettemin: wat was dat ding bloedjesnel!
Rijden in een 205 1.9 GTI was dan ook een waar feest. Hij was straf geveerd, stuurde zeer direct en de stoelen zaten erg goed. Menig stoplichtsprintje kon ik op mijn naam schrijven. Menige bon ook trouwens... Ach ja. Je moest trouwens niet al te bruusk een bocht insturen, want dan had je kans dat ie achter uitbrak. Ligt volgens mij aan de torsiestaaf vering + korte wielbasis denk ik. Onafhankelijke vering zou beter geweest zijn?
Qua rijgedrag was de GTI dus heel puristisch. Qua comfort was ie ook OK: elektrische ramen en centrale deurvergrendeling zaten er standaard op.
Wat wel tegenviel was de betrouwbaarheid. Die was ronduit beroerd. In totaal heb ik een keer of 5 met de auto stilgestaan. Hier een lijst wat er zoal aan schortte:
-Radiator lek (vervangen)
-Koppeling kapot (vervangen)
-Gasklephuis kapot, auto begon stationair 2500 toeren te lopen (vervangen)
-Na regenbui kwam auto binnen onder water te staan bij achterstoelen (+- 10 cm), afwateringsgaten onder doorgeprikt
-Uitlaat door midden gebroken (vervangen)
-Blauwzwarte wolk uit uitlaat bij optrekken (klepseals, niks aan gedaan)
-3x koelvloeistofleidingen kapot (vervangen)
-Claxon kapot (vervangen)
-Lak was oranje ipv rood (niks aan gedaan)
-Flinke roestplekken op linkerportier (niks aan gedaan)
In totaal heb ik 660 euro uitgegeven aan onderdelen, inclusief 2 nieuwe banden. Lang leve de sloop, want anders was het veel duurder uitgevallen. Ik heb dus flink wat geklust aan die auto. Heel veel dank ben ik trouwens verschuldigd aan een vriend die goed kan sleutelen.
Toen de waterpomp kapot ging heb ik 'm verkocht. Dat deed de deur dicht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.