Peugeot 205 GTI 1.9 (1987)

autoreview

Peugeot 205

Signalement

Uitvoering205 GTI 1.9
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf161.512 km
KM-stand laatst174.240 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review

  • 174.240 km

Goed, mijn vorige auto was dus een 205 1.1. Probleem was dat ie een tikkie traag was. Toen ik een 1.9 GTI te koop zag staan voor weinig ben ik daar een ritje mee gaan maken.

Het gevoel wat ik toen ervoer was: WOW! Wat ging dat ding er vandoor! Deze GTI was de 130 pk versie, zonder kat. Volgens spec. zou ie in 7,8 seconden aan de 100 moeten zitten. Of ie dat toen echt nog haalde weet ik niet, maar niettemin: wat was dat ding bloedjesnel!

Rijden in een 205 1.9 GTI was dan ook een waar feest. Hij was straf geveerd, stuurde zeer direct en de stoelen zaten erg goed. Menig stoplichtsprintje kon ik op mijn naam schrijven. Menige bon ook trouwens... Ach ja. Je moest trouwens niet al te bruusk een bocht insturen, want dan had je kans dat ie achter uitbrak. Ligt volgens mij aan de torsiestaaf vering + korte wielbasis denk ik. Onafhankelijke vering zou beter geweest zijn?

Qua rijgedrag was de GTI dus heel puristisch. Qua comfort was ie ook OK: elektrische ramen en centrale deurvergrendeling zaten er standaard op.

Wat wel tegenviel was de betrouwbaarheid. Die was ronduit beroerd. In totaal heb ik een keer of 5 met de auto stilgestaan. Hier een lijst wat er zoal aan schortte:
-Radiator lek (vervangen)
-Koppeling kapot (vervangen)
-Gasklephuis kapot, auto begon stationair 2500 toeren te lopen (vervangen)
-Na regenbui kwam auto binnen onder water te staan bij achterstoelen (+- 10 cm), afwateringsgaten onder doorgeprikt
-Uitlaat door midden gebroken (vervangen)
-Blauwzwarte wolk uit uitlaat bij optrekken (klepseals, niks aan gedaan)
-3x koelvloeistofleidingen kapot (vervangen)
-Claxon kapot (vervangen)
-Lak was oranje ipv rood (niks aan gedaan)
-Flinke roestplekken op linkerportier (niks aan gedaan)
In totaal heb ik 660 euro uitgegeven aan onderdelen, inclusief 2 nieuwe banden. Lang leve de sloop, want anders was het veel duurder uitgevallen. Ik heb dus flink wat geklust aan die auto. Heel veel dank ben ik trouwens verschuldigd aan een vriend die goed kan sleutelen.

Toen de waterpomp kapot ging heb ik 'm verkocht. Dat deed de deur dicht.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.