Peugeot 205 GTI 1.9 (1987)

autoreview

Peugeot 205 GTI 1.9 (1987)
Peugeot 205 GTI 1.9 (1987)Peugeot 205 GTI 1.9 (1987)Peugeot 205 GTI 1.9 (1987)Peugeot 205 GTI 1.9 (1987)Peugeot 205 GTI 1.9 (1987)Peugeot 205 GTI 1.9 (1987)Peugeot 205 GTI 1.9 (1987)

Signalement

Uitvoering205 GTI 1.9
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf1989
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst82.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De leukste auto die ik heb gehad!

  • 82.000 km

Bijna iedereen heeft in zijn of haar autoverleden een auto gereden, waar je spijt van hebt dat je 'm ooit hebt ingeruild of weggedaan. Voor mij is dat niet anders. Eind jaren 80 werd ik de gelukkige eigenaar van een bijna nieuwe Peugeot 205 1.9 GTI. Net over 1 jaar oud en met maar 21000 km op de teller was het in de Peugeot dealer showroom liefde op het eerste gezicht. In de details staat dat de auto uit 1987 stamt, maar dat is 1988 (kan dat helaas niet veranderen). De overstap van onze vorige auto naar de 205 1.9 GTI was extra bijzonder omdat we onze vorige auto een 205 1.1. Accent was! Dus welbeschouwd van de langzaamste 205 naar de snelste. Dit even los gezien van de 205 rally-kanonnen die natuurlijk veel sneller waren.

De kers op de slagroom was het gefacelifte interieur, wat veel strakker was dan het interieur van de 1e generatie 205. Dit was de 'tussenpaus' van de 205 GTI 1e en 2e generatie. Nog met de gele knipperlichten voor en de oude lampenunits achter, nog geen katalysator maar dus wel het vernieuwde dashboard. Opvallend genoeg ook de 'oude' bekleding (verticale baan donker en licht op de stoelen) in het interieur, maar dat was alleen maar een plus, want veel sportiever om te zien. En aangezien de motor nog niet 'geknepen' werd door de katalysator had ik dus 133 paardekrachten tot mijn beschikking i.p.v. de latere versies met 122 pk.

Het spreekt voor zich dat de 205 als de spreekwoordelijke brandweer ging. Met geen andere auto heb ik zoveel plezier beleefd! En hij werd echt als onze dagelijkse auto gebruikt, vandaar de 20.000 km die er elk jaar op de teller werden gezet. Na een aantal jaren moesten we overstappen naar een ruimere auto (de kleine moest makkelijk met een kinderzitje in en uit de auto kunnen, inclusief alle babyspullen die je mee moet sjouwen). We hebben nog overwogen om de 205 'uit de vaart' te nemen en te stallen, maar die extra kosten waren toch teveel van het goede geweest. Achteraf (in 2022) gesproken had ik de 205 maar al te graag nog in de garage gehad, maar achteraf is makkelijk praten, natuurlijk. Gelukkig heb ik de foto's nog!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.