Peugeot 205 GR 1.4 (1988)

autoreview

Peugeot 205 GR 1.4 (1988)

Signalement

Uitvoering205 GR 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf1988
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst161.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze 205 hebben wij als 2e auto in gebruik. Deze uitvoering is vrij compleet met daarnaast nog een optioneel glazen schuifdak wat in warme dagen een heerlijke uitkomst is. De auto is weliswaar qua veiligheid en uitstraling niet meer van deze tijd maar de techniek is simpel en zeer betrouwbaar. Het verbruik schommelt tussen de 1 op 14 en 1 op 16 waarbij afstanden van 700 km op een tank zondermeer haalbaar zijn. De bekleding van de stoelen, tweed, is zeer sterk en vertoont geen slijtage alleen is de bestuurdersstoel wat doorgezakt. De kleur, licht blauw metallic is in nieuwstaat, mede veroorzaakt door parkeren in een garage en goed regelmatig onderhoud.
De binnenruimte is voor de lengte ongelovelijk ruim en zelfs met mijn lengte van 1,90+ zijn er geen problemen.
De prestaties van de auto zijn goed te noemen waarbij een top van tegen de 165 zelfs op lange afstanden goed aan te houden is. Olieverbruik niet meetbaar en behalve het standaardonderhoud valt er niet te melden.
Het ontbreken van een stuurbekrachting is wennen zeker in vergelijking tot de standaarduitrusting nu. Maar het gevoel bij het rijden wordt daardoor versterkt hetgeen bijdraagt aan een heerlijk weg- en stuurgedrag.
Het overhellen in bochten is in deze versie nadrukkelijk aanwezig en is in vergelijking tot de voorganger de 205 GT veel heftiger. De remmen zijn voldoende alhoewel bij het huidige verkeersgedrag van anderen wel op moet worden geanticipeerd. Het dashboard is vrij simpel waarbij veel aflegvakken aanwezig zijn. Het zicht rondom is heel goed en ook het glazen schuifdak geeft veel ruimtelijk effect. De bumpers zijn verkleurd door het lang in de zon staan maar storen niet in combinatie met de lichtblauwe metallic kleur.
De motor is als nieuw en ook bij langdurige hoge snelheden geeft hij geen krimp. De remmen zijn door nieuwe schijven en remblokken geen issue meer en geven voldoende gevoel van zekerheid.
Al meerdere keren achter de ruitenwisser een aanbod gehad om de wagen te verkopen hetgeen mijn ego streelt maar ben niet van plan om de wagen van de hand te doen.
Op dit moment is de auto op weg naar 19 jaar wegervaring en is het plezier en gemak mede door de 5 portieren groot. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en van de monteur welke de 205 in onderhoud heeft ontvangen we alleen maar complimenten.

PROBLEMEN

Problemen zijn er haast niet geweest, vervangen uitlaat en remblokken. Bandenslijtage en regulier onderhoud vallen niet negatief op. Ook de dealer vormt een welkome afronding voor het positieve totaalbeeld.
De aandrijfassen beginnen wat lawaai te maken bij zware belasting en dit gaat bij de volgende APK beurt wellicht een rol spelen.
Een ’probleem’ voor de politie vormde de montage van de trekhaak welke voor de nummerplaat is geplaatst. De politie in het oosten en westen zegt hier niets over maar zodra ik in de regio Eindhoven me begeef is mij reeds 3 maal een bekeuring uitgedeeld. Uit nood maar een afneembare trekhaak gemonteerd.
Problemen met starten en accu bleken veroorzaakt te worden door de bobine en de ’oude’ bedrading. Vervanging hiervan bracht uitkomst en is het vertrouwen ook na langere tijd van stilstand weer op het oude peil. De APK bracht geen schokkende zaken aan het licht.

22,5 jaar en nog steeds super

  • 150.000 km

De 205 is sinds 1 jaar ingezet als woonwerk verkeer auto en dagelijks pendelt hij 60 km op en neer naar Weesp. In de afgelopen 2 jaar zijn de remblokken en schijven vervangen en is voor de rest regulier onderhoud doorgevoerd. Een paar leuke licht metalen velgen onder auto gezet wat het plaatje compleet maakt. Het verbruik is tussen de 1 op 16 of 17 en olieverbruik is verwaarloosbaar. De afgelopen winter met de sneeuw wel op het punt gestaan winterbanden aan te schaffen maar niet gedaan. De garage gaf aan dat de auto motorisch zeker nog een ton moet meegaan dus nu in dubio wat ik moet gaan doen. De auto zelf is zeer betrouwbaar en met 1.500 km per maand een erg goedkoop alternatief als 2e auto. Op naar de 175.000 km.

205 GR - still going strong

  • 159.000 km

Inmiddels al weer bijna 10.000 km verder. Verbruik is gemiddeld 17,5 en probleemloos de zomer doorgekomen. Opvallend is toch hoeveel van bouwjaar 1988 en 1989 aan 205'jes rondrijden. De motor verbruikt geen olie alhoewel bij het starten een blauwe damp is waar te nemen. Mijn vrouw klaagt dan steevast over de benzinedamp maar ja wat wil je zonder katalysator en injectiesysteem, er blijft altijd een beetje benzine in de carburateur achter. Mijn vrouw noemt de auto `de buikschuiver` dit mede omdat onze andere auto, een peugeot 807, het andere uiterste is die overal bovenuit komt. Er veel plezier aan het schuifdak gehad en het verbruik schommelt tussen de 1 op 17 en 1 op 18. De lichtblauw metallic kleur houdt zich goed alhoewel bij het verwijderen van de NL sticker bleek hoeveel lichter de auto in bijna 23 jaar geworden is door de zon. De garage verwacht dat de motor probleemloos richting de 200.000 zal gaan en ik ben benieuws. Vanwege mede de emotionele waarde overweeg ik niet om de auto weg te doen, het is en blijft een goedkope, leuke en als peugeotfan ideale manier om van A naar B te komen.

Auto toch maar ingeruild!

  • 161.500 km

Na lang wikken en wegen toch maar besloten om de 205 in te ruilen tegen een 107 XS wegens de aantrekkelijke korting die werd gegeven en het feit dat mijn dochter van 18 binnenkort haar rijbewijs zal halen en een auto met handchoke, geen stuurbekrachtiging en qua veiligheid niet mij het gevoel geeft goed bezig te zijn.
Het leuke is dat de auto niet in de persen gaat maar kreeg ik te horen dat mijn monteur bij de Peugeot dealer de auto verder wilde rijden ondanks zijn leeftijd van bijna 23 lentes.
De 205 heeft bijna 30.000 km in de laatste jaar probleemloos gereden en mij altijd overal goed heeft heengebracht ondanks sneeuw, hitte en soms zware belasting. Het doet op zich best pijn in mijn hart afscheid te nemen van een dergelijk betrouwbaar Frans product wat positief heeft bijgedragen aan mijn oordeel over Peugeot. 205 Adieu!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.