Peugeot 205 Génération 1.4i (1998)

autoreview

Peugeot 205 Génération 1.4i (1998)

Signalement

Uitvoering205 Génération 1.4i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf154.000 km
KM-stand laatst176.000 km
Lezerswaardering: 22%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 205 Generation forever!

  • 175.000 km

Een heerlijk rijdend no-nonsense ruimtewondertje!

Snap niet dat ze nog plek gevonden hebben er 4 wielen onder te plaatsen, zoveel ruimte heeft een 205je van binnen. Voorin, achterin, zelfs de bagageruimte is indrukwekkend als je bedenkt dat het toch maar een compact model is om te zien. Heb zowel 305 als 205 gereden in het verleden en beide hebben erg fijne stoelen en rijden comfortabel. De 305 (break GR) heb ik met 350.000 km op de klok met pijn in het hart verkocht waarna ik een Nissan Tino ben gaan rijden maar miste het Franse comfort en vooral: karakter. Ook al was de Nissan erg goed technisch gezien, het was een grote zware bak en wonend in de randstad vond ik het zonde van de wegenbelasting/ kosten verbruik al was hij relatief zuinig.

Met de vertrouwde 205 heb ik weer plezier in `t rijden en krijg complimentjes en bekijks van automobilisten die met weemoed terugdenken aan hun eigen 205je dat ze vroeger reden waarschijnlijk.

Deze generation heb ik 8 maanden geleden aangeschaft voor 600 euro, heb er nieuwe remschijven en -blokken op laten zetten voor 200 euro (voor zulke prijzen ga ik niet zelf sleutelen), en inmiddels alweer 20.000 km probleemlos ermee gereden. Hij is als het moet best pittig, rijdt 1:14 in de stad en tot 1:20 op de snelweg, gemiddeld rij ik er tegen de 1:16 mee met best vlotjes rijden. Het sturen, lekker direct en onbekrachtigd, is op hogere snelheden een genot en de auto spoort als vanzelf.

Heb de 5 deurs altijd de mooiste en practischer dan de 3 deurs gevonden maar heb ook eens een 3 deurs gehad en die geeft mooi ruim zicht naar opzij. Vond de 1.1 liter motor ook niet veel minder rap dan de 1.4 maar de 1.4 heeft vast wat meer reserve voor inhalen e.d.

De 205 is wat mij betreft echt een icoon van een auto en voor simpel vervoer van A naar B heeft toch eigenlijk niemand echt meer nodig dan wat `t autootje biedt. De 206 is wel een waardige opvolger denk ik, heb ik mijn moeder aangeraden en die rijdt er vanaf nieuw in (SW 1.4), nu 10 jaar oud met 100000 op de teller en alles wat er aan vervangen is zijn distributieriem, remblokjes en één stabilisatorstangetje van 60 euro die aan het klapperen was. Had een Duitser of Japanner beter geweest? Denk het niet...

Is er dan niets aan te merken op de 205?

Zeker wel, iedere keer dat ik er een paar jaar in gereden heb neem ik me voor er geen meer te kopen ; )

Op slecht wegdek rammelt het ding van waar ik weet niet waar vandaan, remschijven en blokken hebben geloof ik meer dan gebruikelijk wat aandacht nodig, de homokineten heb ik vroeger ook weleens moeten laten vervangen en de koppakking kan ook bovengemiddeld lekken. Ook de bediening van het verwarmingspaneel kan kuren vertonen alsmede de verlichting van het dashboard.

In mijn huidige 205 blijft de naald van de snelheidsmater wel eens op 0 steken. Even een tik op het dashboard en de naald springt naar de gereden snelheid! Fantastisch toch?

brandstofkeuze

  • 176.000 km

Heb vorige tankbeurt op een bijna lege tank weer eens een premium benzine getankt (dacht zelfs 98) en het valt meteen op hoeveel rustiger/ gelijkmatiger de motor klinkt en hoeveel soepeler/ krachtiger hij optrekt. Niet dat hij met gewone euro 95 slecht loopt maar het verschil is overduidelijk. Heb dit al vaker gemerkt en het verbruik lijkt ook met zeker een kilometer per liter te dalen. De meerprijs haal ik er in elk geval uit met het verbruik, terwijl de motor fijner draait. Ik tank dus voortaan een premium (liefst 98) benzine.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.