Peugeot 107 XS 1.0 (2010)

autoreview

Peugeot 107
Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107

Signalement

Uitvoering107 XS 1.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst144.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe auto - bekoelde liefde

  • 28.000 km

September 2010 was het zover:
De eerste nieuw gekochte auto voor de deur.
Opvolger van een serie (grote/diesel) middenklassers. Een kleine toelichting hierop is wenselijk.

In maart 2010 stopten wij in Hessen met onze Premacy voor een afslaande voorganger en de lokale Duitser achter ons met zijn MG station niet. Gevolg Mazda economisch total-loss en als onderdeel van de schaderegeling belandden wij voor (dachten we) enkele maanden in een Renault Clio Bebop van ... 1994.
Het kleine rijden viel niet tegen en hieruit vloeide met een lokkertje de deal bij peugeot voort (onze 3e van dit merk).

107 en verwachtingen.
Ik ben zelf handig en redelijk technisch.
Het besluit om de 107 te kopen is gebaseerd op een combi van de prijs, reviews, het type auto en omdat het in feite een japans produkt is. Daarmee verwacht je betrouwbaarheid en weinig karakter.
En: 1:20 zou haalbaar zijn. Budget rijden.

De kilometers (ca. 20.000 1/j) worden vooral door mijn echtgenote gemaakt en omdat we nu toch konden kiezen werd het een kanarie gele.

Eerste ervaringen:
Na(ast) de Clio in eerste instantie vooral de gewenning aan het sturen en dat alles nieuw is.
Grappig motorkarakter, net als de Triumph Trophy 900.

1200 km. Verbruik boven 1:20, beperkt in de toeren, toch een beetje inrijden.

Afspraak bij de garage gemaakt, de auto rijdt continu over een hobbelweg en je blijft corrigeren, over het sturen:
Geen richtinggevoel en vermoeiend.
De re-achterband blijkt een bult te hebben, uit voorzorg krijgen we 4 andere wielen.
Nu is de hobbelweg weg, het sturen stemt ons boven 75 km/h nog steeds niet vrolijk.

December 2010 - 2 winterbanden gemonteerd, het motortje begint lekker los te komen. Sturen is geen feest maar we vinden het te weinig om met de garage over te beginnen.

Maart 2011 - verbruik 1:16 .. 1:18 bij nieuw rijden, de winter/-banden?
Peugeot schrijft keihard oppompen voor, hierover later meer.
Het begint een beetje te kriebelen, wat rijdt die ouwe Clio eigenlijk lekker.

Mei 2011 - 16500 km eerste beurt.
Verbruik en het toenemende gereutel van de uitlaat aangekaart, beide worden afgedaan als produkteigenschap (modewoord voor: we doen er niets aan). Ook wel begrijpelijk want de marges zijn klein, de garage is wel serieus en er gaat een flesje TUNAP in de tank, dat verbetert 2 tankbeurten tot 1:19..1:20.

Juni 2010 Jetzt geht's los.
We gaan regelmatiger naar Hessen rijden, 5 tot 10 keer per jaar.
De 107 moet de snelweg vaker op, ritten van 450 km. En ... we beginnen er stevig van te balen, zijn nog steeds tevreden over de betrouwbaarheid en de zit maar in toenemende mate ontevreden over het stuurgedrag. Doodmoe van het corrigeren, de 107 kegelt bij spoorvorming door de rijstrook en bij van baan wisselen ontstaan af en toe kamikaze-achtige correcties. Niet leuk als je 130 km/h rijdt.

November 2011 - 23.000 km, 4 winterbanden.
Wij naar Duitsland en ... help! Ik wil terug en de Clio ophalen, dweilen, schommelen en totale instabiliteit bij afdalen zonder gas op de autobaan. Dat deed de 205 destijds ook met 15 grindtegels achterin.
Wat nu, foute banden gekocht?
Voorbanden op 2.1 bar gezet, nu weer beheersbaar maar onder de maat.
Eerst zelf het toespoor aangepast als test, dat hielp weinig.

Januari 2012 - 28.000. km, naar de garage.
Wij hebben de pest in, de vraag wie de 107 mag is veranderd in wie de Clio mee mag. Na aandringen een ruilafspraak gemaakt, wij een andere zij met de onze lange ritten maken.
Bij omruilen blijkt de stuurinrichting goed en is de auto uitgelijnd. En ...
Het sturen is veel beter, winterbanden zijn soepel en dat geeft wat onrust maar het 80x per minuut corrigeren is nu nog maar 1/3.

En het verbruik: 1:17 gemiddeld bij lange ritten 110 km/h, 1:18 stad/proviniciaal, 10% meer dan verwacht, 20% meer dan in de test-specificaties. Produkteigenschap...

Remmen: worden door nat wegdek beinvloed, dat kan potentieel fatale ongevallen veroorzaken, bij zijwind wordt 1 voorrem nat en remt 1,5 seconde niet, genoeg om bij remmen haaks af te buigen en bijna over de kop te slaan in de berm!!!!
Ff denken .. Ja! Mijn Honda CB500 1975 had dat ook...
Ik monteer binnenkort andere voeringen (slijtdelen zijn geen garantie)

Samenvattend:

Een 3-ling kopen blijft een eigen afweging, wij stoppen na 1x.
+ Betrouwbaarheid
+ Kundige garage (Heemstede)
+ Budget rijden
+ Vlot uiterlijk
- Kwaliteitseisen rijgedeelte bij assemblage
- Kwaliteit van uitlaat.
- Stuurgedrag, gevoelloos, karakterloos.
- Valse verwachtingen over verbruik.
- Weekendboodschappen en scherpe randen aan de hoedenplank gaan niet samen.

Wat wij gaan doen:
We verversen binnenkort de Clio, we genieten al bij het vooruitzicht.
De 107 gaat als werkpaardje het klokje wel rond en dan ruimt hij het veld over dik 2 jaar.


update dominant knorrende kanarie

  • 57.000 km

Weinig toe te voegen:
Gemiddeld verbruik 1:18+, 1:20..23 alleen in Duits Bergland.Geen olieverbruik merkbaar.

Onderhoud inmiddels zelf en beperkt zich tot olie en filter wisselen. Interval van 15000 naar 18000km opgetrokken want 1/3 is lange ritten op de snelweg.
Na de zomer 2013 bij 70000 een grote beurt en krijgt-ie ook nieuwe pitjes en alle filters.

De verse clio is er gekomen en rijdt heerlijk.

Hoe ging het verder ...

  • 74.000 km

In de laatste update was ik niet te positief over blijvend rijden in een 107. Hoe raar kan het lopen ...
In december 2013 kregen we een aanbod dat we niet konden weerstaan en is ingeruild voor ... weer een 107.
Dit keer metalic blauw sportium.
-------
3 jaar verder, december 2016 een samenvatting van de 2e. 107: 70.000 km gereden
Alleen olie en filers + een wisserblad en 6 banden op 3 mm.

Positief? Nee!
Achteraf was dit geen handige aankoop en dat komt omdat de ene 107 niet de andere is, vergelijkend oud/nieuw:

+ goede wegligging en sturen
Zuiniger, 1:20
Leuk interieur, smoeltje met dagrij leds.

- afgeknepen motor niet vooruit te branden
In Huizen chipkastje laten inbouwen, nu redelijk
Absurde versnellingsbak voor snelweg, je schakelt niet van 1-2-3-4-5 maar 1-2-4-5-6, je mist er dus een.
Angst en beven en met 6000 toeren in 2 plankend invoegen voor die vrachtwaggel op de autobahn met wat stijging!
Inhalen standaard terug naar 3.
Airco doet geen moer, peugeot niet thuis
Beslaat snel, airco net genoeg om te ontwasemen
Dimstand spiegel klopt niet, peugeot niet thuis.

Conclusie:de kwaliteits toleranties zijn niet op orde in de fabriek.

De euro's zijn per saldo goed uitgevallen maar we nemen komende maand lachend afscheid, een opel karl komt eraan,
Goede verwachtingen en ... mogelijk geen grappen.

Naschrift

  • 144.000 km

Dit zijn dus de km van 2 107's

Vergeten, de 1e had bij inruil een piepend druklager, dus toch een ras kanarie.
En ... ik heb ook weer een verse clio gekocht, de 3e type 1,
Bouwjaren 1994/1994/1998, denk de laatste want ze raken op.

Naschrift

  • 144.000 km

Dit zijn dus de km van 2 107's

Vergeten, de 1e had bij inruil een piepend druklager, dus toch een ras kanarie.
En ... ik heb ook weer een verse clio gekocht, de 3e type 1,
Bouwjaren 1994/1994/1998, denk de laatste want ze raken op.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.