Peugeot 106 XSi 1.6 (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 XSi 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 149.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto sinds eind januari dit jaar, en ik ben er echt blij mee!
Gewoon een lekker klein scheurautootje.
Wat mij vooral bevalt aan de auto is de acceleratie en de wegligging.
De auto is voorzien van een close-ratio versnellingsbak, waardoor hij nooit ver terugvalt in de toeren bij vol accelereren.
Nadeel daarbij is dat je met 120 km/h al wel 3800 tpm op de teller hebt staan.
Wat mij verbaasde, is het verbruik, dat gunstiger uitvalt dan ik had verwacht.
1 op 13-14 is zeker haalbaar, en dan rijd ik echt niet met een slakkengangetje rond.
Mijn 106 XSI 1.6 heeft wat strakkere veren en 15 inch 306 XSI velgen i.p.v. de standaard 14 inch velgen. Daarbij zitten er platte banden op (195/45), dus het stuurt geweldig.
Daarbij komen we meteen bij belangrijkste minpunt: het comfort.
De auto is hard afgeveerd, en is op sommige wegen erg spoorgevoelig.
Geeft verder niks, anders had ik de AX nog wel gehouden.
Ook leuk vind ik het interieur, wat behoorlijk luxe is maar tevens ook sportief.
Een leren sportstuur, kuipstoelen met velours bekleding, electrische ramen en spiegels (ook verwarmd) en vergrendeling met afstandsbediening.
Leuke aanpassingen zijn de witte tellerplaten en de gele Momo pedalen.
Andere minpuntje: de kofferruimte die echt niet overhoud, 3 kratten bier past net.
PROBLEMEN
Na ruim 2.000 kilometer in deze auto te hebben gereden heb ik nog niks geen problemen vernomen.
Deze auto is van een kameraad van mij geweest.
Hij heeft hem toen met een nieuwe grote beurt aan mij verkocht.
Ik verwacht de komende tijd ook geen problemen.
Update 22-05-2006:
Alweer ruim 5.000 kilometer in deze auto gereden.
Toch 2 kleine problemen, de linkeraandrijfas ging rammelen (bekend probleem).
Deze is inmiddels vervangen door de buurman voor € 25,- en een kratje bier.
Nu begint de krukaskeerring kleine lekkage te vertonen.
Binnenkort ook even opknappen, dan tegelijkertijd de distributieriem vervangen.
Voor de rest loopt de XSI nog als een speer!
Update 25-09-2006:
Ruim 10.000 plezierige kilometers gereden. V-Power scheelt echt, de motor loopt er een stuk rustiger door.
Vorige week de auto een echt grote beurt gegeven.
Het volgende is vervangen/gebeurt:
- Complete koppelingsset (koppelingsplaat, drukgroep en druklager)
- Distributieriem + krukaspoelie
- Beide krukaskeerringen
- Waterpomp + nieuwe koelvloeistof
- Dynamoriem
- Oliefilter + nieuwe olie
- Warmtewisselaarkeerring
- Schakelstang voor de 1e en 2e versnelling
Het scheelt wel dat Peugeot onderdelen gewoonweg niet duur zijn en dat ik een automonteur als buurman heb.
Daarbij is wel zo dat een Japanner duurder is qua onderdelen maar ze zijn ook betrouwbaarder.
Ondanks bovenstaande ben ik nog lang niet van plan de XSI weg te doen, gewoon een heel leuke auto om in te rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.