Peugeot 106 XRd 1.5 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 XRd 1.5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 127.000 km |
KM-stand laatst | 127.000 km |
- 127.000 km
ERVARINGEN
Gezien mijn vriendin haar vorige wagen abrupt van de baan gereden werd moesten we op zoek naar waardige opvolger. Gezien de verandering in de werksituatie moest deze amper 6km per dag bollen naar het station dus ging onze zoektocht van start naar een kleine benzinewagen.
Normaal gezien zou ik dan geen diesel kopen, echter, deze kon ik kopen voor een zeer mooie prijs en toen besloten we dat ik er ook regelmatig eens naar mijn werk mee zou rijden zodat hij toch ook eens langere afstanden zou moeten verwerken.
Het wagentje bleek in uitstekende staat en er zit werkelijk vanalles op: elektrische ruiten, open dak, centrale vergrendeling, servo, ...
Ikzelf rij er echt enorm graag mee (eigen wagen tot voor kort VW Golf IV, nu Xsara Picasso) zodat het wagentje meer kilometers dan voorzien op de teller staan heeft. Maar ja, deze staat normaal gezien eerst op de oprit dus nemen we deze dan maar hé.
Zelfs voor langere afstanden neem ik graag ’het kleintje’!
Mijn vriendin hoopt echt dat dit wagentje zal blijven doorgaan!
Nog totaal geen spijt gehad van de rare overstap (grote sleurbak naar kleinere stadswagen) en de wagen heeft ons nog op geen enkel moment in de steek gelaten!
Soms wel even wat ademruimte maar dat is normaal bij zo’n kleine diesel zonder intercooler of turbo! Jammer dat de 1.4 HDI (69pk) nooit in deze wagen terecht kwam. Het zou het wagentje veel leuker gemaakt hebben!
PROBLEMEN
-motortje ruitensproeiers defect (kosten met plaatsing minder dan 30 euro)
-tevens hangt er onderaan de motorruimte een spons aan de motorblok gebonden gezien het wagentje een beetje olie verliest. Een bevriende dealer uit onze buurt vertelde ons dat dit een kwaaltje is dat kan hersteld worden maar dat het evengoed de week er na opnieuw kon lekken. Hij vertelde dat deze oplossing werd voorgesteld gezien de kosten meestal toch voor niets gedaan worden. Dit euvel was volgens hem geen reden om deze wagen niet aan te kopen dus hebben we hem met een gerust hart bij de verkoper (particulier, geen enkele relatie met de bevriende dealer) gaan ophalen. De spons wordt elk onderhoud vervangen alhoewel dit in principe niet nodig is gezien het geringe olieverlies.
In totaal nog geen halve liter verbruik op 5.000 km’s dus het zit wel snor.
Een aanrader!
***UPDATE***
We zijn nu enkele jaren verder en het wagentje zit nu aan 172000 km's. Enige niet voorziene kost: elektrische ruitenmechaniek linksvoor vervangen. Voor de rest superwagentje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren