Peugeot 106 XR 1.4 (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 XR 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 106.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In september 2004 kocht ik mijn eerste auto. Ik zocht een niet al te dure kleine auto om vooral in de weekenden mee te kunnen rijden. Na lang zoeken heb ik uiteindelijk gekozen voor een peugeot 106 1.4 XR. Een pittig comfortabel autootje met veel luxe voor zijn leeftijd: airbag, centrale deurvergrendeling op afstandbediening, elektrische ramen, stuurbekrachtiging en een schuifdak.
De meeste 106-jes zijn uitgerust met een 1.1 motor en het verschil met een 1.4 voel je toch wel. Net wat meer trekkracht en souplesse. Gezien het lage gewicht (840 kg) een prima auto om ook op de snelweg lekker mee te komen met het verkeer. Dat vond ik trouwens een vereiste, want niks is zo vervelend als je even vaart wil maken en het gaspedaal niet voldoende reageert.
Daarnaast had ik net het nieuwe type met de iets rondere koplampen en wat later dus bleek: meer elektronica dan het oude model...... Op het oog mooier om te zien, maar achteraf was ik waarschijnlijk beter af geweest met een ouder model.
PROBLEMEN
Het eerste jaar ging redelijk probleemloos, alleen een paar nieuwe voorbanden en een apk-keuring. Daarnaast heb ik iets voor de 120.000 km bij de dealer de distributieriem laten vervangen. Geen gekke dingen dus.
Wel viel mij op dat de uitlaat steeds mee geluid ging maken, dus in het voorjaar van 2006 bij 124.000 km toch maar eens grote beurt + apk in laten plannen en toen kwamen er nog meer grote onkosten aan het daglicht:
nieuwe remschijven en remblokken voor
nieuwe wielremcilinders achter (bekend euvel volgens de garage)
nieuwe uitlaat van voor tot achter
en eigenlijk een paar nieuwe achterbanden, die heb ik gezien de hoge kosten maar een paar maandjes doorgeschoven.
Op zich dus een redelijke kostenpost, maar de 120.000 kilometerbeurt wordt door de meeste als redelijk prijzig voorspeld.
Twee weken na de grote beurt begonnen de echte problemen en onkosten met mijn 106 pas echt. Midden in de nacht op de snelweg merkte ik dat bij het invoegen op de snelweg de motor ineens spontaan inhield. Eerst dacht ik dat er een vuiltje in de motor was gekomen, maar even later kwam de storing telkens terug bij extra gasgeven. Toch maar even langs de vakgarage gegaan. Daar adviseerde ze mij om bij de dealer langs te gaan om het motormanagement uit te laten lezen. Zo gezegd zo gedaan en na het uitlezen bleek de Lambdasonde een storing te hebben afgegeven. Besloten is om de computer te resetten en af te wachten of het een eenmalige storing was of dat de storing terug zou komen.
Helaas kwam de storing terug en heb ik er een nieuwe lambdasonde in laten plaatsen. Kosten: dik 250 euro. Ik was de straat van mijn dealer nog niet uit of de motor hield alweer in. Ik natuurlijk kwaad terug naar mijn garage en zij hebben nogmaals het motormanagement gereset. Daarmee leek het probleem een weekje verholpen, maar de storing kwam toch weer terug. Dus ik maar weer een bezoekje gewaagd aan mijn dealer. Daar snapte ze er niks van. Het motormanagement gaf geen storingen meer. Daarna hebben zij het luchtfilter en de bougies gecontroleerd en die waren ook oke. Een groot raadsel waar zij zo 1-2-3 dus geen oplossing voor wisten.
Na een paar weken doorgereden te hebben met zo nu en dan de storing, heeft de dealer uiteindelijk contact gezocht met Peugeot Nederland. Daar was slechts één andere 106 bekend met een soortgelijke storing: advies motormanagement vervangen à 850 euro!! Daar moest ik natuurlijk eerst een nachtje over slapen gezien de leeftijd van mijn auto en mijn budget. Bovendien kon de dealer mij niet garanderen dat daarbij de storing verholpen zou zijn! Ook niet echt servicegericht vond ik...
Na her en der wat advies in te winnen en het forum hier te raadplegen heb ik eerst zelf wat motorreinigers en shell V-power geprobeerd. Hielp allemaal niks. Op een hete dag met af en aan dezelfde storing in de motor ben ik toen maar eens langs de sloop gereden om te informeren of zij niet ergens zo’n computer op de plank hadden liggen. Ik had geluk en voor 80 euro had ik motormanagement te pakken die bij mijn motor hoorde. Die heb ik er dus ingezet, maar daarmee was de storing nog steeds niet verholpen. Ik mijn dealer maar weer eens geraadpleegd met hun fantastische advies om het motormanagement te laten vervangen! Was ik even blij dat ik geen 850 euro geïnvesteerd had.
Uiteindelijk hebben zij het euvel gevonden. Het bleek een luchtsensor te zijn die kapot was: kosten 200 euro. Al met al heeft de storing mij zo’n 840 euro gekost en een hoop frustratie. De dealer is mij enigzins tegemoet gekomen in de kosten, maar echt heel tevreden over de service ben ik niet. Voor mij dan ook nooit meer een franse auto. Hoe mooi ik ze ook vind, mijn budget laat het niet toe om nogmaals met dit soort elektronicaproblemen te kampen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.