Peugeot 106 XR 1.1i (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 XR 1.1i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 103.337 km |
ERVARINGEN
- 103.337 km
===Aanschaf===
Januari 2007 mijn rijbewijs gehaald. Nadat ik mijn rijbewijs had gehaald, veel rondgereden in de opel van mijn moeder (automaat). Ik heb nooit mogen klagen, kreeg altijd wel de auto mee tenzij mijn moeder of vader de auto nodig had. tanken hoefde ik niet ondanks het sterke verbruik (1:8 gemiddeld was geen probleem voor mij).
Was af en toe tussendoor wel aan het kijken voor een eigen auto maar dat was in feite niet aan de orde omdat ik ook mijn OV heb en alles redelijk in de buurt van woonomgeving is.
Toen ik februari 2008 stage moest gaan lopen en ik ruim een uur onderweg was met het OV voor een stukje van +- 12 km ben ik toch serieus gaan kijke naar een eigen autotje.
Groot budget had ik niet dus het kon niet al te veel kosten. Al snel kwam ik deze peugeot 106 tegen op marktplaats, van een dame vlak bij mij in de buurt. De volgende dag ben ik gaan kijken om de auto zelf te bekijken en om proefritje te maken met de auto. Zaterdagochtend proefritje gemaakt van een half uur, binnendoor en over de snelweg en er vielen geen gekke dingen op.
Daarna uitwendig de auto gecontroleerd en hier viel ook weinig op aan te merken voor een auto van die leeftijd.
De prijs was 1400 euro voor een auto met 90.000 km, apk keurig + kleine buurt de week ervoor, en in juni/juli nog reparaties voor bijna 1000 euro.
Die zaterdag de auto gekocht en de woensdag erna opgehaald.
Eerste impressie:
Woensdag 20 februari de auto opgehaald en meegenomen naar huis. Was erg wennen om weer constant in een schakel auto te rijden, aangezien ik normaal in een automaat mijn kilometers maakte. Auto schakelde goed, reed goed dus kortom geen klachten. Enige minpuntje is dat het aangrijpingspunt heel erg hoog ligt, je kan de koppeling zo goed als helemaal laten opkomen. Die dag een aantal kilometers gemaakt natuurlijk omdat ik de auto net in bezit had.
Interieur:
Voor een auto van 15 jaar oud kan je niet de nieuwste materialen verwachten. Wel is het interieur voor deze leeftijd nog erg netjes, de bekleding is nog helemaal intact en voor de rest weinig beschadigingen. Wel is alles erg simpel ingedeeld, tevens niet slecht.. Kan er weinig kapot aan! Wat er bij de prijs inbegrepen zat is een radio met cd speler van JVC en 4 speakers. Achter in de hoedenplank zitten 2 speakers van Boschman die zorgen voor 2x90 watt rms geluid. Voorin zaten ook 2 speakers maar hiervan was er 1tje kapot. Hiervoor heb ik 2 speakers van Boschman gekocht die zorgen voor 2x65 watt rms.
Exterieur
De peugeot heeft een groenachtige metallic lak kleur. Rondom wat kleine deukjes van parkeerbeschadigingen, helaas valt daar weinig aan te doen. Er zit wel een andere uitlaat onder als normaal maar zolang deze het blijft doen vind ik het wel best en ga ik deze niet vervangen
Het rijden:
Het rijden bevalt me prima. Het gaat niet super snel maar je kan goed meekomen met het verkeer, vooral binnen de bebouwde kom. Op de snelweg moet je even op gang komen maar als je eenmaal op gang bent is er niks aan de hand. Snelheid van 160 km/h met 4/5 man erin is te doen, je bent alleen eventjes onderweg voordat je die snelheid aantikt. Vanaf 120 km/h begint de herrie wel wat toe te nemen maar dan gaat de radio een standje harder.
Gemiddeld verbruik van 1:14/1:15
Nu rijd ik tegenwoordig 4/5 dagen in de week op en neer naar breukelen vanaf de meern, binnendoor totaal bij elkaar 40 km dus rijd de auto niet eens zo heel onzuinig.
Kosten:
Verzekering 11 euro (per maand)
Wegenbelasting 9 euro (per maand)
Brandstof gemiddeld 50 euro (per 3 weken)
Variabele kosten gemiddeld 200 euro over 12 maanden (1e jaar tot nu toe)
Uitrusting
Electrische ramen voor
Centrale deurvergrendeling
Metallic lak
Dakraam
Update 96.000km:
Inmiddels ruim 6000km ermee gereden en al een aantal dingen vervangen aan de auto.
Ten eerste reed er een tijdje geleden een vrachtwagen achterop.. in de file.. reuze geluk gehad, zowel ik zelf als de auto.
Auto had voor 1000 euro schade (net niet economisch total loss).. via een vriend van mij voor 500 euro laten maken en de rest heb ik kunnen houden ( o.a. nieuwe achterklep ).
afgelopen week nieuwe remschijven + blokken laten monteren, deze waren zwaar verouderd wat voor een trillend stuur zorgde met remmen.
bij de garage zou dit geintje 200€ ex. btw kosten.. wederom een goede vriend een handje laten helpen.. nu was ik klaar voor €65
voor de rest nog geen problemen en/of onkosten gehad aan de auto en rijd m\'n autotje nog erg goed.
ik ben er nog steeds blij mee!
Update 103.000 km:
Inmiddels de 100.000 km gepasseerd zonder enkele problemen verder.
2 Maandjes geleden een grote beurt gehad, voor €70 was ik klaar. Olie en filters en wat lampjes zijn vervangen, voor de rest was er niks op aan te merken.
Enige ding waar ik de laatste week last van heb is als het vochtig is geweest snachts en ik mijn raam open doe voor b.v. de parkeerplaats dat mijn raam niet meer dichtgaat. Na een half uurtje wachten gaat het raam wel weer dicht. Voorheen nooit last van gehad, ook niet als het vochtig was.
Autotje blijft voorlopig nog lekker hier ook al zit er binnenkort hoogstwaarschijnlijk een lease auto aan te komen.
Mijn 106je heeft me dus vrij weinig gekost het afgelopen jaar:
Grote beurt €70
Nieuwe remschijven en remblokken voor €65
Verzekering (per maand) €11
Wegenbelasting (per maand) €9
Gemiddeld tank ik 1x in de 3 weken voor gemiddeld €50 waarvan 75% vergoed word door mijn werkgever.
PROBLEMEN
- 103.337 km
===Problemen===
Geen verdere problemen ondervonden met deze auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.