Peugeot 106 Accent 1.0i (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 Accent 1.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 166.600 km |
KM-stand laatst | 166.600 km |
Miskoop wordt een mooie ervaring
- 166.600 km
De Nissan Micra 1.2 automaat is overleden en ik word aangesteld om een ander autootje te kopen om op een groot privé terrein mensen en bosgerief te vervoeren heel het jaar door.
Dit manusje van alles staat onderaan de ladder, maar nog net voor de kruiwagen. We hebben natuurlijk ook zwaar landbouwmachines.
Ik maakte de grote fout om weinig tijd vrij te maken voor de aanschaf. Budget 500€. Dan moet je attent zijn voor alle problemen. Maar ik was dus niet wakker.
Het voorgestelde karretje peugeot 106 1.0 phase 1 met HU9 motor reed behoorlijk, maar had een deurvanger stuk aan passagierkant en een sleutelcontact waar het veertje stuk was. Na starten moest je de sleutel 20° terugdraaien.
Ik loop met mijn 2 voeten in de val en koop het smurfje voor 500€.
Eens thuis deed ik een grondige check en zie de bui al hangen. Olie in het koelwater! Dwz dure herstelling van de cilinder-koppakking.
Waarom heb ik alle stoppen losgedraaid en niet van het koelwater? Dom, dom. En ik ken niets van autotechniek.
Ik slaap er een nachtje over en ga naar een buurman 500meter verder die 80jaar is en heel zijn leven in garages heeft gewerkt.
Hij luistert naar mijn verhaal en moet eens flink lachen. Maar na het uitlachen komt de raad. Dit is de ideale auto om aan te leren sleutelen. Het is eenvoudig (ja,ja zeggen ze altijd als ze het kunnen) en hij zal af en toe langskomen met raad. Dit kost me per bezoek van hem een trappist Westmalle blond. Goed, dat is de deal en we staan voor de uitdaging. Diep inademen en ik duik voor vele uren onder de motorkap.
Voor alle beginners : er zit zelfs in een simpele motor enorm veel leidingen, contactjes en andere vieze nest.
Als beginneling neemt alles veel tijd om te inventariseren. Maar ook veel tijd met mijn beperkte, niet aangepaste sleutels alles los te krijgen zonder schade. Maar het lukt. En zonder schade.
We komen aan de lekke pakking. Intussen weet ik dat dit een gekende kwaal is van die peugeot's 106 (benzine?)
Enerzijds zwaai ik triomfantelijk met de pakking, anderzijds vraag ik mij af of ik alles nog terug in elkaar ga krijgen.
Na de koprevisie, de aanhaalmomenten opzoeken en voor 200€ aan klein gerief (pakking, filters, bougies, olie,....) begint de opbouw.
Alles na vele uren in elkaar gezet en de buurman helpt mee om de distributieriem op de juiste positie te zetten.
Na de volledige opbouw de eerste start. Gaat moeilijk en maakt een raar geluid. Wil niet stationair draaien.
Het wordt erger, maar het zijn niet de kleppen. Dat weet ik zeker.
En dan plots een witte grote paddenstoel rook zoals je helaas te vaak ziet in Ukraïne. (Een "Marioepolleke" doen)
Ik vloek en het adres van de nabijgelegen sloperij spookt door mijn hoofd.
Maar voor ik bel wens ik eerst te weten wat het is. De buurman komt, lacht ( een dopsleutel was bijna zijn richting uitgevlogen, maar ik slaag geen (oudere) mensen. Nog niet) en hij zegt dan laconiek : uw startmotor is opgeblazen !
Jawel, bij mijn eerste test was ik vergeten de sleutel 20° terug te draaien (kapot veertje, weet u nog?) en was de arme startmotor aan het meehelpen. Die draait trager dan de motor en dus was er een conflict. Opgeblazen, opgesmoord. zeggen ze bij ons.
Gelukkig kost zo'n startmotor van zo'n simpel karretje weinig. 25€ en een 70min knoeien later stak er een ander in. Wat een moeilijk bereikbare plaats alweer.
Het contact met werkend veertje die ik ook had gekocht wilde niet werken.
Test 2. Motor start, eng geluid is weg, maar wil niet stationair draaien. Ik word het flink beu. Edoch (nevenschikkend voegwoord, jaar van herkomst +- 1200) besluit ik na het nuttigen van, jawel, een Trappist Westmalle blond, met weinig zin en licht beneveld onder de motorkap te duiken voor de zoveelste check.....en ziedaar! Een ********* leiding uit het zicht onttrokken was niet aangesloten aan de inlaatcollector. Test 3. Motor draait als een zonnetje. Moeder de vrouw kan weer opgelucht ademhalen, want mijn humeur was ondermaats, levercirrose werd stilaan een dingetje en mijn koppigheid zat op maximale rek.
Die contactsleutel blijft een onopgelost raadsel.
k'Heb er 3 geprobeerd. Op het zicht hetzelfde maar niet willen starten.
En het resetten van zo'n 1.0 heb ik ook op het net niet gevonden.
De 1100cc versie is anders
De 1000cc fase 2 is anders
ook een saxo 1.0 is anders
Ok, ik geef op. Al teveel tijd verloren. Ik los het op met een drukknop.
deze veldslag verloren, maar de oorlog (het sleutelproject) heb ik gewonnen.
Besluit : ja, het is niet moeilijk als je het weet. Maar wees bewust dat je nog hindernissen zal tegenkomen bij het demonteren en her-monteren. Hulp van een ervaren iemand helpt.
Hoe rijdt ie? Bwa, op papier van 0 naar 100 in 19sec.
Boven de 100 is er angst dat er iets gaat afvallen en ook overmatige last van porpoising op slecht wegdek ( Totto Wolf moet ik niet bellen) maar wegens gebruik op onverhard en max 40kmh is de tijd rijp om de smurf in te zetten voor het echte werk in de bossen. We zullen zien en ben al een hele ervaring rijker.
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties2
- Comfort3
- Kosten1
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Mercedes’ eerste Shooting Brake was er voor de stroomlijn

Chevrolet Impala SS (1996) – In het Wild

Kennismaken met de Opel Corsa B - Uit de Oude Doos

Fiat Ducato (1995)

Hoe de Audi 100 C3 nog lang voortleefde in China
