Peugeot 106 XN Ace 1.1i (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 XN Ace 1.1i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 64.821 km |
KM-stand laatst | 93.896 km |
aankoop
- 64.821 km
Omdat ik elke dag naar stage moest was het noodzaak dat er een auto kwam. ik vond de 106 altijd een guitig leuk wagentje en ben zodoende opzoek gegaan naar een goed exemplaar. dat was nog niet heel simpel want ik stelde eigenlijk een beetje te hoge eisen. ik wilde sowieso een phase 1 want anders kon ik m niet goedkoop verzekeren.
uiteindelijk een mooie gevonden met een uitzonderlijk lage kilometerstand. nap goedgekeurd nog wel! voor de rest niet veel poespas, geen stuurbekrachtiging of dergelijke luxes. toen ik de auto voor het eerst zag had hij een tijdje onder een boom gestaan bij de autohandelaar. hierdoor leek hij niet zo mooi maar dat viel uiteindelijk wel mee. de lak bleek in hele goede staat, wat heel bijzonder is voor een Peugeot uit de jaren 90. de blanke lak had nog nergens losgelaten. een minpuntje wel, er zat een destijds door de dealer geïnstalleerd dakraam in waar omheen wat kleine roest blaasjes zaten. het was (nog) geen lek gelukkig.
de auto reed tijdens de proefrit prima. hij schakelde soepel en precies, de remmen deden uitstekend hun werk. alleen de koppeling greep wat laat aan. voor de rest rolt de auto nogal in de bochten maar dat is normaal omdat de XN geen stabilisatorstangen heeft.
alles leek prima dus de auto gekocht en naar huis gereden. de rit verliep prima. op de snelweg even flink lostrekken om te zien wat de auto kan. en toen bleek dat de koppeling toch wel iets verder heen was dan gedacht. bij 150 per uur tikte de koppeling en en kon ik voelen dat ie iets of wat slipte. wanneer je rustig rijdt levert het geen problemen op.
bij thuiskomst de auto gewassen en daarmee gelijk een parkeerschade ontdekt. de vorige eigenaar had geprobeerd om het op te lappen maar dat was slecht gelukt. er zat een lange kras/deuk van knipperlicht tot deurslot. voor de rest geen gekkigheden.
kosten
- aanschaf(€820)
- roest rond dakraam provisorisch maken met kit(€0)
Eerste weken
- 65.967 km
na de eerste weken een prima auto. ik vind het een erg fijne auto. juist omdat hij zo weinig luxe en ondersteunde rij hulpmiddelen heeft. hij stuurt lekker met veel gevoel en ook best precies. door de kleine 145/70/R13 bandjes weet je goed waar de grenzen liggen. het zorgt alles bij elkaar voor een erg leuke rij ervaring.
in deze tijd al het nodige gedaan. eerst de olie vervangen en de koelvloeistof aangevuld, dat laatste was niet echt nodig maar meer voor de zekerheid. ook maar twee nieuwe voorbanden erop gelegd. de oude hadden nog genoeg profiel maar het hield niet over en met de wintermaanden op komst toch maar vervangen.
toch maar wat aan de parkeerschade gedaan want het was me echt een doorn in het oog. zodoende een andere deur+ voorscherm gekocht in dezelfde kleur. het was nog een hele klus om dat allemaal mooi passend te krijgen, maar het resultaat mag er wezen. verder de naden van de bekleding op sommige punten met de hand aan elkaar gestikt omdat de draad er kapot was of op het punt stond te knappen.
kosten
- nieuwe voorbanden(€90 inclusief balanceren)
- olie+filter vervangen(€40)
- deur+voorscherm(€75)
- interieur maken(€0)
enige tijd later
- 72.708 km
de koppeling bleek dermate versleten dat vervanging noodzakelijk werd. dat was een duur grapje, ik was in eerste instantie van plan hem te verkopen. ik heb echter besloten om hem te houden, het is zo'n machtig fijn autootje!
Omdat de auto langer zou blijven heb ik besloten om het een en ander te verbeteren. Zo heb ik een setje originele antraciet grijze Peugeot lichtmetalen velgen aangeschaft, best lastig te vinden want het is een auto met maar 3 wielbouten. dat was een hele verbetering want er zaten ook 155/70/R13 banden om van een kwaliteitsmerk. daarna volgden een setje verstralers voor onder de voorbumper, een hele verbetering op de standaard kaarslichtjes. Als laatste een rallye interieur uit een fase 2, die zijn evengoed Frans zacht maar bieden veel meer zijdelingse steun. ik hoop zo met veel plezier vele kilometers af te leggen.
Kosten
- koppeling vervangen(€420 inclusief leenauto)
- voor apk een stofhoesje+handremkabel vervangen(€132 inclusief uren)
- bleek een remklauw los te zitten(€40 voor een nieuwe bout+busje+uren)
- roest rond dakraam enorm uit de hand gelopen, zelf gefixt.(€30)
- interieur(€65)
Schade
- 82.120 km
Onderweg naar huis reed ik net voor een kruispunt naast een fietser. Deze fietser wilde linksaf slaan en moest daarvoor voor mijn auto langs. Echter had hij mij niet gezien en reed met volle vaart tegen de rechterzijde van mijn auto. Resultaat: spiegel naar de Filistijnen, fikse lakschade en een bekraste ruit. De jongeman (17) voelde de bui al hangen en was er als de bliksem vandoor gegaan. Ik besloot te wachten in de straat waar hij eerder linksaf had willen slaan, en wel ja, Daar was de jongen weer. Hij probeerde te beweren dat ik hem zou hebben aangereden en was niet van zins naam nog nummer te verstrekken. Na goed en kwaadschiks geprobeerd te hebben hem over te halen om toch zijn gegevens te verstrekken bleef de jongen bij zijn punt en kreeg ik verscheidene verwensingen mijn kant op geslingerd. Uiteindelijk de politie erbij gehaald, de jongen was nog steeds redelijk agressief maar wilde nu wel zijn naam en nummer geven. Naderhand nog bedreigd door de jongen en ook bij hem op bezoek geweest voor het uitwisselen van gegevens met de ouders. Ook daar schoot de jongen compleet uit z'n slof. Gelukkig waren de ouders schappelijk.
Na afloop erg blij dat ik rechtsbijstand verzekering had afgesloten want fietsers zijn beschermde verkeersdeelnemers wat zou betekenen dat ik kon fluiten naar m'n centen zonder die verzekering. Schade rapport laten opstellen, dit geintje zou maar liefst 690 euro gaan kosten. Gelukkig was de verzekering bereid de helft van de schade te betalen. Natuurlijk was de reparatie dan alsnog duur dus wederom een andere deur gekocht. Uiteindelijk allemaal goed opgelost.
Kosten
Vervangende deur €80
Spiegel €25
30000 km verder
- 93.461 km
Inmiddels bijna 30000 km op de klok gezet. Nog steeds erg tevreden over de auto. Op normaal onderhoud geen gekke dingen. Het word nu tijd om de distributieriem te gaan vervangen, onderhoudsboek zegt om de 90000 km of zes jaar. Momenteel leef ik daarmee enigszins op geleende tijd want het is voor het laatst gebeurd in 2012 bij 13000 km. Tevens is zijn de remmen aan de voorzijde nu compleet gaar, waarschijnlijk zijn de blokken en schijven nog nooit vervangen in de gehele levensduur van de auto. De apk komt er ook weer aan en ik reken op totale kosten vab zo'n 700 euro. Wellicht overstijgt dat de waarde van de auto maar ik vermaak me nog opper best met deze auto en hoop er nog vele kilometers op te zetten.
één ding betreurd mij wel. 30 september 2019 is jammer genoeg een zwarte dag in de geschiedenis van de young en oldtimer liefhebbers. Vanaf dat moment is alle euro 95 aangelengd met 10% bio ethanol waarop de oudere auto's, waaronder mijn Peugeot, niet kunnen rijden. Dit betekent altijd Super 98 tanken. Dus graag nog even een middelvinger naar de Nederlandse overheid, Chapeau voor het feit dat ze altijd weer een manier weten te vinden om burgers te bedonderen.
Kosten
2xOlie en 1xfilter €70
Nieuwe bougies + kabels €60
Distributie setje €80 materiaal + €300 manuren
Remblokken en schijven €60 materiaal + €200 manuren
APK €45
Einde verhaal
- 93.896 km
Helaas is er een einde gekomen aan het avontuur met de GR-PS-40. in de ochtend spits moest ik remmen wegens spontane file vorming, echter blokkeerden mijn wielen. dit resulteerde in een heftige botsing waardoor de auto total loss is verklaard. erg jammer gezien de auto in vrijwel perfecte staat verkeerde en ik de voorgaande week de blokken en schijven had vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.