Peugeot 106 GTI 1.6-16V (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 GTI 1.6-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 103.000 km |
Mijn Pug 106
- 103.000 km
Begin december 2007 ben ik mijn Peugeot 106 GTI tegen het lijf gelopen. Mijn vorige 106 was erg goed bevallen maar echt wel toe aan vervanging. Deze GTI is een kale uitvoering zonder airco maar wel uitgerust met mistlampen en natuurlijk de uitstekende stoelen die je in een fransoos verwacht.
Met zoeken ben ik wel zeer kritisch geweest in het onderhoudsverleden en de huidige toestand van de auto.
Dit autootje was helemaal orgineel en dealeronderhouden zelfs de orginele radio zat er nog in. Uiteindelijke heeft mij dit bepaald geen wind-eieren gelegd want buiten het normale onderhoud heeft de Pug mij tot nu toe 34 000 km uitermate veel rijplezier opgeleverd en mij nog nooit laten staan.
Enige probleempje wat ik heb gehad was dat mijn ABS en airbag-lampjes elkaar constant aan het afwisselen waren. Gelukkig was dit keurig opgelost door mijn Peugeot-garage PTA in Vlissingen. Overigens verdienen zij ook een chapeau door hun klantvriendelijkheid en hun onverbiddelijke meedenken aan de wensen van de klant. (Ben namelijk best kritisch wat betreft mijn auto)
Ondertussen nog wat modificaties doorgevoerd aan mijn auto:
- K&N 57i kit
- Supersprint spaghetti-spruitstuk en uitlaatsysteem.
- 2-traps brandstofregelaar.
Op korte termijn op de Dyno en tevens een andere chip erin pletteren.
De rij-eigenschappen? Echt geweldig. Zowel op de snelweg als op een bochtig landweggetje kan je je adrenaline voelen stromen. Soms vergeet je dat de auto zo licht is, maar bij het aanremmen van de bocht wordt je weer direct op de feiten gedrukt. Ik las in sommige reviews dat het remmen soms te wensen over liet. Inderdaad grijpt de ABS onder bepaalde omstandigheden heel snel in en dat kan niet echt prettig zijn. Maar onder normale omstandigheden totaal geen problemen.
Verder vind ik het erg prettig dat er ook op een normale manier mee te rijden is. Het is geen zenuwachtige auto, en ik denk dat dat te danken is dat het volle vermogen pas bij een hoog toerental loskomt. Je trekt hem zo over de 7000 toeren en het gevoel daarbij is echt heerlijk.
Om problemen te voorkomen is het wel nodig om de motor goed warm te rijden en goed uit te rijden. Voor mij is dat geen probleem omdat ik normaal gesproken alleen lange afstanden rij. Het benzine-verbruik is ongeveer 1 op 11 met Euro 98. Maar goed het is dan ook geen Smart.
Het interieur is een beetje karig, maar de rij-eigenschappen maken dat dubbel en dwars goed. Het is ook een ontwerp wat weer een tijdje heeft meegedraaid. Dus waar zeuren we dan over?
Naar mijn mening heb je een hele hoop rijplezier voor een goede prijs.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.