Peugeot 106 GTI 1.6-16V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 GTI 1.6-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 185.000 km |
ERVARINGEN
- 185.000 km
Na een afwezigheid van bijna 3 jaar, kwam halverwege 2001 de 106 GTi terug op de Nederlandse markt.
Met mijn 106 1.6 16v Sport had ik toen zo’n 60.000 km gereden en het werd tijd voor een luxere variant.
Het werd een nieuwe 2002 model GTi met leder/alcantara interieur en ABS als opties. Na levering van de auto is deze voorzien van een Protech 500 lakbehandeling en heb ik zelf stootstrips gemonteerd om deuken in de portieren te voorkomen.
Het monteren van de stootstrips is een aardige klus aangezien je zelf moet boren in je portieren en achterschermen.
Zie voor handleiding & foto’s: www.peugeotperformance.net --> tuning --> Fitting side bump strips on a 106.
Helaas was de optie voor een airco aan de erg dure kant en heb ik er niet voor gekozen. Met een zwarte auto en zwart leder interieur heb ik er op sommige zomerdagen spijt van.
Zoals in mijn vorig review, over de 1.6 16v Sport, kan ik nog steeds niet anders concluderen dat,
Prijs-comfort-prestatie technisch gezien de 106 GTi, DE GTi is om te kopen.
Goedkoper, luxer en sneller dan zijn concurrenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de veel duurdere Polo GTi, een Corsa GSi etc.
Voor de diverse verschillen tussen de 106 GTi’s, zie www.peugeotperformance.net --> informatie --> Verschillen tussen de geleverde 106 GTi’s
Helaas wordt de 106 niet meer gemaakt, anders zou de volgende auto wederom een 106 GTi zijn.
Momenteel heb ik ruim 300.000 106 km’s gereden in iets meer dan 7 jaar tijd en het zijn allemaal kilometer geweest met
een hoog fun-gehalte.
Het benzine verbruik van de 1.6 16v zit bij normaal rijden zo op de 1:12,5. Bij extreem zuinig rijden (voor 3.000 tpm schakelen en veel snelweg km’s),
is 1:15/1:16 te halen... maar ja, daar koop je geen GTi voor. In de stad zakt het verbruik al snel naar 1:10.
Update 11-11-2008:
Inmiddels heb ik met mijn GTi 185.000 fijne kilometers afgelegd en heb ik een tweede 106 GTi gekocht voor op het circuit.
PROBLEMEN
- 185.000 km
- Gebroken pijp bij emissie valve.
- Stootstrips gemonteerd van 106 GTi (96-98) model, zie www.peugeotperformance.net --> tuning
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren