Opel Zafira 2.2 Temptation (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 2.2 Temptation |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
ERVARINGEN
Omdat mijn vorige Zafira zo goed beviel heb ik zonder verder te kijken opnieuw een Zafira 2,2 automaat gekocht. Nog even getwijfeld of ik een handbak zou nemen.
Toch weer voor de automaat gekozen echter in een Temptation uitvoering, omdat er voor mij veel opties bij de Cosmo onzinnig zijn. Ik heb de Temptation nu besteld met veel extra’s:
LAK Black Sapphire--------Zicht- en lichtpakket
Sport Chassis pakket------IDS Plus elekt. geregelde schokdempers
Seat Comfort pakket-------Trekhaak
Dakspoiler Irmscher-------Irmscher Stalen Deurgrepen
3spaaks leren stuurwiel---Electronic Climate Control
17’ Lichtmetalen velgen---Electrisch bedienbare ramen achter
Telefoonvoorbereiding met voicecontrol en Bluetooth
DVD90 NAVI kleurendisplay
Buitenspiegels elektrisch wegklapbaar
Panoramadak Zilverkleurige dakrails
Bi-Xenon meesturende koplampen Hogedruk koplampsproeiers
Verwachtingen voor de aankoop
Het sport chasis met IDS plus heb ik genomen om een veel strakker sturende auto te krijgen. Geen overhellen in de bochten. Geen duikneigingen bij het remmen.
De 17 inch velgen helpen daar bij en staan gewoon goed.
Met het panoramadak hoopte ik een licht interieur te krijgen.
Het uitgebreide DVD 90 Navipakket moest een eind maken aan al dat gedoe met tomtom kabeltjes gps antennes enz. Net zoals de Bluetooth telefoon voorbereiding.
Van de Xenonverlichting verwacht ik veel zeker omdat ze ook nog eens `meesturen`
Aangezien ik al een aantal buitenspiegels aan vandalen heb moeten afstaan was de keuze voor electrisch wegklapbare spiegels niet moeilijk.
Om de auto te verfraaien heb ik gekozen voor stalen deurgrepen, zilverkleurige dakrails en een spoiler. Je wilt toch tenminste je eigen auto kunnen herkennen.
De praktijk
De keuze voor de automaat was voor mij de juiste. Heerlijk relaxed touren zonder te schakelen. De automaat lijkt nog iets soepeler dan de vorige. En wil je effe
scheuren dan druk je op de sportknop. Het wordt dan een heel andere auto.
IDSplus
Het IDSplus syteem gaat dan ook in de sportstand. Dat is fantastisch om te voelen.
Met sportstand uit rijdt deze Zafira strak en geriefelijk over mijn klinker- testweggetje. Wordt de sportstand ingeschakeld dan kun je sneller, en misschien wel onverantwoord hard over deze klinkerweg en dat met het gevoel dat je alles onder controle hebt. De vering past zich onmiddellijk aan. Ik was bang dat de wagen misschien te sportief geveerd zou zijn met het sportchasis pakket. De wagen blijkt zeer comfortabel, en het busjesgevoel is compleet verdwene
PROBLEMEN
Tot nu toe geen enkel probleem.
13-10-2007
Nieuwe antennevoet ivm de hoek van de antenne. De antenne kwam tegen de spoiler aan als de klep werd geopend.
15-02-2008
Ik heb bij mijn dealer de veiligheidsbblokkade voor de Navigatie laten deblokkeren. Het programmeren van een route tijdens het rijden was niet mogelijk. Een goede veilghieds voorziening overigens. Men vergeet echter dat de bijrijder ook de route kan inbrengen. Ik heb te vaak stil moeten gaan staan om opnieuw te programmeren.
Problemen
- 20.000 km
De Zafira heeft zijn eerste kleine beurt gehad. geen echte problemen. Kraakje in het panoramadak, helaas niet te verhelpen. Richringaanwijzer reageerde af en toe niet. Nieuwe software geinstalleerd. Ook nieuwe motormanagement software is geinstalleerd. Koplampen iets hoger af laten stellen.
Verder zeer tevreden.
Ervaringen
- 35.000 km
Nu na 35.000 km. nog steeds zeer tevreden over deze auto. Verbruik zou minder mogen zijn. Gemiddeld 1 op 9,5 - 10. Ik ben geen rustige rijder. Mijn vrouw ook niet. Zij gebruikt mijn auto regelmatig door problemen met haar eigen megane cabrio.
Vlak voor een korte vakantie naar Berlijn hoorde ik vooral bij het optrekken een minimaal klein bijgeluidje. Dit bleek na onderzoek de kettingspanner te zijn. (De 2,2 l. heeft een ketting ipv. een distributieriem) Doorrijden zou funest kunnen worden. De garage heeft binnen 2 dagen de auto onder garantie gerepareerd.
Op de autobahn lekker gereden en de top nog even uitgeprobeerd. 220km op de teller.
De zafira gaat 1/2 augustus naar de garage. Dit nav. een oproep van Opel NL. Deze versie, 2,2 met automaat, zou een lekkende radiateur kunnen hebben met doorlekken naar de autom versnellingsbak. Later meer hierover
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.