Opel Zafira 2.0 DTi-16V Elegance (2003)

autoreview

Opel Zafira
Opel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel Zafira - interieur

Signalement

UitvoeringZafira 2.0 DTi-16V Elegance
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf148.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto gekocht en de vw touran 1.6 fsi ingeruild. Deze opel rijdt uiterst relaxed. De automaat doet prima z’n werk en de diesel is op snelweg tempo mooi rustig en stil. Gemis is het aantal bergvakjes, zeker in vergelijking met de vw touran. De automaat is dan wel niet van de nieuwste generatie, maar werkt prima soepel en kent verschillende standen (sport en sneeuw)en er kan natuurlijk handmatig mee worden geschakeld in de bergetappes. Na accelereren, de automaat schakelt sneller over bij een lichte pedaaldruk en een hoge pedaaldruk geeft als resultaat dat bij 3000 toeren pas wordt geschakeld, valt het toerental automatisch terug bij een constante snelheid.
De 100 pk zijn voldoende, maar worden binnenkort 130 door een OBD tuning. Ook zal het koppel relatief veel gaan stijgen (zo’n 45 nm). Het is niet zozeer een gemis, maar een mogelijkheid om voor relatief lage kosten, 300/400 euro, veel extra pk’s aan boord te hebben. De auto is voor de rest wel wat stugger, lees iets minder comfortabel dan de vw touran, maar stuurt wel wat directer en scherper.
Zowel de vw touran als de zafira kennen hetzelfde probleem bij het opklappen van de laatste zitrij. De middelste zitrij moet daarvoor geheel naar voren geschoven worden. Bij de zafira is dit iets simpeler, omdat deze een bank heeft en de touran drie losse stoelen. De voorstoelen zitten prima, zijn ruim verstelbaar, echter de rugluning is wel wat aan de korte kant.

De auto is uitgerust met ingebouwde navigatie. Dit werkt prima samen met de geïntegereerde radio/cd speler en de boardcomputer. Alles is zeer eenvoudig te bedienen en overzichtelijk gehouden. Jammer alleen van de stem die de route aangeeft of je vind het fijn om Beatrix, jawel onze koningin, aan boord te hebben.
De auto is voorzien van ECC een automatische airco. De luchtkoeling/circulatie is uitstekend, beter dan in de vw touran. Alleen jammer dat juist in zo’n familie auto zo weinig aan de achterpassagiers wordt gedacht voor wat betreft ventilatie en regelmogelijkheden. Voorin is het dan al snel beduidend koeler dan achter in de auto.
Het laatste qua vergelijk met de vw touran betreft de ruimte achterin. De zitbank is zo’n 10 cm minder breed dan die in de vw touran. Nu lijkt dat veel, echter doordat de bank van de zafira veel minder geprofileerd is, is de effectieve ruimte niet veel minder. Alleen bij gebruik van kinderstoeltjes kom je in de zafira toch net wat te kort en zijn we genoodzaakt om de oudste van 8 jaar helemaal achterin de auto te laten zitten (wat hij natuurlijk prachtig vindt).

Uiteindelijk gekozen voor de zafira na veel rekenwerk. Blijkt dat de diesel uitvoering, tweedehands, niet veel qua prijs afwijkt van de benzine uitvoering. Het is een, in aanschaf, redelijk goedkope auto in vergelijk met andere mpv’s, met name de vw touran. Zuinigheid is redelijk (7,3 liter op 100 kilometer), de auto is niet al te zwaar en biedt met name in de elegance uitvoering, veel extra’s zoals lichtmetalen wielen, mistlampen, 9 of 10 airbags (vanaf model 2003), electrische ramen achterin en een mooie stevige bekleding op stoelen en portieren.

PROBLEMEN

Armsteun tussen voorstoelen is lam, moet worden vervangen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.