Opel Zafira 2.0 DTi-16V Elegance (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 2.0 DTi-16V Elegance |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto gekocht en de vw touran 1.6 fsi ingeruild. Deze opel rijdt uiterst relaxed. De automaat doet prima z’n werk en de diesel is op snelweg tempo mooi rustig en stil. Gemis is het aantal bergvakjes, zeker in vergelijking met de vw touran. De automaat is dan wel niet van de nieuwste generatie, maar werkt prima soepel en kent verschillende standen (sport en sneeuw)en er kan natuurlijk handmatig mee worden geschakeld in de bergetappes. Na accelereren, de automaat schakelt sneller over bij een lichte pedaaldruk en een hoge pedaaldruk geeft als resultaat dat bij 3000 toeren pas wordt geschakeld, valt het toerental automatisch terug bij een constante snelheid.
De 100 pk zijn voldoende, maar worden binnenkort 130 door een OBD tuning. Ook zal het koppel relatief veel gaan stijgen (zo’n 45 nm). Het is niet zozeer een gemis, maar een mogelijkheid om voor relatief lage kosten, 300/400 euro, veel extra pk’s aan boord te hebben. De auto is voor de rest wel wat stugger, lees iets minder comfortabel dan de vw touran, maar stuurt wel wat directer en scherper.
Zowel de vw touran als de zafira kennen hetzelfde probleem bij het opklappen van de laatste zitrij. De middelste zitrij moet daarvoor geheel naar voren geschoven worden. Bij de zafira is dit iets simpeler, omdat deze een bank heeft en de touran drie losse stoelen. De voorstoelen zitten prima, zijn ruim verstelbaar, echter de rugluning is wel wat aan de korte kant.
De auto is uitgerust met ingebouwde navigatie. Dit werkt prima samen met de geïntegereerde radio/cd speler en de boardcomputer. Alles is zeer eenvoudig te bedienen en overzichtelijk gehouden. Jammer alleen van de stem die de route aangeeft of je vind het fijn om Beatrix, jawel onze koningin, aan boord te hebben.
De auto is voorzien van ECC een automatische airco. De luchtkoeling/circulatie is uitstekend, beter dan in de vw touran. Alleen jammer dat juist in zo’n familie auto zo weinig aan de achterpassagiers wordt gedacht voor wat betreft ventilatie en regelmogelijkheden. Voorin is het dan al snel beduidend koeler dan achter in de auto.
Het laatste qua vergelijk met de vw touran betreft de ruimte achterin. De zitbank is zo’n 10 cm minder breed dan die in de vw touran. Nu lijkt dat veel, echter doordat de bank van de zafira veel minder geprofileerd is, is de effectieve ruimte niet veel minder. Alleen bij gebruik van kinderstoeltjes kom je in de zafira toch net wat te kort en zijn we genoodzaakt om de oudste van 8 jaar helemaal achterin de auto te laten zitten (wat hij natuurlijk prachtig vindt).
Uiteindelijk gekozen voor de zafira na veel rekenwerk. Blijkt dat de diesel uitvoering, tweedehands, niet veel qua prijs afwijkt van de benzine uitvoering. Het is een, in aanschaf, redelijk goedkope auto in vergelijk met andere mpv’s, met name de vw touran. Zuinigheid is redelijk (7,3 liter op 100 kilometer), de auto is niet al te zwaar en biedt met name in de elegance uitvoering, veel extra’s zoals lichtmetalen wielen, mistlampen, 9 of 10 airbags (vanaf model 2003), electrische ramen achterin en een mooie stevige bekleding op stoelen en portieren.
PROBLEMEN
Armsteun tussen voorstoelen is lam, moet worden vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren