Opel Zafira 1.9 CDTi 120pk Enjoy (2006)

autoreview

Opel Zafira 1.9 CDTi 120pk Enjoy (2006)

Signalement

UitvoeringZafira 1.9 CDTi 120pk Enjoy
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds 2 weken heb ik een Zafira Enjoy 120PK diesel. Motor is soepel en pittig, dank zij het stoel comfort pakket is de zit ook voor lange afstanden goed, dashboard is zacht en overzichtelijk, de wegligging is (ook bij hoge snelheden) goed. Auto is zeer ruimtelijk en standaard voorzien van drie 12 Volts aansluitingen. Interieurgeluid is laag. Radio/CD 30 met MP3 is gemakkelijk te bedienen en de geluidskwaliteit is goed. Auto is rammelvrij en interieur is deugdelijk en oogt niet goedkoop. Verbruik is acceptabel gemiddeld 6.2 ltr / 100 km.

Auto is voor zijn prijs karig uitgevoerd

PROBLEMEN

Conceptuele/structurele verbeterpunten zijn m.i.:
* De V op het dashboard reflecteert/spiegelt in de voorruit(opel heeft hier al eem modificatie voor uitgeschreven)
* Verwarming: te groot temperatuurverschil tussen midden van auto en zijkanten + continue koude bovenbenen.
* teveel stralingswarmte van de kunststof delen tpv de kachel radiator bij de rechtervoet/onderbeen.
* stuurt tamelijk zwaar
* stoffering van middenarmsteun pilt al na 2500 km
* door de lijn van de auto en de tamelijk vierkante achterkant is deze zeer snel vuil.
* Opwarmen (motor)interieur duurt zeer lang.

Problemen met mijn Zafira:
* motor suist
* carkit niet goed ingebouwd.

toevoeging op eerdere review:
07-02-2006 weer een dag bij de dealer:
* suizen van de motor (= luchtinlaat) is een structureel bekend probleem bij de diesel uitvoering:er zijn echter onvoldoende klachten zodat Opel hieraan niets doet!
* Auto kun je niet zonder weerstand in achteruit of 1ste versnelling zetten: Diagnos dealer = druklager blijft op prise as plakken. Doordat de garantiereparatie boven een bepaald bedrag komt moet Dekra (!) hiervoor toestemming geven. Vermoedelijk heeft Opel zijn garantie reparatie (of modificaties) bij een verzekering ondergebracht.
* voor wat betreft de reflecterende V: deze wordt binnenkort vervangen door een mat zwarte V, waarmee nu alle nwe Zafira’s zijn uitgerust
* Carkit was kapot is kompleet vervangen + microfoon verplaatst (zat in luchtstroom!)
* Middenarmsteunarmsteun was nog niet binnen (meer dan een week levertijd !)

Toevoeging op eerdere review:
3-3-2005 Auto naar de dealer voor reparatie van Carkit en diagnose door Dekra.
* Dekra: koppeling moet gedemonteerd worden
* Carkit: nog steeds niet goed

13-03-2005 Toevoeging op eerdere review:
Auto wederom naar de dealer:
* Carkit repareren
* Armsteun vervangen
* koppeling repareren: ontkoppelt niet, schakelt moeilijk in 1 en achteruit

Betreft
* armsteun: is na 6 weken nog steeds niet leverbaar.
* koppeling: Dekra had inmiddels toestemming gegegeven om de koppeling te demonteren. Na demontage is de Dekra opnieuw ingeschakeld en heeft toestemming gegegeven om de koppelingsplaat (te veel speling op prise-as), drukgroep en vliegwiel (te veel vrije slag) te vervangen. Auto is vermoedelijk 21 maart klaar. (zie ook foto’s, op 1 ervan kunt U zien dat de motor voor deze reparatie gedemonteerd is) De dealer heeft koppelings probleem ook bij andere Zafira’s vastgesteld.

Het suizen van de motor (2100 toeren zonder acceleratie) is inmiddels bij Opel Nederland een bekende klacht: Opel biedt geen oplossing omdat er te weinig klachten zouden zijn. We wachten af !

Na 2 weken in een vervangende Vectra gereden te hebben heb ik mijn Zafira weer op kunnen halen. Koppeling is keurig gerepareerd: auto schakelt weer als een zonnetje. De armsteun is nog steeds niet leverbaar. Ondanks het feit dat de voeding van de carkit direkt op accus is aangesloten stoort de telefoon stoort (bij koude motor en ingeschakelde verlichting) nog steeds.


21-4-2004 14000 KM Toevoeging op eerdere review:
Motor is ingelopen en zuiniger gaan rijden nl 6 ltr op 100 km. Buiten de storende autotelefoon en de armsteun in backorder (sinds jan 2006!!!) geen problemen van betekenis gehad.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens