Opel Vectra Stationwagon 2.2 DTi-16V Sport Edition (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 2.2 DTi-16V Sport Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 5 auto"s van het merk Mitsubishi gereden te hebben (hoezo tevreden) vond ik het, mede door gezinsuitbreiding tijd voor een stationwagon.
Gezien de huidige dieseltechniek leek mij een overstap van benzine naar diesel wel interessant, want vooralsnog hielden de mindere prestaties mij daar steeds vanaf. Op mijn verlanglijst stonden dan ook alleen maar de snellere diesels. De 2.2DTR die in Limburg bij een universele garage te koop stond voldeed daaraan, 125 pk, veel ruimte en volgens mij een mooie carosserie.
Na een proefrit in de Sport Edition met standaard 16’ velgen, verlaagd sportonderstel, xenonverlichting, climat-control en deels leder bekleding was ik gelijk verkocht. Wat een waar voor je geld! De wegligging is dankzij het aangepaste onderstel en de plattere banden erg goed. Ook de prestaties zijn met 280 Nm prima te noemen, het trekken van een aanhanger is een peuleschil. Het verbruik is met een redelijk sportieve rijstijl ongeveer 1:16.
De uitrusting is erg compleet met boordcomputer, cruise-control, warmtewerend glas, climat-control, electrisch verstelbare/verwarmde spiegels en electrische ramen voor. Een aparte vermelding verdient de standaard audio-installatie. Het uitgebreide speakersysteem, voor 3-weg en achter 2-weg is verbeterd, en in combinatie met de DELCO cd-speler geeft dat een perfect geluid. Zelf een dure radio aanschaffen is niet nodig!
Een misser vind ik dat je de ramen achter met de hand moet bedienen. Dat kan ook met de voet zoals mijn dochter in de kinderstoel onbedoeld wel eens doet. Met het wassen loopt het water dan aan de binnenkant naar beneden.
Problemen heb ik met de Vectra nog niet gehad op één dieselkwaaltje van Opel na. De luchtmassa-meter! Als die het niet goed meer doet trek je met je diesel nog geen worst van een schuin dak! Ook de topsnelheid kelderd naar ongeveer 100 km/u. Bij mij werd het gelukkig onder garantie vervangen anders was het een behoorlijk kostbare reparatie.
Al met al een fijne, snelle en luxe stationwagon waar een gezin met een boel bagage het lang uit kan houden.
PROBLEMEN
Problemen met de Opel-diesel zijn de al genoemde luchtmassa-meter. Verder is de diesel niet de stilste die er is, (ze hebben nu ook nieuwe diesels).
Verder een goed ontwikkelde auto die stevig in elkaar zit met een prima onderstel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren