Opel Vectra Stationwagon 2.2 DTi-16V Sport Edition (2000)

autoreview

Opel Vectra Stationwagon
Opel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra - interieurOpel Vectra - interieurOpel Vectra - interieur

Signalement

UitvoeringVectra Stationwagon 2.2 DTi-16V Sport Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf201.354 km
KM-stand laatst348.548 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf heerlijke diesel!

  • 201.354 km

05-01-2012: Het is eindelijk zover!

Na lang wikken, wegen en vooral overwegen eindelijk weer dieselen!
De Astra 1.6 16v heeft er bijna 300.000 kilometers opzitten. Met ruim 1000 kilometer in de week gaat die stand heel hard, en met de toenmalige brandstofprijzen ging er ruim €100,- per week in de brandstoftank van de Astra. Kortom, de Astra werd te duur. Aangezien er zo goed als altijd een Opel gereden werd privé, zou het nu ook een Opel worden. De hobby besliste in dit geval.

Veel kennis is reeds aanwezig voor wat betreft de benzinemodellen, en met een diesel zou het ook wel goed moeten komen.
De keuze viel op een Vectra B2 Caravan (201.354kilometer op de teller) met een, volgens zeggen, oersterke Y22DTR motor in het vooronder. Het is een motor met niet de nieuwste technieken, want Opel liep ook in die tijd al achter de feiten aan wat betreft de diesels in vergelijking met de concurrenten.

De motor is een turbo geblazen 16v met enkele nokkenas. De distributie wordt verricht door een ketting, wat de onderhoudskosten zou moeten drukken wanneer er geen gekke dingen gebeuren met de ketting of de spanner ervan. De motor is niet zo zuinig als de motoren van de concurrenten, maar wel beresterk! Een paardentrailer trekken? Geen moeite!

Toch niet zo goed gekeken :-(

  • 205.000 km

De auto stond bij een handelaar in Amersfoort. Nu heb ik al vaker auto’s bij handelaren vandaan gehaald, en 9 van de 10 keer gaat het goed en let ik goed op.
Dit keer had ik helaas niet goed het lijstje afgewerkt! Zonder dat ik er lette was de motor al gestart alvorens ik er was. Dit resulteerde na de aanschaf in lang moeten starten totdat de motor daadwerkelijk aan zou slaan. Ook een flinke wolk slecht verbrande diesel uit de uitlaat was geen uitzondering(later meer). Met de dag werd het erger, tot het leegstarten van de accu aan toe. Zelfs heb ik de sterke accu uit de Calibra v6 gehaald en met startkabels voor wat extra startvermogen kunnen zorgen. Hier zou ik nog wel even mee kunnen leven. Tot er ineens de melding kwam: ‘controleer oliepeil’. Na de aanschaf had ik gelijk een grote beurt laten uitvoeren, dus verse olie erin, en op peil natuurlijk.
Een paar weken reed ik zo door, op zoek naar de oorzaken.

Na wat neuzen op het Nederlandse algemene Opel-forum en 3 liter olie later, kon het wel eens zo zijn dat een keerring tussen de injectoren kapot was, en daar olie in het kleppendekselgedeelte kwam. Doordat de retourslangen van de brandstofpomp ook nog eens lek waren kon deze de olie opzuigen(en ook lucht), waardoor er olie in het brandstofsysteem kwam. Dit verklaarde het lange starten, eerst moest alle lucht uit het brandstofsysteem gepompt worden, en de olie die er ook nog in zat veroorzaakte dus de grote wolk.

Na het vervangen van een keerring bij de injector, en het vervangen van de brandstofretourslangen was het probleem met starten en het olieverbruik opgelost.

Wat ook een probleem met de auto was, bij het volgas optrekken de snelweg op gaat het t/m de tweede versnelling goed. Daarna volgde een motormanagementlampje. De turbo leverde problemen. Dit probleem met noodloop loste zichzelf op doordat de turbo plots constant aan het fluiten was, dus lek. Maar de overdruk kon de turbo nu wel kwijt, en een nieuwe turbo is €900,-.
Voorlopig maar even zo doorrijden.

En daar ging de aandrijving!

  • 208.000 km

Het is zaterdag, en samen met mijn vriendin nog even snel boodschappen doen voordat we naar een afspraak moesten.
Bij de lokale supermarkt is het druk. Zo druk dat de Vectra bijna achteraan op het parkeerterrein staat.

Net voor het stilzetten op een parkeerplaats ziet mijn vriendin een auto wegrijden.
De Vectra gaat in de achteruit, maar de auto rolt nog zacht vooruit.

Resultaat was een knal, en de aandrijving was weg. Een hoop geratel was het enige wat de Vectra nog deed wanneer er werd gepoogd te gaan rijden. De auto kan er niks aan doen, maar toch werd ik boos op de Vectra! De angst dat de versnellingsbak kapot zou zijn was groot.

De Vectra werd afgesleept na een bezoek van de ANWB.
Oorzaak, aandrijfas gebroken! De grootste, dikste & sterkste aandrijfas in een voorwielaandrijver van Opel, en die breekt bij zo’n ‘klein’ iets! Erg apart!
Het nadeel van een Vectra B Y22DTR, de complete aandrijflijn, incl. de versnellingsbak is speciaal voor deze uitvoering gemaakt. Nieuw is niks meer te krijgen daarin, zelfs imitatie niet meer!
Een gebruikte aandrijfas moest de redding worden.

€90,- lichter en wat uurtjes sleutelen verder kon de Vectra weer de weg op en kilometers gaan vreten!

Sleepdienst deel 2

  • 236.000 km

We hebben er weer aardig lang mee kunnen rijden, maar de tweede keer afslepen binnen een jaar werd toch een feit. Onderweg om mijn schoonzusje te halen op een mooie zomerse dag verliep toch anders. In Vleuten reden voor me een groep fietsers, lekker aan het babbelen en sommige met van die mooie oordopjes in. Met tenminste drie naast elkaar is dat natuurlijk extra gezellig! Gebrand door ergernis en het niet kunnen inhalen schakelde ik de Vectra terug naar de 2 versnelling, en kwam tot net achter de groep fietsers. Aan de kant gaan deden ze niet natuurlijk(stel je voor), dus volledig insturen en een flinke dot met gas(diesel) geven om de fietsers in te halen eindigde in: WEG AANDRIJVING!
Wederom een hoop geratel uit het vooronder! Maar nu met nog wat bijgeluiden.
Keurig de auto op een bushalte gezet, de ANWB gebeld, en gemeld dat er maar gelijk een sleepwagen kon aanrukken… De aandrijving was kapot, daar heb ik geen ANWB-monteur voor nodig met de Opels hobby en genoeg ervaring daarin.
Toch moest er conform protocol een monteur komen. Omdat ik niet op de snelweg stond kon het dus wel een uur duren. Dat werd 5 kwartier door drukte. Kan gebeuren. De monteur verontschuldigde zich voor het lange wachten en dat mijn conclusie al klopte. Gelijk werd er een sleepdienst ingeschakeld. Ook die hadden het druk, dus kon ook wel een 3 kwartier tot een uur duren. De bewoners van het huis waar ik voor stond geparkeerd boden de ANWB-er en mij een bak koffie aan, en de gelegenheid tot gebruik van het sanitair(waarvoor dank!).

Uiteindelijk was het volgende kapot:
Versnellingsbak, type F23 met schakelstangen(alleen geleverd in de Vectra B met Y22DTR)
Tussenas(alleen geleverd in de Vectra B met Y22DTR)
Aandrijfas motorzijde(alleen geleverd in de Vectra B met Y22DTR)
Turbo, deze was al kapot, en kon via via een gereviseerde turbo waar nog geen 8000 kilometer mee gereden was op de kop tikken samen met de hierboven genoemde versnellingsbak.
De assen kwamen via de firma Vrijhoeven uit Heesbeen. Topservice, en de eigenaar, Michael is zeer behulpzaam en aardig. Vrijhoeven is gespecialiseerd in Opel!

Een kennis bouwde alles in voor mij, en 4 weken lang moest ik in de toen nog rijdende Calibra v6 vertoeven! Ook geen straf, maar toch, de Vectra liet me weer in de steek.

Turbo functioneert weer naar behoren

  • 259.363 km

Al sinds februari dit jaar blaast mijn turbo hoorbaar af. Dit is misschien leuk, als je bewust een dump-valve zou plaatsen!
In dit geval zou het afblazen betekenen dat de turbo weer problemen gaat geven. En dat terwijl deze turbo in november 2012 nog vervangen is voor een z.g.a.n. exemplaar.

In juli mocht de Vectra op voor APK.
Bij een lokale garage om de hoek bij mijn werkgever de Vectra aangeboden ter keuring.
Tegen 17:00 belden ze me op: €1700,- aan kosten om de Vectra weer APK-waardig te krijgen.
Het lijstje:
- Uitlaat lek, een gat in de einddemper bij de aansluiting met de middendemper. Vervangen van de einddemper zou betekenen dat de middendemper ook moest i.v.m. te veel roest op de middendemper.
- Band loopt aan bij volledig insturen.
Klopt, reed nog op winterbanden met velgen van de Calibra. De ET-waarde is eigenlijk niet goed voor de Vectra.
- De turbo is lek. Uitlaatgassen komen in de motorruimte. Nieuwe turbo wordt geadviseerd(hier later meer over).
- Handremkabel is gebroken tijdens de handremtest.
- Knipperlichten achter tonen te veel wit, de oranje verf is er af.

Ik dacht dat deze lijst het afscheid zou gaan betekenen van de Vectra... €1700,- vond ik het eigenlijk niet waard. Maar voor dat geld heb ik niet zo'n zelfde auto.

Maar goed, de auto opgehaald, en aangezien sleutelen aan auto's een mooie hobby is van me, diezelfde avond nog naar een vriend gereden om te kijken naar de punten.
Handremkabel kunnen we zelf, uitlaat ook, banden kunnen we de zomerset erop doen.
De uitlaat bleek inderdaad een gat te hebben, ter grootte van een 10eurocent stuk.
Handige noodoplossing-> Gun-gum, normaal geen fan van, maar even kostendrukken!

De handremkabel zou volgens de garage een tijdrovend werkje zijn! Het bestellen van de complete kabel kostte me meer tijd dan het vervangen bij wijze van spreken.

Alles vervangen, en op voor de herkeuring.
Bellen voor een afspraak, zat alleen met die lekke turbo. De keurmeester zei dat als ik de turbo zou ontdoen van de roetaanslag, de auto wel door de APK zou komen. Door de herrie in de motorruimte en de hitte-beschermplaat om de turbo kon het lek erg moeilijk geconstateerd worden.

Dus: EINDELIJK APK! En dat voor nog geen €600,- INCL. 4 nieuwe zomerbanden!


Nu even terugkomend op de turbo!
De keurmeester zei dus dat de turbo lek zou zijn. Voor de niet-kenners tussen ons:
Een turbo bestaat wezenlijk uit 3 delen:
-Inlaatdeel, waar de lucht aangetrokken wordt en in de motor geperst wordt;
-Uitlaatdeel, de uitlaatgassen drijven daar de schoepen aan zodat de turbo gaat draaien;
-Middendeel, hierin zit o.a. de smering van de draaiende onderdelen.

De schelp van het uitlaatdeel wordt lekvrij gehouden door een pakking o.i.d. tussen het uitlaatdeel en het middendeel.
Deze zou lek zijn, want het voelde alsof daar de uitlaatgassen uitgedrukt werden.
Ook ervaarde ik een vermogensverlies doordat de turbo inhield bij optrekken.
Of bij afremmen op de motor dat de turbo spontaan inkwam.
Ik geloofde het wel even... Weer een nieuwe turbo, bah, weer een bak geld weg!


Nu zijn we een paar maanden verder, en leven inmiddels in oktober 2013. Sinds enkele weken komt er bij een koude start een flinke roetwolk ONDER de motorkap vandaan. Shit, de turbo is echt bijna klaar dacht ik. De zoektocht naar een vervangende begon. Tot 17-10-2013!
Sinds een paar dagen hoor ik een rammelend geluid van de uitlaat als ik over een hobbel rijd. Dit is erg storend, en kan zelfs vervelender worden als de boel zou afbreken.
Afspraak gemaakt bij diezelfde vriend met een brug dat ik even snel een diagnose kon stellen naar de oorzaak.
De Vectra op de brug, brug omhoog en zoeken!
Einddemper? Niks!!
Middendemper? Niks!!
Apart, dus de bodemplaat losgehaald, en pakte de downpipe om er mee te schudden. Misschien zat er nl. alleen maar een hitteschild los o.i.d. zoals bij de APK.
Ja hoor, de hele downpipe kon ik heen en weer halen! Deze zat bij de motor gewoon los!

Auto weer laten zakken, en begonnen met het demonteren van de onderdelen rondom de turbo en de downpipe. Hitteschilden losgemaakt en nog wat aanverwante zaken.
Tot mijn verbazing zag ik dat de downpipe nog maar met 1(!!!) van de 3 bouten vast zat aan de turbo, en die ene bout zat ook al los! Deze waren dus los getrild! De pakking was ook al naar zijn laatste rustplaats.

3 nieuwe sterke en hittebestendige bouten opgezocht, en de uitlaat weer aan de turbo vast gemonteerd.
Eindresultaat: De Vectra trekt weer als een beer! Dit was al die maanden al het probleem, en die werd alsmaar groter.

Soms vraag je jezelf af, waarom heb ik er niet eerder naar gekeken? Wijze les geweest!

De Vectra kan er weer tegenaan. Hopelijk resulteert dit in een nog zuiniger verbruik!

Tot de volgende update!

Geattendeerd in de file

  • 260.455 km

Elke dag rijd ik van Zeewolde naar IJsselstein. Deze woensdag iets te laat van huis vertrokken, en dus veel file rijden.
Net na de afslag van Hilversum kwam de Volvo, welke eerst achter me reed, naast me rijden met gebaren mijn raam even naar beneden te doen.
Deze heer vertelde dat hij mijn einddemper naar beneden zag zakken. Dus: kapot! Ik vroeg deze beste meneer of ik met deze ontstane situatie nog door kon rijden tot de eerste de beste benzinepomp. Dit moest wel kunnen, de demper hing nog in 2 van de 3 rubbers.

Bij de pomp aangekomen zag ik inderdaad de einddemper op half zeven hangen. Aangezien ik eigenlijk altijd gereedschap en spanbanden enz. bij me heb, de demper provisorisch weer goed opgehangen. Op het werk gelijk een groothandel gebeld, en deze hadden bij toeval nog een midden- en einddemper ergens in een hoek liggen. Voor €400,- was ik klaar. Uitlaat opgehaald in Woerden bij AutoIndus. Kende ze nog niet, maar de service en klantvriendelijkheid bij deze eerste kennismaking was zeer goed te noemen.

Dezelfde avond nog de uitlaat gemonteerd. Gelijk weer even een bodemcheck gedaan. De bodem is nog in perfecte staat.
Wel heb ik de oorzaak van de melding 'lichtstand dimlicht' gevonden.
Aangezien de Vectra beschikt over automatische hoogteverstelling van de koplampen, zitten er op de voor- en achteras niveausensoren.
Het 'armpje' van de vooras is gebroken. Dit is plastic, dus zo gek vind ik het zelf eigenlijk niet.

Helaas weer een puntje op het lijstje er bij voor vervanging.

Tot de volgende update.

Daar ga je dan

  • 348.548 km

Het is bijna zover.
Volgende week woensdag ga je dan, lichtelijk gehavend én met wat minder onderdelen, op weg naar het buitenland...

In juli 2018 een aanrijding gehad, waarbij linksvoor schade is gekomen nadat een andere auto zich daar in liet parkeren...
Dat gaf de doorslag om afscheid van je te nemen. Het is mooi geweest, 6,5 jaar van je sterke diesel mogen genieten.
De ouderdom komt ook de hoek om, mede doordat de schroefset het rammelen bevorderde...

Je bent vervangen door een burgerlijke Volvo, en dat is stiekem geen straf...

Het ga je goed ouwe reus, wellicht zie ik je weer terug als blik frisdrank ;-)

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens