Opel Vectra Stationwagon 2.2 DTi-16V Elegance (2004)

Opel Vectra Stationwagon
Opel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra - interieurOpel Vectra - interieur

UitvoeringVectra Stationwagon 2.2 DTi-16V Elegance
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004

Ik ben nooit een Opel liefhebber geweest, het oubollige karakter en de kwaliteitsvergelijking met andere Duitse merken hebben me ervan weerhouden eerder Opel te gaan rijden. Voor mijn huidige baan mocht ik een auto uitzoeken binnen een specifiek budget. De Vectra stationwagon stond zeker niet bovenaan mijn lijstje, maar toch maar eens gaan kijken. Tot mijn eigen verbazing heb ik uiteindelijk voor deze kar gekozen. Belangrijkste overwegingen waren; de enorme ruimte, het (geluids)comfort, goede prestaties,de accessoires, en de ’koopmansgeest’ van de dealer. Ik rijd 85.000 km per jaar en dan is een onderhoudsinterval van 50.000 km (!) echt fantastisch. Tussentijdse bezoeken aan de dealer waren niet nodig. Ik controleer voor de zekerheid het oliepeil, maar verbruik is er nauwelijks. Fantastisch is ook de boordcomputer die voortdurend de verlichting checkt (incl. eventuele aanhanger) Je hoeft dus nooit meer de verlichting te controleren van je caravan, op het display wordt keurig aangegeven als er iets niet in orde is. De Vectra stationwagon is een auto van formaat. Gezien zijn afmetingen is de optionele parkeerhulp (voor en achter) een aanrader.

Het weggedrag is comfortabel en toch voldoende stevig voor een sportieve rijstijl. Het bochtgedrag is voorspelbaar en via het stuur is goed te voelen wat de auto doet. Op korte oneffenheden in een bocht wil de achterkant wel eens een stapje opzij doen, maar dit blijft beperkt en hoeft niet gecorrigeerd te worden. Ook op zeer snelle ’autobahn’-ritten blijft de wegligging vertrouwenwekkend. Tractioncontrole is standaard en voorkomt doorspinnende wielen bij nat weer. Inmiddels is deze motor vervangen door een 1.9 commonrail van Fiat-makelij. Meer vermogen en nog meer koppel, maar wel bij een hoger toerental. De 2.2 DTi-motor pakt erg soepel op, vanaf 1500 toeren. Wel is er een kritisch punt tussen 1500 en 1700 toeren, waarbij een soort ’pendelen’ optreedt. Bij het rijden met cruisecontrol merk je dan af en toe inhouden en versnellen. (volgens dealer een kenmerk van deze motor). Dit punt wordt bij kruissnelheden van 110 en 130 km/uur niet voor.

Toch zijn er wel wat kleine zaken die voor verbetering vatbaar zouden zijn. De opbergruimte voor kleine spulletjes is in zo’n grote auto ontoereikend. Bij de achterbank zit een prima bekerhouder gemonteerd, maar de voorpassagiers moeten zich maar zien te redden met een knullig vakje op de middentunnel. De radio met CD-wisselaar (optie) is van matige kwaliteit en heeft grote moeite met het afspelen van zelfgebrande CD’s. De importeur geeft hier een ontoereikend commentaar en zegt dat je dit maar voor lief moet nemen. (Wisselaar kost wel € 600,-). (in de nieuwere modellen van deze auto is inmiddels een ander merk radio standaard). De voorwielophanging lijkt te licht voor de zware auto (1500 kg): de ophangrubbers van de stabilisatorstang verslijten snel wat een krakend geluid op drempels tot gevolg heeft. Verder kan de afwerking beter; onregelmatige naden plaatwerk, asbak achter kwetsbaar, kapje op gordelbevestiging achter breekt af. In de laadruimte zitten ruime opbergvakken, voorzien van afdekklepjes die van matige kwaliteit zijn. Stoelen zijn en blijven prima zitten, ook na 185.000 km. Voorruit erg kwetsbaar voor steenslag, waarschijnlijk door hellingshoek.

Ik kan deze auto echt aanbevelen. Als ik een nieuwe auto kan kiezen zal dat waarschijnlijk uit een hogere klasse zijn. Opel heeft geen auto’s in dit segment. Toch zal het lastig worden de ruimte en het comfort te evenaren of te overtreffen (waarschijnlijk alleen tegen een veel hogere prijs).

Gezien de kilometrage is er uitsluitend sprake geweest van slijtage passend bij het gebruik.
- vervanging stabilisatorrubbers bij 80.000 km (garantie)
- vervanging stabilisatorrubbers bij 150.000 km
- vervanging wiellager bij 150.000 km
- vervanging remblokken en - schijven bij 150.000 km
- vervanging telescoopdemper dashboardkastje bij 150.000 km (garantie)
- vervanging asbak achter bij 150.000 km (garantie)