Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 120pk Essentia (2004)

autoreview

Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 120pk Essentia (2004)

Signalement

UitvoeringVectra Stationwagon 1.9 CDTi 120pk Essentia
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf102.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna 3 jaar in bezit.

  • 131.000 km

Dit betreft de auto van mijn ouders, zelf rijd ik hier regelmatig in voor niet-prive ritten.
De Vectra is sinds januari 2009 in ons bezit, deze wordt voornamelijk gebruikt voor korte, koude ritten en regelmatig met een paardentrailer.
Dat laatste is dan ook de reden van het feit dat het een "zware" diesel is.
Voorheen is deze een lease auto geweest.
De Vectra met 120 pk 1.9 cdti motor komt prima vooruit, zelfs met een aanhanger van rond de 1300 kg.
Hij rijdt prettig en door de turbo krijg je echt een duw in de rug bij het accelereren, al duurt het altijd even voor de turbo op gang komt.
Echter qua reieigenschappen kan de vectra niet tippen aan de nog zwaardere maar uiterst comfortabele Omega sedan die we voorheen hadden, hoewel die minder pit had met een zwakkere motor.
Vergeleken met mijn eigen Astra G is deze zware vectra wel erg snel onderstuurd, terwijl ik nog nooit met de astra onderstuur heb gehad. Ook willen de voorwielen bij het optrekken snel doorslippen, dit komt natuurlijk ook vanwege het hoge koppel en vermogen vergeleken met mijn astra 1.6.

Verder ben ik er met nog iemand mee op vakantie naar Polen geweest, in 5 dagen wel bijna 4000 km gereden. Was erg goed te doen. Op normale snelheden is de auto ondanks zijn aanzienlijke gewicht zeer zuinig.
Op de heen en de terugreis over de Autobahn met 180 km/h gaat dit natuurlijk niet meer op... Wel is de auto op deze snelheden nog zeer comfortabel, mede dankzij het gewicht.


Problemen hebben we in de afgelopen drie jaar helaas wel een aantal gehad.

1x accu en dynamo defect, gestrand op 4 km van huis. Komt natuurlijk door de vele korte ritjes.
1x thermostaat vervangen die open bleef. Is natuurlijk bij korte ritjes niet zo goed want de motor komt zo nooit op temperatuur.
Van de zomer is de aircopomp overleden tijdens een warme zomerdag met de paardentrailer er achter. Omdat dit 900 euro zou gaan kosten hebben we de pomp voorlopig laten zitten, deze is afgesloten en draait niet meer mee op de multiriem.
Op dit moment schokt de auto heel af en toe wanneer het gas tijdens het rijden bijna geheel los wordt gelaten. Wellicht de EGR klep.

Tijdens de opel testdag van 5 november was deze helemaal perfect, afgezien van de matige voorbanden.

De volgende beurt zit er alweer aan te kopen, waarschijnlijk moet dan de distributieriem vervangen worden

4 jaar in bezit

  • 151.000 km

Afgelopen jaar heeft de Vectra ons nooit in de steek gelaten.
Vorige maand heeft hij een nieuwe APK + grote beurt gekregen.
Bij deze beurt is er veel gedaan:

Onder andere:
-Distributieriem
-4 nieuwe zomerbanden

Direct na de beurt één lekke band, later bleek dat het ventiel niet goed geplaatst was. Dit is natuurlijk onder garantie verholpen.
Aangezien we toen onderweg waren met een beladen paardentrailer hebben we niet de thuiskomer gemonteerd, dat leek ons geen goed plan. Bij het dichtstbijzijnde tankstation de band op spanning gebracht en zo snel mogelijk naar huis en de reserveband uit mijn eigen Astra G gehaald en op de vectra gezet, de astra G heeft gelukkig wel een volwaardige reserveband.
Na dit voorval hebben we een van de oude zomerbanden om een nieuwe velg laten zetten en als reserveband in de auto gelegd, omdat we toch wel erg vaak een kar achter deze auto hebben.

Kosten

  • 150.000 km

Vanaf begin 2013:

151.100 - 01-2013
APK met roetmeting - €25,48
Jaarlijks onderhoud - €109,96
Motorolie, ring, oliefilter - €65,65
Distributieriem incl 2,1 werkuur - €303,95
Multiriem incl 0,2 werkuur - €50,45
Reservewiel maken met nwe. velg en gebruikte band - €85,93
4 nwe zomerbanden 195/65 R15 - €300,89
1 nw ruitenwisserblad voor - € 40,75
AFT. kosten huurauto - €3,30
Bij Opel dealer Bolsward
Totaal €1191,25

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens