Opel Vectra Stationwagon 2.2-16V DGi Essentia (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 2.2-16V DGi Essentia |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 203.000 km |
De eerste 2000 km
- 150.000 km
Meer ruimte nodig, shoppen gegaan. Meer ruimte gevonden en aan een aantal andere wensen voldaan: cruise control, climate control, automaat. Sleutel met afstandbediening en navigatie erbij, met cds en een monochroom scherm. Werkt prima, de geintegreerde systemen met harde schijf en kleurenscherm zijn wel mooi maar qua functionaliteit maakt het niet uit. Navigatie op cd (niet dvd, dat bestaat ook voor deze aut) betekent wel dat niet alles er op staat maar op m'n mobieltje heb ik ook navigatie dus ik vind mijn eindoel wel.
Een stap vooruit in bepaalde opzichten ten opzichte van de golf (type III VR6), de auto is stil mede ook door de bakverhoudingen, ca 2500 toeren bij 120 km/h en de bak is misschien niet zo goed als bijvoorbeeld bij BMW maar beter dan die 4-bak van peugeot bijvoorbeeld. Af en toe voel je een gangwissel maar de meeste gaan ongemerkt voorbij. Na 2000 km lijken de stoelen ook wel ok, ongeveer zoals in de golf. Die automaat is heerlijk, heb ik altijd al gewild en nu heb ik hem. In het budget wat ik had is een vijftraps automaat niet vanzelfsprekend maar wel prettig, je merkt bij een peugeot 307 bijvoorbeeld toch wel dat de auto eigenlijk een versnelling te kort komt als je op de snelweg moet inhalen.
De motor loopt mooi rustig, wat verfijnder dan de 1.6 en 1.8 ecotecs die ik ken. Het is een direct ingespoten benzine motor, qua verbruik tot nog toe netjes met ca 1:11, wat de golf ook deed met een zwaardere motor maar deze auto is fors zwaarder en de automaat helpt ook niet. Ondanks de afmetingen voelt de auto redelijk licht aan en de motor kan het vrij makkelijk aan, ondergemotoriseerd is de auto niet. Bij aankoop is de distributieketting vervangen, kennelijk een zwak punt bij dit type motor.
De tijd zal leren hoe goed deze auto is, volgens de garage is motor en automaat zelden een probleem bij opel, ik heb er een jaar garantie op en ik heb de auto voor een mooie prijs gekocht dus ik kan wel een keer wat laten repareren als het nodig is. Over 10 duizend km moet de auto een beurt hebben, dan merken we het wel.
Eerste onderhoudsbeurt na 8.000 km / 7 maanden
- 156.000 km
Gisteren m'n auto opgehaald na een beurt - niets aan de hand, controle, verse olie en een nieuw oliefilter. Klein beurtje, je kan veel kilometers rijden tussen beurten door maar na een jaar moet je toch even gaan, er zijn merken waar de tijd tussen twee beurten langer is als je relatief weinig rijdt net als ik. Volgens m'n garage is de distributieketting een zwak punt bij dit type motor maar die is al vervangen door een nieuw type die in principe lang mee kan. Over een jaar weer een beurt. Ik heb de uitlijning laten controleren omdat ik vond dat de auto niet 100% rechtuit liep, het is wat bijgesteld maar niet veel. Moet nog proberen of het wat uitmaakt, de wegligging van de auto is geprezen in een van de testen die ik gelezen had maar ik vindt het niet bijzonder ten opzichte van m'n laguna of golf. Die lagen strakker op de weg.
Heb er Nokian V's op laten zetten voor de zomer die goed getest werden door Auto Motor und Sport. Een van de lage rolweerstandbanden met toch goede remeigenschappen op nat wegdek en mede stil volgens de test. Heb ik extra op gelet omdat de auto stil is, ca 2500 toeren bij 120 km/h. De auto voelt redelijk vlot aan in de stad maar is niet overgemotoriseerd op de snelweg, desondanks haal je vrij makkelijk de 200 km/h.
Het is een prettige auto, loopt mooi rustig, verbuik is nog steeds 8,5-9 l/100 km en je kan er een boel in kwijt. De versnellingsbak is niet perfect maar best wel okee, ben gewoon tevreden met deze auto.
Qualiteit van de auto? Goed hoor, de qualiteit van de gebruikte materialen kan er mee door, niet zo premium als bijvoorbeeld audi maar dat is de prijs ook niet. Materialen in mijn laguna was een tikkeltje beter maar vergeleken met de vectra van de vorige generatie toch een stap vooruit. In de stoelen is het goed uit te houden en na anderhalf keer het klokje ziet het er allemaal als nieuw uit, twee bescheiden beschadigingen in de portierbekleding meer niet. Een paar krassen in de deurgrepen en kale hendel van de automatische bak. Ziet er uit als chroom maar is een laagje op kunststof.
Grote beurt
- 171.000 km
De auto heeft vorige week weer een beurt gekregen, een grote dit keer. 23.000 km verder en niets aan het handje. Remblokken en -schijven nog goed, weinig bijzonders te melden.
Rijdt nog altijd prima, het gemiddelde gebruik sinds ik hem heb 8.8 liter per 100 km, de laatste 5000 km 8.5 liter per 100 km. Vind ik wel netjes maar ik rij beschaafd.
Over een jaar weer een beurt!
geen bijzonderheden
- 185.000 km
Tussendoor een kleine beurt, geen bijzonderheden.
Condenser van de airco is kapot en parkeerschade aan de bumper. Moet wel een keer vervangen worden, beide onderdelen zijn duur.
Een kleine irritatie is wel dat de banden nog nooit 100% gebalanceerd zijn geweest.
Augustus vorig jaar stond ik stil met de auto na een pauze. Accu leeg na 4 uur gereden te hebben waarvan anderhalf uur in de file. Sindsdien niet meer voorgekomen. Voor mij een raadsel.
Verder nog steeds een prettige auto om mee te rijden, na dik 3 jaar en een kleine 40.000 km nog niets aan laten hoeven repareren.
airco kapot
- 187.000 km
Airco doet het niet, de condensor is vervangen. Dit is aan de prijs maar als je aan een airco gewend ben, wil je natuurlijk niet zonder.
Meermaals heb ik winter- en zomerbanden laten wisselen op de velg, nu voor de eerste keer heb ik geen trillingen in het stuur bij 120 kmh, kennelijk heeft de garage niet zorgvuldig genoeg gewerkt de voorgaande keren.
Accu (het opladen) is geen probleem. Bij toeval ben ik er achter gekomen dat de lichten aangeschakeld kunnen worden zonder dat de sleutel in het contactslot zit. Waarschijnlijk heeft mijn zoon dat gedaan terwijl hij aan het spelen was toen de auto stil stond bijna een jaar terug.
grote beurt
- 192.000 km
Grote beurt, alles OK. Remschijven voor zijn volgende keer aan de beurt volgens mijn garage bij mijn kilometrage. In vier jaar tijd heb dan alleen de condensor van de airco moeten laten repareren, een keer twee remblokken moeten laten vervangen en dan de schijfremmen de volgende keer, normale slijtage. Ik mag niet klagen en dat doe ik dan ook niet.
Het verbruik is zo'n 8.8-8.9 l/100 km of ca 1:11, gezien de grootte van de auto alleszins acceptabel.
Langzaam dient de vraag zich aan of ik de auto niet beter kan inruilen: uitlaat, schokdempers etc. hebben niet het eeuwige leven, brandstofpomp en airco compressor ook niet. Daar staat tegenover dat de auto voor mij wel afgeschreven is en ik dus ook wel wat kan uitgeven aan eventuele reparaties. Daar komt bij dat ik op het moment niets van m'n gading zie - ik kijk geregeld - voor een bepaalde prijs met een zekere mate van comfort. De Vectra heb ik voor een scherpe prijs gekocht al zeg ik het zelf. Te zijner tijd laat ik het weten ...
ingeruild
- 203.000 km
Na goed vierenhalf jaar de auto ingeruild. Twee maanden terug dynamo en accu laten vervangen. Met de condensor van de airco was dit het enige dat ik heb laten repareren dus dat viel wel mee maar de auto is economisch op z'n einde. In Zwitserland is onderhoud en repareren fors duurder terwijl de dagwaarde lager is.
De remschijven komen er aan, er zit een pit in de voorruit en de bumper moet ook gerepareerd worden wat wel zo'n beetje de dagwaarde gaat kosten en dan is de vraag wat als volgende aan de beurt komt. Ik kan het nodige noemen, het risico wil ik niet meer nemen.
Ik heb er zelf 55.000 km mee gereden en kan niet anders zeggen dat het een prima auto is, die een redelijk verbruik heeft en vrij comfortabel de kilometers aflegt. Een spannende auto is het niet, wel betrouwbaar en degelijk gebleken.
Over een paar dagen haal ik een Skoda Octavia 1.8 TSI Combi van 8 maanden op, ex-demo auto met 10.000 km op de klok. Tzt zal ik er over schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Vectra 1.8-16V Business Trekhaak Cruise Control Elektrisch pakket All in Prijs Inruil Mogelijk!
- 2005
- 268.045 km

Opel Vectra GTS 1.8-16V Airco-Cruise-apk tot 13-05-2026
- 2005
- 181.705 km

Opel Vectra GTS 2.8 V6 OPC *Leder Recaro* Handbak, 256PK, Stoelverw. + koeling, 19" LMV, Xenon, PDC V+A
- 2006
- 296.762 km