Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Comfort (2006)

autoreview

Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Comfort (2006)

Signalement

UitvoeringVectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Comfort
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn tweede Vectra-C na een 2,2 DTI Sedan van 2002.
De eerste had nogal wat probleempjes; een lekkend stuurhuis, kapotte turbo en richtingaanwijzers die niet bleven knipperen, hoe hard je die handle ook doordrukte. Pluspunten van de Vectra t.o.v. Passat, Mondeo en Audi A4 vond ik het lage geluidsniveau, de hoge rechtuitstabiliteit en het goede compromis tussen veercomfort en ’gevoel-met-het-wegdek’.
De nieuwe Vectra, een SW, heeft dezelfde pluspunten en heeft een deels verbeterd interieur(mooiere materialen). De richtingaanwijzers zijn nog steeds gevoelig; verder nog geen problemen gehad, afgezien van wat olieverbruik. Wel vind ik de automaat bij rustig wegrijden iets te lang doorzeuren in de 1e en 2e versnelling (knopje voor glad weer helpt). Motor is prima, alhoewel je die 28 pk extra nauwelijks merkt. Ruimteaanbod in de SW is enorm en de beenruimte voor de achterpassagiers is groter dan bij de Sedan. Toeters en bellen (ook navigatie en telefoon) werken prima.
Overigens heb ik geen Comfort-uitvoering maar Business, wat geen keuzemogelijkheid op deze website is.

(23-03-2008)
Moest even zoeken hoe ik mijn review update en heb hier onderaan wat berichten toegevoegd over een probleem met de automaat en een spruitstuk dat vervangen moest worden. Auto staat inmiddels ruim vijf weken bij de garage en hopelijk volgende week klaar. Valt overigens wel allemaal onder garantie.

Voorlopig heb ik het wel even gehad met Opel en vooral met hun zeer matige service (alhoewel men bij garage Merel Opel in Amsterdam-ZO zijn uiterste best doet).

De auto verbruikt overigens 6,7 liter per 100 km terwijl ik veel lange afstanden op de snelweg rijd. Ik heb een hekel aan bekeuringen en rijd dus doorgaans met de cruise control aan binnen de maximale snelheid. Ik rijd bijna uitsluitend in de Benelux.

Ik las hier in een recensie van een Signum met dezelfde motor over een turbogat. Daar is bij mijn auto inderdaad sprake als je even rap weg wilt rijden vanuit stilstand.

(31-05-2008)

De problemen blijven zich opstapelen. Nu weer een niet functionerende stuurbekrachtiging. Het probleem doet zich heel onregelmatig voor zo eens per week of per twee weken. Knap lastig want je krijgt dat stuur geen millimeter verdraaid. De garage heeft de auto al eens een weekend aan een monteur meegegeven; niets te vinden.

Onlangs weer raak. De dealer gebeld; raadde me aan Opel Assist te bellen. Wat doet Opel Assist? Die bellen de Wegenwacht voor je. Wegenwacht komt na twee uur wachten, probeert de auto, stuurbekrachtiging doet het nu weer wél, geeft me een hand en gaat weer heen. Om uit je vel te springen.

Met de leasemaatschappij gebeld en afgesproken dat ik nog één ritje naar de dealer maak en de auto pas terug krijg als de oorzaak gevonden en het probleem verholpen is. Wéér krijg ik een nauwelijks vergelijkbare huurauto (Astra) die ik daags daarna omruil voor een Mondeo SW. Die laatste bevalt me prima, overigens.

Ook nog melding gemaakt van een ratelend geluid uit de vesnellingsbak bij koude motor. Wordt door het revisiebedrijf via de Opel-dealer beantwoord met ’kan geen kwaad’. Overigens is dat doorzeuren in 1e en 2e versnelling (zie boven) sinds de revisie van de bak helemaal weg. Die bak is dus van het begin af aan niet helemaal top geweest.

Stuurbekrachtiging: inmiddels is ontdekt dat een computertje in het stuurhuis kapot is en dat is nu vervangen. Vanaf begin februari tot eind mei heeft de auto bijna tien weken vertoefd bij monteurs en reviseurs.

Gisteren een berichtje op mijn voicemail van de dealer: ’uw auto is weer inzetbaar’. Als ik de auto op kom halen blijkt deze bedekt onder een dikke laag woestijnzand. Alsof hij net gefinnisht is in Parijs-Dakar. Gemopperd bij de balie en gevraagd naar de dichtst bijzijnde car wash. Die wordt me vriendelijk gewezen en meer ook niet.

Nu weet ik het zeker: andere dealer en nooit meer Opel.

PROBLEMEN

Olieverbruik
Volledig stagnerende motor bij wegrijden (spruitstuk vervangen)
Automaat schakelt niet of onjuist op (bak gereviseerd)
Stuurbekrachtiging werkt niet (computer defect)

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.