Opel Vectra GTS 2.2 DTi-16V (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra GTS 2.2 DTi-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
Na 177000 en meer dan zeven jaar rijden is de tijd voor mij gekomen om helaas afscheid te nemen van mijn geliefde GTS. In tegenstelling tot enkele jaren geleden, mag ik nu wel een auto van het bedrijf rijden, de GTS gaat dus weg.
Bij aanschaf heb ik volgende extra opties op mijn GTS in Elegance uitvoering gekozen:
> Automaat
> Xenon koplampen
> De CCR 400 radio-cassette met 4 CD wisselaar
> Pakket met regensensor, inklapbare buitenspiegels, zelfdimmende binnenspiegel en linker buitenspiegel.
> Parkeersensoren
RIJDEN
Ik heb de GTS in 2003 gekocht omdat ik deze Opel toen één van de mooiste Opels ooit vond. Vandaag de dag vind ik dat nog steeds. Ik heb op voorhand een proefrit gemaakt met een GTS en een Signum. Die laatste viel mij af o.w.v. twee dingen: totaal geen zicht meer door de achterruit bij regen, en het duidelijk minder sportieve rijgedrag.
Ik heb bij deze GTS gekozen voor de automaat. Ik was het schakelen met de hand meer dan beu. Tot op vandaag absoluut geen spijt gehad van deze keuze. Ik ben een fanatiek automaatrijder geworden;-). De manuele stand om zelf een versnelling te kiezen heb ik tot nu toe driemaal (echt waar) gebruikt, voor de show. Voor mij een compleet overbodig gadget.
Toen ik nog wat "sportiever" reed, had ik een gemiddeld verbruik van 7,0 l/100 km. Nu ik het de laatste jaren wat rustiger aan deed, is dat gezakt naar 6,6 l/100 km. Absoluut goede waardes voor een dieselmotor zonder common rail, met automaat.
Nog steeds is mijn dealer iedere keer weer verbaasd als de boordcomputer uitgelezen wordt.
Ik heb de GTS gekozen voor de sportievere ophanging. Maar vandaag zou ik hier nooit meer voor kiezen. Reden: de miserabel slechte Belgische wegen. Ik heb daarom als leasewagen de Renault Scénic gekozen. Ben er speciaal op slechte wegen mee gaan rijden, veel beter als de GTS.
Toch is het bij andere merken wel slechter. De GTS werd in 2003 ook geroemd om het - toen in die tijd - beste compromis tussen comfort en sportiviteit.
De GTS "leeft" ook pas echt bij langere ritten op de snelweg. De Autobahn is zijn speelterrein.
Twee jaar terug een setje winterbanden 16" met Opel design velgen gekocht. Met deze sloffen rijdt de auto comfortabeler, maar is het sturen zweveriger. Het verbruik gaat wel omlaag. Winterbanden zijn echter geen overbodige luxe, maar noodzakelijke veiligheid!
In parkeersensoren zag ik ooit een geneesmiddel tegen kapotte bumpers, maar dat heb ik al afgeleerd. Heb ooit een paaltje geraakt omdat de parkeersensoren het niet detecteerden. Kostelijke grap... zo duur als de parkeersensoren zelf!
PROBLEMEN
Qua problemen heb ik zowat alle "2.2 DTI kwaaltjes" wel gehad: kapotte turbo, kapotte turboslang, EGR klep... Ook is de automaat gewisseld bij 25000 km, dit gelukkig volledig onder garantie. De condensor van de airco lekt, maar de airco gaat nog steeds. Gewoon elk jaar wat bijvullen;-). Gek, maar het werkt.
Het enige wat me echt ergert aan de auto, is de miserabele CCR400 met cassette en 4 CD wisselaar. Daarvoor heb ik zelfs 400,- EUR extra betaald. De CD wisselaar is echt slecht, hij speelt zelfs originele gekochte CD's niet altijd af. De radio werd driemaal vervangen, de CD lade zelf vier maal, geen resultaat. Tot op vandaag was ik dus nog effectief blij met muziek opgenomen op cassetjes.
Ook ik heb nog steeds krakende geluiden in de ophanging, die nooit opgelost zijn. De ophanging is technisch OK, maar dat geluid...
Heb één xenon koplamp kapot gehad, grapje kostte mij 160,- EUR...
Wel heb ik ook nog een aantal typische kinderziektes gehad aan de auto. Kleine dingen, maar toch. Zo bijvoorbeeld het handschoenkastje dat soms spontaan open gaat. Ik kocht één van de allereerste GTS'en en zou dat nooit meer doen. Ik vind het beter een auto te kopen die al enkele jaren op de markt is.
Problemen aan een auto zijn ergerlijk, maar een goede dealer kan al veel leed verzachten. Ik heb (had...) werkelijk een uitstekende dealer die tenminste naar problemen luisterde. Dat was voor mij een zeer belangrijk aspect en ook een belangrijke reden waarom ik steeds weer voor Opel koos.
KWALITEIT
De kwaliteit van het interieur is voor mij zeer goed. Je hebt wel dat typische probleem van afbladerende lak op deurhandgrepen, maar dit is veel minder dan bijvoorbeeld in een Golf. Op dit moment is nog niks afgebroken, zijn er geen stoelen doorgezakt, kraakt er niks. Het was ooit anders in een Opel.
Omdat ik vroeger een smalle garage had, moest ik wel elektrisch inklapbare buitenspiegels hebben. Daarbij werd een regensensor en zelfdimmende binnen- en linker buitenspiegel geleverd. Laatste twee wou ik eerst niet, maar nu kan ik ze niet meer missen. Net als de standaard geleverde cruise control.
En als je de handleiding goed doorpluist, vind je nog ander leuke features zoals de Coming Home functie van de koplampen, de nawerking van de airco, enz.
Pro:
+ Looks van de auto.
+ De automaat.
+ Fantastische sportzetels.
+ Op deze achterbank kan je tenminste zitten.
+ Ruime wagen met grote koffer.
+ Een pret om mee te rijden.
+ Na zeven jaar nog te goed om weg te doen.
Contra:
- Een schrijnend gebrek aan opbergvakken.
- Dikke A-stijlen, probleem op rotondes.
- Zicht naar achteren toch wat minder. Parkeersensoren zijn geen 100% redmiddel...
- Radio installaties van Opel zijn slecht.
Ik rij nu van het bedrijf Renault Scénic, na twijfel tussen C-Max, Verso, Altea XL en C4 Picasso. Benieuwd hoe een "niet-Opel" mij gaat bevallen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.