Opel Vectra GTS 1.9 CDTi 120pk (2006)

autoreview

Opel Vectra GTS
Opel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieur

Signalement

UitvoeringVectra GTS 1.9 CDTi 120pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vanwege het aflopen van de leaseperiode van mijn vorige auto mocht ik een tijdje geleden van mijn werkgever uit gaan kijken naar een nieuwe auto. Zoals te begrijpen diende het budget bepaald te worden waarbinnen de nieuwe auto diende te vallen. Dit resulteerde in een lichte tegenvaller mijnerzijds, want er werd mij duidelijk gemaakt dat er geknepen diende te worden. Nu kwam dit niet geheel als een verrassing, want als je voor een groot (Amerikaans) beursgenoteerd bedrijf werkt dan worden zulke acties regelmatig aangekondigd en ook uitgevoerd ! Dit betekende wel dat er direkt een streep door mijn wensauto nr. 1 (nieuwe VW Passat) gezet kon worden, want die bleek al snel te duur. Dus ik diende op zoek te gaan naar een alternatief die toch zou voldoen aan mijn wensen en die qua kosten binnen het gestelde budget zou vallen. Mijn belangrijkste wensen waren dat ik qua grootte van de auto liever geen stapje terug wilde doen t.o.v. mijn vorige auto, bij voorkeur weer een (Duits) degelijke auto, de auto een sportief uiterlijk zou hebben en dat de standaard uitrusting compleet moest zijn (met de beschikking over een goede audio-installatie en graag navigatie).

Na bij een aantal verschillende merken geïnformeerd te hebben (met daarbij de kanttekening dat mijn werkgever een lijst met beschikbare merken heeft opgesteld) kwam ik uiteindelijk uit op een Opel Vectra GTS 1.9 CDTi. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat ik altijd een lichtelijk afkeer heb gehad van Opel (want toch vaak erg ’burgelijk’ gestyleerde auto’s). Maar gelukkig zitten ze daar ook niet stil en moet ik toegeven dat Opel op het gebied van design er duidelijk op vooruit is gegaan. Zeker wanneer je bv. een Opel Astra nu naast een VW Golf of Ford Focus zet, dan vind ik de Opel over een mooier ontwerp beschikken. Dat geldt in mindere mate voor de Vectra (t.o.v. bv. de Passat of Mondeo), hoewel ik de laatste facelift geslaagd vind (met name de voorkant die nu overeenkomt met de Astra). Het feit dat de Vectra facelift een grote bijdrage kent van de Nederlander Patrick Arkenbosch is daarbij nog een leuke chauvenistisch bijkomstigheid.

De eerste indrukken tot nu toe zijn als volgt:

Rijeigenschappen.
Duidelijk te merken is dat de GTS uitvoering beschikt over een verlaagd (20 mm) sportonderstel. Dit resulteert in een ’straf’ afgeveerde auto, zonder deze ’hard’ te willen noemen. Feit is wel dat de Vectra GTS niet zo comfortabel is als mijn vorige auto (maar was dan ook van Franse makelij). Hoewel ik graag een paar lichtmetalen velgen onder de auto had willen hebben, vind ik het niet zo erg dat er gewone 16’ stalen velgen onder zitten. Ik denk dat een GTS met 17’ of zelfs 18’ lichtmetalen velgen niet meer als comfortabel beschouwd kan worden. Trouwens het uiterlijk van de stalen velgen vind ik ook goed ontworpen, want een leek zal niet direkt zien dat ze voorzien zijn van kunststof wieldoppen.

Comfort.
De GTS beschikt over sportief gevormde stoelen die voldoende steun bieden op de belangrijkste plekken. Wel duidelijk harder dan de stoelen in de Renault, maar dat vind ik eerder een pluspunt. Een klein punt van kritiek vind ik de algehele zitpositie achter het stuur. Persoonlijk had ik wat lager in de auto willen zitten en had van mij de axiale verstelling wat groter mogen zijn (het stuur ’dichterbij’). Dat vond ik namelijk in de Renault een duidelijk pluspunt. Iets waarin de Renault ook duidelijk beter scoorde was aflegruimte in het interieur. Deze is in de Opel Vectra simpelweg onvoldoende, al moet gezegd dat het handschoenenkastje wel groter is en gekoeld kan worden (al was dat laatste bij de Renault ook het geval). Grootste minpunt is het ontbreken van een bekerhouder in het dashboard. Als je regelmatig langere afstanden moet rijden dan is het op handbereik plaatsen van een beker, flesje of blikje een eerste verreiste.
Mijn auto is uitgerust met een ’Business’ pakket welke o.a. bestaat uit een geïntegreerde radio, telefoon en navigatie-apparatuur. Het audio gedeelte is duidelijk beter dan die in de Renault (en dat was al een duurdere uitvoering !), de navigatie werkt ook prima (’heb ook ervaring met TomTom op een PDA), alleen de telefoonfunctie werkt niet naar wens (zie verder). Indien de radio of CD niet speelt valt op dat de Vectra stiller is dan de Renault Laguna. Hoewel die ook beschikte over een 6-bak, hoor je de motor van de Vectra net iets minder bij constante snelheden. Ik merk dat ik met de Vectra sneller te hard (+ 140 km/u) rijd, vanwege de rust in het interieur.

Prestaties.
De 120 pk sterke uitvoering van de 1.9 CDTi (in samenwerking met Alfa Romeo ontwikkelde) motor biedt simpelweg voldoende prestaties onder normale (Nederlandse) omstandigheden. Ik heb ook proefgereden met de 150 pk versie, welke duidelijk betere prestaties levert. Indien je regelmatig over de Duitse Autobahn rijdt dan zijn die ’extra’ pk’s natuurlijk niet verkeerd. Maar met de 120 pk versie hoef je heus niet angstvallig rechts voor te sorteren. Over het gebruik kan ik nog niet heel veel zeggen, maar de eerste indruk is dat de motor minder verbruikt dan de Renault (gemiddeldverbruik van 6,5 l/100 km). Ik hoop met de Opel op 6.0 l/100 km uit te komen.

Economisch.
Voor zowel de werkgever, als de werknemer is een Vectra een economisch gunstige auto te noemen. Het leasebedrag is interessant, net zoals het brandstofverbruik. De cataloguswaarde van een Vectra is concurrerend, zodat een werknemer een relatief gunstige bijtelling heeft (zit nu net zo hoog als met de Renault Laguna).

Algemene conclusie.
Simpelweg tevreden tot nu toe.
Meer ervaringen volgen wanneer de km-stand een stuk hoger is.

PROBLEMEN

Tot nu toe geen technische problemen (maar ook nog een lage km-stand).
Alleen een probleem met de blue-tooth verbinding tussen mijn telefoon en de standaard car-kit, die simpelweg niet goed werkt. Dit ligt waarschijnlijk aan mijn telefoon (T-Mobile MDA Vario), maar zelfs na een zgn ’firmware’ update op de telefoon werkt het nog niet naar wens.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.